Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inspektorzy OIP skontrolowali tysiące miejsc pracy na Pomorzu. Posypały się kary

Wojciech Lesner
Wojciech Lesner
Czego głównie dotyczyły skargi? Lista jest długa.
Czego głównie dotyczyły skargi? Lista jest długa. zdjęcie ilustracyjne
Okręgowy Inspektorat Pracy w Gdańsku przeprowadził w 2022 roku prawie cztery tysiące kontroli miejsc pracy w województwie pomorskim. Inspektorzy stwierdzili szereg nieprawidłowości związanych z mobbingiem, wynagradzaniem pracowników czy legalnością zatrudnienia.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Okręgowi Inspektorat Pracy w Gdańsku, inspektorzy pracy przeprowadzili w zeszłym roku 3936 kontroli w 3282 podmiotach działających na terenie województwa pomorskiego. Wykrytych nieprawidłowości było sporo, a w wyniku podjętych kontroli inspektorzy wydali 8758 decyzji – o wstrzymaniu pracy, zakazu wykonywania prac, czy tych dotyczących wypłaty wynagrodzeń.

Skarżyli i wnioskowali

Większość podjętych przez OIP w Gdańsku kontroli było odpowiedzią na skargi, które wpłynęły od pracowników pomorskich firm (w tym cudzoziemców), związków zawodowych czy innych instytucji. O nieprawidłowościach w miejscu pracy zawiadomiono OIP łącznie 5738 wnioskami. Najwięcej z nich zostało jednak złożonych przez… byłych pracowników poszczególnych zakładów (1153). Duża liczba osób składających skargi postanowiła jednak pozostać anonimowym, bo do OIP w zeszłym roku wpłynęło prawie 500 tzw. "anonimów".

Czego głównie dotyczyły skargi? Lista jest długa. Najwięcej z nich odnosiło się do nieprawidłowości związanych z wynagrodzeniami pracowników i przyznawaniem im różnego rodzaju świadczeń (łącznie 1830 skarg). Znacznie mniej uwag dotyczyło samego stosunku pracy (czyli np. niewłaściwego zawarcia umowy o pracę – 957) i czasu pracy (361). Do OIP zgłaszano też przypadki mobbingu, molestowania czy dyskryminacji.

- W treści skarg najczęściej wskazywano na podejmowanie przez pracodawców lub innych pracowników działań skierowanych przeciwko skarżącemu polegających m. in. na poniżaniu lub wyśmiewaniu w obecności innych osób, uporczywym uwłaczaniu, podżeganiu do konfliktów między pracownikami, niekulturalnym zachowaniu, ignorowaniu pracownika i próbach jego izolacji od innych pracowników, agresji słownej, wymuszaniu na pracownikach wykonywania czynności, do których nie są zobowiązani czy zastraszaniu konsekwencjami niesubordynacji – tłumaczy OIP w raporcie.

Pracownicy, byli pracownicy, instytucje czy związki zawodowe obiekcje mieli również co do warunków pracy i utrzymania pomieszczeń sanitarnych w higienie. Dużo było też zastrzeżeń sklasyfikowanych jako „inne”, do których zaliczyły się skargi dotyczące m.in. wypłacania niewłaściwej minimalnej stawki godzinowej.

Najwięcej skarg wpłynęło rzecz jasna od Polaków (3537). Nie dziwi jednak fakt, że zaraz za nimi w rankingu plasują się obywatele Ukrainy, którzy tłumnie przybyli do naszego kraju po wybuchu wojny. Ci skarg na pracodawców wystosowali łącznie 244. Podium zamykają Białorusini, ale od nich wniosków OIP przyjął znacznie mniej – 22. Warto wspomnieć, że po kilka skarg wpłynęło również od obywateli Filipin (aż 10), Gruzji (9), a nawet Maroka (2) czy Syrii (1).

- Osoby składające skargi i wnioski zainteresowane są przede wszystkim otrzymaniem należnego wynagrodzenia za pracę lub wynagrodzenia należnego w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy cywilnoprawnej. Niezmiennie znaczny odsetek skarg i wniosków związany jest z nieprawidłowościami w zakresie istotnych z punktu widzenia interesu pracownika dokumentów, takich jak umowa o pracę czy świadectwo pracy – czytamy w raporcie.

