Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Internet w firmie. Local SEO czyli pozycjonowanie strony dla lokalnego biznesu

Bartosz Raducha/AIP
Karolina Misztal / Polska Press
Większość ruchu w internecie to urządzenia mobilne. Niemal wszyscy szukają informacji na telefonach, a większość tych wyszukań dotyczy konkretnych usług w okolicy.

Fryzjer w konkretnej okolicy, mechanik, restauracja – i tak dalej. Dla lokalnego biznesu to właśnie te wyniki wyszukiwania są miejscem, w którym ktoś, kto szuka, może zamienić się w oddanego klienta.

Bartek Raducha, WebWave
Bartek Raducha, WebWave

Zwłaszcza że takie zapytania z telefonów najczęściej wskazują lokalne biznesy.I właśnie dlatego warto zainteresować się tematem local SEO – żeby zdobyć nowych klientów i zaznaczyć swoją obecność w wynikach wyszukiwania dotyczących konkretnej okolicy.
W tym artykule wytłumaczę pokrótce czym jest local SEO, jakie możliwości daje i jak się za nie zabrać. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu stron – koniecznie przeczytaj poprzedni artykułz tego cyklu.

Czym jest local SEO?

Local SEO to optymalizacja strony (ale nie tylko) pod kątem wyszukań zawierających frazy z nazwą miejscowości i/lub okolicy. To brzmi dosyć karkołomnie, jednak tak można to tłumaczyć w jednym zdaniu.
Co nie zmienia, że praktyczna rola local SEO jest łatwa do określenia: zdobycie klientów, którzy szukają konkretnych usług w konkretnej okolicy.
W dużym uproszczeniu będzie to wybór takich słów kluczowych, które poinformują wyszukiwarki, że konkretna firma działa w konkretnej okolicy. A w efekcie – taka strona pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania fraz lokalnych.
Zatem bez zbędnego wprowadzania niepotrzebnych terminów, które mogą zagmatwać temat, przejdę do rzeczy.

Dlaczego local SEO jest ważne?

Jak wspomniałem – pomaga lokalnym biznesom zaznaczyć swoją obecność w internecie i wynikach wyszukiwania. A ta obecność przekłada się na zdobywanie nowych klientów.
Na wiele zapytań typu „kawiarnia w okolicy” wyszukiwarka podsunie listę kawiarni, które są w okolicy na podstawie lokalizacji urządzenia, z którego wysłane jest to zapytanie.
W praktyce – oznacza to, że turyści, osoby przyjezdne czy przejezdne (oraz mieszkające w tej okolicy) chętnie skorzystają z interesującej oferty w pobliżu. Dlatego liczą na odpowiadające na ich potrzebę wyniki wyszukiwania. I warto dać się w nich znaleźć.
Dodatkowo – pozycjonowanie na frazę lokalną (czyli na przykład „kawiarnia Racibórz”) jest łatwiejsze niż praca nad pozycją strony na frazę ogólną („kawiarnia ze świetną atmosferą”). Jakby tego było mało – skupienie się na frazie lokalnej pozwala zdobyć większy ruch na stronie i osiągnąć wyższą konwersję.

Od czego zacząć?

Pracę nad local SEO należy zacząć od podstaw, czyli dodania strony do Google Moja Firma. To darmowe narzędzie, które pomaga na kolejnych etapach (o czym wspomnę).
Przede wszystkim – ten krok załatwia darmową wizytówkę firmy w internecie. Jeśli w okolicy nie ma innych miejsc, które oferują podobne usługi, to taka wizytówka firmy będzie wyświetlała się z prawej strony wyników wyszukiwania jako najlepsza odpowiedź. A to już coś.
Jednak rzadko dochodzi do takich sytuacji, więc nie należy się spodziewać, że tylko ten jeden krok załatwi wszystko. Co nie zmienia faktu, że kilka rzeczy ułatwi.
Tworząc stronę firmy w Google Moja Firma należy podać adres strony www firmy, adres, godziny pracy i kontakt. Taka wizytówka pojawi się na przykład po wpisaniu nazwy konkretnej firmy.
Dodatkowo taka wizytówka pozwoli na umieszczenie pinezki na Mapie Google na stronie. Jakby tego było mało – dzięki niej informacja o firmie może pojawić się w tak zwanym snack pack, czyli na górze wyników wyszukiwania na frazę lokalną, tuż pod mapą z zaznaczonymi punktami.
Ważne: dane do kontaktu w Google Moja Firma powinny być zawsze aktualne. Jeśli zmienia się adres lub numer telefonu firmy, należy te informacje zaktualizować.

Dobór słów kluczowych

Jak wspomniałem w tekście o pozycjonowaniu strony firmy, dobór słów kluczowych jest bardzo ważny.
W przypadku local SEO należy zrobić krok dalej i zastanowić się nad tym, jak konkretne słowa kluczowe dają się uzupełnić o wyrażenia lokalne.
Zazwyczaj jest to proste: „[nazwa świadczonych usług lub profesja] [miejscowość]”, czyli na przykład „mechanik Piła” lub „ciasta okolicznościowe Wejherowo”.
Warto sprawdzić, czy częściej wyszukiwane są słowa kluczowe dotyczące usług czy nazw profesji w danej okolicy (czyli „wulkanizacja Racibórz” czy „wymiana opon Racibórz”). To pozwoli wybrać najlepsze główne słowo kluczowe strony. Żeby to sprawdzić można wykorzystać na przykład darmowe narzędzie Ubersuggest.
Główne słowo kluczowe powinno pojawić się w metatytule strony i nagłówku H1. Warto je ubrać w odpowiednie zdanie, żeby brzmiało naturalnie. Więcej na ten temat piszę w tekście o pozycjonowaniu stron.
Oczywiście – na stronie powinny pojawić się też inne wyrażenia związane z profesją czy regionem (na przykład na stronie raciborskiej kawiarni powinno się gdzieś pojawić „mamy klientów z całego województwa opolskiego” lub „pieczemy ciasta dla [tu nazwy kilku okolicznych miejscowości]).

Jak pozycjonować lokalnie firmę, która ma wiele oddziałów?

Jeśli firma ma oddziały w kilku miastach i ma jedną stronę, to sposobem na pozycjonowanie się konkretnych oddziałów jest stworzenie osobnych podstron.
Ma to dodatkowy walor, bo pozwala lepiej zaprezentować ofertę czy wygląd konkretnego oddziału. Zdjęcie z ulicy czy wskazówki dojazdu? To doskonałe uzupełnienie. Podobnie jak pozycjonowanie konkretnej podstrony na odpowiednią lokalną frazę.
Linki do podstron oddziałów mogą znaleźć się w menu na górze strony, a na pewno powinny – w stopce strony.

Skąd zdobyć linki do strony (SEO off-site)

Większość firm ma możliwość dodania wizytówki na jakimś portalu agregacyjnym. Czy to będzie portal lokalny, czy krajowy – ważne jest to, żeby umieścić na nim dane kontaktowe oraz link do strony firmy.
Ponadto wiele lokalnych portali zachęca do przesyłania informacji o prowadzonych w okolicy przedsiębiorstwach – linki z tego źródła również pomagają w budowaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Warto dodać też linki i adresy do profili firmy w mediach społecznościowych. Jeśli jakaś firma współpracuje z innym przedsiębiorstwem (na przykład mechanik odsyła głowice do regeneracji do innego warsztatu), to warto wymienić się linkami.
To podniesie dodatkowo wiarygodność firmy. Użytkownicy będą wiedzieć, że firma nie stara się być od wszystkiego, ale współpracuje ze specjalistami i – co ważne – zna się na swojej pracy.

Strona responsywna

Bright Local przeprowadziło badanie, z którego wynika, że ponad 61% użytkowników urządzeń mobilnych chętniej skontaktuje się z firmą, której strona jest dostosowana do potrzeb urządzeń mobilnych.
Co to oznacza?
Że posiadanie responsywnej strony jest ważnym elementem tworzenia strategii local SEO. Zwłaszcza że wielu użytkowników najpierw sprawdza co znajdzie w okolicy, a potem przegląda oferty konkretnych firm i ich strony.
Dodatkowo Google uruchomiło Mobile-First Indexing, czyli ustala pozycję strony na podstawie wersji mobilnej. Jeśli takiej wersji nie ma, zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania może być znacznie trudniejsze. Również dlatego, że użytkownicy nie będą chcieli przeglądać na telefonach strony niedostosowanej do potrzeb ich urządzeń.

Dodatkowe sugestie

Pierwszą sugestią będzie umieszczenie danych kontaktowych w stopce strony. To bardzo ważne dla osób, które chcą skorzystać z konkretnych usług w okolicy. Przydatnym rozwiązaniem jest dodanie akcji po kliknięciu w numer telefonu na urządzeniach mobilnych – dzięki temu użytkownik od razu przejdzie do okna wybierania, w którym konkretny numer będzie już wpisany.
Druga już się pojawiała, ale powtórzę ją jeszcze raz: dane kontaktowe na stronie firmy powinny być zawsze aktualne. Zawsze i od tego nie ma wyjątku. Podobnie jak na stronie wygenerowanej przez Google Moja Firma.

Trzecią sugestią jest dodanie Mapy Google do strony, na przykład w zakładce Kontakt lub stopce strony. To pozwoli użytkownikom zlokalizować firmę na mapie, a na urządzeniach mobilnych – uruchomić nawigację z podanym adresem docelowym dwoma kliknięciami.

Lokal SEO – podsumowanie

Zadbanie o widoczność firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania jest bardzo ważne. Pomaga zdobywać nowych klientów, a co jeszcze ważniejsze – jest łatwe do wprowadzenia w życie.

Więcej o tym, jak stworzyć stronę internetową, o korzyściach z posiadania strony firmowej czy jej konwersji piszę w pozostałych artykułach w serii - linki niżej.

Bartek Raducha, WebWave

WebWave to kreator stron internetowych, który pozwala zbudować stronę www o dowolnej szacie graficznej bez kodowania. Dzięki rozbudowanym możliwościom nasi użytkownicy mogą dodawać do swoich stron efekty i elementy do tej pory zarezerwowane jedynie dla programistów. WebWave rozwijamy od 2011 roku. Z naszego kreatora korzysta ponad 130 tysięcy użytkowników z całego świata. Spółka jest laureatem ubiegłorocznej edycji konkursu start.up.press, którego organizatorami są Polska Press Grupa i strefabiznesu.pl

Dlaczego każda firma, która chce się rozwijać potrzebuje strony internetowej? Po prostu kliknij w ten tekst a znajdziesz odpowiedź - pierwszą część tego cyklu artykułów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Internet w firmie. Local SEO czyli pozycjonowanie strony dla lokalnego biznesu - Strefa Biznesu

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza