Jesienią nawet z pozoru czarna jezdnia, może być bardzo niebezpieczna. Dotyczy to szczególnie zacienionych odcinków sąsiadujących z lasami i łąkami, gdzie na asfalcie lubi osadzać się mgła.
Dlatego szczególnie w tych miejscach powinniśmy zdjąć nogę z gazu. Uważajmy także na pozostałych odcinkach. Pamiętajmy, że w niższych niż w lecie temperaturach opony są twardsze, co może znacznie utrudniać nagłe hamowanie.
Uwaga na mgły
Duża różnica temperatur pomiędzy dniem a nocą oraz wilgotne powietrze to idealne warunki do powstawania mgieł. Niekiedy ograniczają one widoczność nawet do kilkunastu metrów.
Wówczas należy bardzo uważnie obserwować drogę, a jako punkt orientacyjny traktować linię środkową jezdni. Warto zaopatrzyć samochód w reflektory przeciwmgłowe. Przednie pomogą nam lepiej doświetlić drogę i sprawią, że nadjeżdżające z naprzeciwka auta będą nas lepiej widziały.
Tylny pomoże dobrze oświetlić samochód, co może pomóc uniknąć kolizji z autem nadjeżdżającym z tyłu. Cały zestaw świateł można kupić już za 150 zł. Pamiętajmy jednak, że takich świateł możemy używać tylko w warunkach ograniczonej widoczności.
Ulewny deszcz
Podobnie jak mgła na pogorszenie warunków na drodze wpływa deszcz. Podczas opadów kierowca musi pamiętać, że jezdnia jest o wiele bardziej śliska, oraz uważnie obserwować drogę.
W czasie ulewy bardzo pomocne będą sprawne wycieraczki, dlatego radzimy przede wszystkim sprawdzić stan piór. Jeżeli są zużyte, lepiej wydać kilkadziesiąt złotych na nowe, niż rozmazywać nimi na szybie brud i ograniczać w ten sposób widoczność.
Zadbajmy też o kondycję dmuchawy lub klimatyzacji. Tylko sprawny nawiew pomoże w chłodne dni skutecznie zapobiegać zaparowywaniu szyb.
Pamiętaj o światłach
Przed nastaniem jesiennej słoty warto odwiedzić diagnostę, który ustawi światła tak, aby oświetlały drogę, a nie oślepiały innych kierowców. Oszczędnym właścicielom samochodów radzimy montaż świateł dziennych, których w dzień można używać zamiast świateł mijania. Taki zestaw można kupić już za 70 zł. Pobiera mniej prądu i zmniejsza zużycie żarówek.
Hamowanie pulsacyjne
Ten punkt dotyczy szczególnie właścicieli starszych aut, które nie są wyposażone w systemy wspomagające hamowanie i kontrolujące trakcję. Pamiętajmy, że w kryzysowej sytuacji koła zblokowane mocnym naciśnięciem pedała hamulca znacznie wydłużają drogę hamowania. Dlatego o ile to możliwe, podczas nagłego hamowania, pedału należy używać pulsacyjne, co powinno zapobiec zblokowaniu kół.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?