Masz wątpliwości? Możesz liczyć na pomoc

W zeszłym roku OIP w Gdańsku udzielił łącznie 42051 porad prawnych i technicznych. Duża część z nich to wsparcie, które pracownicy, pracodawcy czy osoby ubiegające się o zatrudnienie uzyskały w pomorskich oddziałach Inspektoratu. Większość osób odpowiedzi na swoje zapytania otrzymała drogą telefoniczną. Co budziło największe wątpliwości? Przede wszystkim procedury nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, treść świadectw pracy, czy wymiar urlopu wypoczynkowego. Pracownicy OIP radzili również pracownikom co robić w przypadku, gdy pracodawca nie wypłaca należytego wynagrodzenia. Ponownie nie dziwi fakt, że duża liczba interwencji OIP dotyczyła cudzoziemców (415 udzielonych porad).

- W poprzednich latach problemem przy skutecznym świadczeniu poradnictwa prawnego cudzoziemcom była bariera językowa. W 2022 roku niniejszy problem został w znaczącym stopniu zniwelowany najpierw poprzez wprowadzenie możliwości skorzystania z usługi tłumacza, a następnie przez zatrudnienie w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Gdańsku osób władających językiem ukraińskim i rosyjskim – wyjaśniono w raporcie.

Posypały się kary

- W 2022 roku inspektorzy pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku skierowali ogółem 98 wniosków o ukaranie. Skierowane wnioski obejmowały łącznie 599 wykroczeń, które dotyczyły głównie czynów polegających na nieprzestrzeganiu przepisów dotyczących wykonywania pracy zarobkowej i legalności zatrudnienia oraz ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę - wyszczególniono w dokumencie.

I tak, sądy karne w 2022 roku wydały w województwie pomorskim orzeczenia skazujące na karę grzywny w 108 sprawach. Łączna kwota nałożonych kar opiewała na 323 tys. zł.

Grzywnę nałożono chociażby na dyrektora jednej ze szkół publicznych w Gdańsku za to, że bezpodstawnie obniżył wynagrodzenie jednemu z pracowników. Sąd Rejonowy Gdańsk-Południe wymierzył obwinionej karę 1000 zł, ale po sprzeciwie dyrektor od wyroku nakazowego sąd wydał wyrok uniewinniający. Ostatecznie jednak skończyło się na karze, bo apelację do wyroku uniewinniającego złożył inspektor pracy i oskarżyciel posiłkowy.

- Ponownie rozpoznający sprawę Sąd Rejonowy Gdańsk-Południe w Gdańsku uznał obwinioną za winną zarzucanych czynów, za które wymierzył karę grzywny w wysokości 2000 zł. Wyrok nie jest prawomocny – podano w raporcie.

Kary grzywny zostały również wymierzone trzem wspólnikom z jednej ze spółek jawnych działających na terenie Pomorza. Kontrola inspektorów ujawniła, że pracownikom firmy nie były wypłacane wynagrodzenia i inne świadczenia z tytułu stosunku pracy.

Wzrośnie świadomość?

- Obok działań kontrolno-nadzorczych realizowane w szerokim zakresie będą działania prewencyjno-promocyjne, skierowane do pracodawców, pracowników, młodzieży i dzieci. Wiedza, nabywana przez uczestników tych działań w przyjaznej, bezstresowej atmosferze, sprzyja zrozumieniu przepisów prawa pracy i przekonuje, iż ich przestrzeganie nie jest tylko formalnym obowiązkiem, lecz ma znaczenie dla funkcjonowania firm, w szczególności poprzez ograniczanie zagrożeń dla życia i zdrowia pracujących. Warto podkreślić, iż działania skierowane do dzieci i młodzieży spowodują, iż za kilka lat na rynku pracy pojawią się pracownicy i pracodawcy znacznie bardziej świadomi swoich obowiązków i swoich uprawnień, znający Państwową Inspekcję Pracy jako instytucję, której rolą w znacznie większym stopniu zapobieganie naruszeniom przepisów prawa pracy, niż ich karanie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza