Jak radzić sobie z cyberprzestępczością w banku?
Cyberprzestępczość to problem, który może dotknąć każdego właściciela rachunku bankowego. Klienci Alior Banku radzą sobie z tym problemem na szereg różnych sposobów, wykorzystując dostępne na rynku rozwiązania.
W każdym komputerze mam zainstalowany program antywirusowy. To pierwszy krok, aby uchronić się przed niebezpiecznymi sytuacjami – mówi nam pan Jerzy Maciejczyk z Warszawy.
Zainstalowałam sobie specjalne oprogramowanie, za pomocą którego mogę zgłosić niepokojące incydenty. Gdy tylko mam jakieś wątpliwości dotyczące transakcji, jestem w stanie je szybko zweryfikować – przyznaje pani Klaudia Cychowska z Ostrołęki.
Jak więc widać, jednym z działań w walce z cyberprzestępczością jest inwestycja w odpowiednie oprogramowanie. To jednak tylko połowa sukcesu. Powinniśmy bowiem pamiętać o tym, żeby dodatkowo unikać określonych działań, takich jak:
- podawanie innym osobom numeru karty lub kodu CVV/CVC, kodów BLIK albo loginu i hasła do konta bankowego, nawet jeśli osoby te podają się za pracowników banku;
- instalowanie na telefonie lub komputerze aplikacji pochodzących z nieznanych lub niezaufanych źródeł;
- klikanie w podejrzane linki przesłane SMS-em lub za pomocą komunikatora albo otwieranie przesłanych załączników.
Chcąc uniknąć utraty wrażliwych danych, należy również pamiętać, aby bardzo dokładnie czytać treść SMSów lub powiadomień z kodami zatwierdzającymi transakcję – nie można tylko przepisywać samego kodu. Konieczne jest sprawdzenie, czy treść tego SMSa lub powiadomienia jest zgodna z operacją, którą chcemy wykonać. Jak widać – bezpieczeństwo w sieci w dużej mierze zależy od nas samych.
Jeśli chodzi o cyberbezpieczeństwo, bardzo ważne jest również, aby dokładnie sprawdzić numer, z którego dzwoni do nas nadawca. W Alior Banku istnieje możliwość ustawienia dodatkowo hasła zwrotnego, za pomocą którego możemy zweryfikować osobę dzwoniącą z banku. Gdy nasz rozmówca nie zna tego kodu, powinniśmy się rozłączyć i powiadomić instytucję o takim wydarzeniu. W ten sposób zabezpieczymy się przed telefoniczną próbą podszycia pod pracownika banku.
Bankowość internetowa i mobilna – z czego wynika jej rosnąca popularność?
Bankowość mobilna i internetowa to spore uproszczenie dla klientów banków. Wpływają one na szybkość realizacji transakcji oraz pozwalają na uzyskanie precyzyjnych informacji na temat dostępnych produktów bankowych w dowolnym miejscu i czasie. Klienci pozytywnie podchodzą do innowacyjnych rozwiązań oferowanych przez bank.
Bankowość internetowa – to duża wygoda w pandemicznych czasach. Bardzo dobrze oceniam to rozwiązanie
- informuje nas pan Jerzy. I nie trudno się nie zgodzić z jego słowami. W Alior Bank przy pomocy bankowości elektronicznej możemy bowiem wykonywać szereg czynności dotyczących:
- rachunków (sprawdzenia historii operacji, salda, otwarcia konta i jego bieżącej obsługi),
- przelewów (także zagranicznych, odroczonych, stałych, doładowania telefonu),
- zarządzania kartami debetowymi i kredytowymi,
- lokat (ich zakładania, zamykania, sprawdzania bieżącego stanu),
- pożyczek i kredytów (zaciąganie nowych, informacja o obecnych i spłata).
System bankowości elektronicznej Alior Bank cechuje się nie tylko wygodą, ale i prostotą obsługi. Klienci banku wysoko oceniają także możliwości, jakie daje bankowość mobilna.
Jestem bardzo zadowolona. System bankowości internetowej w Alior Banku jest bardzo intuicyjny. Podobnie jest w przypadku wersji mobilnej. Cokolwiek chcę zrobić w aplikacji, nie mam problemu ze znalezieniem odpowiedniej opcji. Warto korzystać z tych kanałów – to doskonałe rozwiązanie do zarządzania budżetem domowym i monitorowania zrealizowanych transakcji– referuje pani Klaudia.
Pani Klaudia pochwaliła się nam także, że używa aplikacji bankowej – Alior Mobile, która jest pomocna przy codziennych czynnościach, takich jak chociażby zakupy:
Za jej pomocą korzystam z nowoczesnych form płatności – m.in. BLIKA. Ostatnio używam go nawet częściej niż karty płatniczej.
Jakie sprawy urzędowe załatwimy przez bank?
Obecnie za pośrednictwem banku załatwimy wiele spraw urzędowych. Świadomi tego są także klienci Alior Banku. Niektórzy z nich są już nawet do tego przyzwyczajeni i bankowość elektroniczna nie ma dla nich już żadnych tajemnic.
Nie miałam takiej potrzeby, ale wiem, że taka opcja jest tam dostępna – informuje nas pani Klaudia Cychowska.
Korzystałem z załatwiania spraw urzędowych online. To bardzo dobrze w Alior Banku działa i jestem z zadowolony z dostępnych opcji. Jeśli chodzi o rodzaj spraw to załatwiałem w ten sposób m.in. tematy ZUS-owskie czy też zezwolenia na pracę cudzoziemca w Urzędzie Pracy – dodaje pan Jerzy Maciejczyk.
Wśród innych spraw urzędowych, które załatwimy online, możemy wymienić m.in. także złożenie wniosku o:
- świadczenie Dobry Start i 500+,
- dokumenty (jak np. dowód osobisty, odpis aktu urodzenia),
- rejestrację działalności gospodarczej.
Za pomocą bankowości elektronicznej możemy zdalnie założyć profil zaufany i w ten sposób bez przeszkód i przez Internet sprawdzić m.in. historię naszego pojazdu i liczbę posiadanych obecnie punktów karnych, jak również złożyć wniosek o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Dziś z profilu zaufanego, który jest kluczem do e-usług, korzysta blisko 13 mln Polaków – a liczba ta z kwartału na kwartał systematycznie rośnie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?