- Można pokusić się o stwierdzenie, że informatycy to jeden z nielicznych zawodów, których kryzys nawet nie musnął - dodaje Monika Nowicka, menadżer biznesu w agencji Accea Start People zajmującej się zarządzaniem zasobami ludzkimi. - To między innymi efekt specyfiki ich pracy. Redukcję zatrudnienia stosuje się głównie w odniesieniu do pracowników, których kompetencje można łatwo przenieść na innych. Do tej grupy należą m.in. pracownicy administracji, a z informatykami nie jest to już proste.
W czasie spowolnienia gospodarczego informatyków zwalnia się w ostateczności, a ich wynagrodzenie nie maleje, tylko jedynie rośnie wolniej niż dotychczas. Oczywiście w 2009 roku na rynku pojawiało się mniej ofert pracy niż w poprzednich latach, ale niezmiennie specjaliści z obszaru IT należą do grupy najbardziej poszukiwanych i najlepiej opłacanych zawodów.
Poszukiwani są pracownicy o różnym stopniu doświadczenia. - W zależności od posiadanych kwalifikacji poszukujemy kandydatów na stanowiska administratorów systemów operacyjnych, baz danych, systemów pocztowych, a także ludzi wykształconych w specjalistycznych obszarach, jak na przykład specjalistów od zarządzania systemami pamięci masowych - wymienia Nowicka.
Mniejszych kwalifikacji informatycznych wymaga się od pracowników tzw. help desk, czyli wsparcia technicznego.
- Kandydaci powinni wykazać się ogólną wiedzą komputerową i techniczną oraz doświadczeniem z obsługi klienta - dodaje Anita Białobrzeska, specjalista do spraw rekrutacji w Fujitsu Services (to jedna z wiodących firm dostarczających usługi informatyczne w Europie-red.). - Niezbędna jest w tym przypadku również biegła znajomość języków obcych.
Centra usług w Polsce obsługują rynek Europy Środkowo-Wschodniej, dlatego też najbardziej wskazane są języki tego regionu: niemiecki, czeski, rosyjski czy francuski. Ale nie tylko - również poszukiwani są kandydaci z biegłą znajomością choćby języka holenderskiego.
Dziś nie wystarczy więc już tylko biegła znajomość języków obcych, tylko powinna być ona powiązana z konkretną umiejętnością. Wynagrodzenie w tym sektorze jest ściśle związane z posiadanymi kwalifikacjami oraz zajmowanym stanowiskiem.
Szeregowi pracownicy działów IT i wsparcia technicznego mogą liczyć na pensje w wysokości 3-4 tys. zł brutto. Na stanowisku specjalisty wynagrodzenie rośnie do ok. 4-6 tys. zł brutto. Najlepiej opłacani są kierownicy i dyrektorzy działów IT - ich pensje zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych.
Źródło:
Informatyk może być pewien, że nie zostanie bez pracy - www.strefabiznesu.pomorska.pl
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?