Ronda wypierają klasyczne skrzyżowania. Budowane są po to, by zmniejszyć zagrożenie kolizjami. Ich zadaniem jest zwiększenie przepustowości i polepszenie płynności ruchu. Spełnia ją stawiane im wymagania. Z danych słupskiej policji wynika, że dzięki nim w mieście odnotowuje się mniejszą liczbę wypadków.
Ale nowe ronda na ulicy Grunwaldzkiej oznakowaniem różnią się od pozostałych w mieście. Kierowcy pytają, jak po nich jeździć. Co ciekawe, kodeks drogowy nie definiuje jednoznacznie, czym jest skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Ogranicza się do stwierdzenia, że jest to skrzyżowanie, gdzie ruch przebiega wokół wyspy centralnej.
Jak pokazuje słupski przykład, wyspa centralna może być zbudowana z plastiku. Tak jest w wypadku ronda na krzyżówce ulicy Armii Krajowej z Kaszubską.
Brak definicji i jednoznacznych przepisów sprawia, że dla sporej rzeszy kierowców ronda to łamigłówka.
Szczególnie te słupskie. Zdaniem instruktorów nauki jazdy, nie wystarczy znajomość zasad ruchu drogowego. Rond w Słupsku trzeba się nauczyć. Z tego względu rozpoczynamy serię publikacji poświęconą zasadom poruszania się po słupskich rondach.
Pierwsze, które wzięliśmy pod lupę, są jednocześnie najnowsze i najbardziej kontrowersyjne.Mowa o rondach na ul. Grunwaldzkiej. Przypomnijmy, że to w ich sprawie rozgorzał spór między Zbigniewem Wiczkowskim, szefem Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Słupsku i Markiem Komodołowiczem naczelnikiem wydziału ruchu drogowego słupskiej komendy.
Szef drogówki postuluje, by na oddanych dopiero co do użytku rondach ustawić dodatkowe znaki pionowe i wymalować poziome, tak by zasady poruszania się na nich przypominały te już obowiązujące, np. na rondzie przy skrzyżowaniu al. 3 Maja z ul. Sobieskiego.
Sprzeciwia się temu szef WORD-u, który zaznacza, że zasady poruszania się na nowym, klasycznym rondzie są ogólnie znane i nie powinno się w nie ingerować. Z kolei poziome znaki to sezonowe rozwiązanie, bo co w wypadku, kiedy przykryje je śnieg?
Jak więc poruszać się po klasycznym rondzie, aby niekręcić się w kółko? - Dojeżdżając do ronda zwracajmy uwagę na znaki poziome i pionowe - podpowiada Marek Komodołowicz, naczelnik wydziału ruchu drogowego Komendy MiejskiejPolicji w Słupsku. - Zgodnie z artykułem 22 kodeksu drogowego, jeśli zamierzamy jechać na wprost lub skręcać w prawo, zajmujmy prawy pas ruchu. Jeśli na wprost lub w lewo, to analogicznie lewy pas. Pamiętajmy, że zmieniając pas na rondzie, musimy
ustąpić pierwszeństwa tym, którzy już jadą pasem, na który zamierzamy wjechać.
Z kolei szef WORD Zbigniew Wiczkowski zaznacza, że: - Dojeżdżając na skrzyżowanie z ruchem okrężnym, zajmujemy pas ruchu według zasady ruchu prawostronnego, czyli prawy. Lewy pas
służy do wyprzedzania. Na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym jest to dozwolone.
Jacek Pok, biegły sądowy m.in. w dziedzinie inżynierii i organizacji ruchu drogowego, rekonstrukcji wypadków i kolizji drogowych, uważa: - Na rondo wjechać można z lewego i prawego pasa, na wewnętrzny i zewnętrzny pas ronda. Trzeba jednak ustąpić pierwszeństwa autom znajdującym się
już na rondzie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?