Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak przygotować samochód na zimę?

Jakub Roszkowski [email protected] Tel. 94 347 35 99
Jak przygotować samochód na zimę?Gdy spada temperatura otoczenia spada też pojemność akumulatora.
Jak przygotować samochód na zimę?Gdy spada temperatura otoczenia spada też pojemność akumulatora. Radosław Brzostek
Przed kierowcami ciężkie czasy - śliskie i zasypane jezdnie, zmrożone szyby w autach, kiepsko albo zupełnie niedziałające akumulatory. Problemy można jednak zredukować. Jak? Przeczytaj.

Porad dla kierowców udziela Janusz Kruszyński, kierownik Stacji Kontroli Pojazdów przy ul. Batalionów Chłopskich w Koszalinie.
- Tylko stan techniczny nowego samochodu daje nam określoną gwarancję prawidłowego zachowania się auta w ekstremalnych warunkach drogowych. A takie występują właśnie zimą - mówi nasz ekspert. - W miarę powiększania się przebiegu pojazdu, poszczególne mechanizmy i układy tracą swoją pierwotną sprawność techniczną. Szczególnie więc przed zimą trzeba sprawdzić te układy, które - to ważne - decydują o naszym bezpieczeństwie.

Hamulce
Co więc sprawdzić? Przede wszystkim układ hamulcowy. Na każdej stacji kontroli pojazdów zbadamy dokładnie skuteczność hamowania auta oraz jakość płynu hamulcowego, który nie może zawierać więcej niż 2 procent wody. - Częste zmiany pogody powodują, że drogi mają zróżnicowaną przyczepność, więc musimy mieć pewność, że hamulce naszego samochodu "równo biorą" - tłumaczy Janusz Kruszyński.

Amortyzatory
Wadliwe działanie amortyzatorów skutkuje pogorszeniem przyczepności kół do jezdni, a więc również obniżeniem bezpieczeństwa jazdy. - To powoduje także, że szybciej zużywa się ogumienie w pojeździe - dodaje nasz rozmówca. Sprawność amortyzatorów również zbadamy na każdej stacji kontroli pojazdów.

Opony
To również bardzo ważny element, który zimą jest podstawą bezpiecznej jazdy. - Ogumienie zimowe stosujemy wtedy, gdy temperatura otoczenia przez kolejne dni spada poniżej 7,5 stopnia Celsjusza - wyjaśnia Kruszyński. - Dzięki specjalnej mieszance gumowej, zastosowanej w oponach zimowych, opony takie nie tracą elastyczności nawet przy niskich temperaturach. Nowoczesna konstrukcja zimowego bieżnika - duża liczba nacięć o odpowiednich kształtach - zapewnia zwiększoną odporność takiej opony na poślizg, także poślizg boczny. Dlatego polecam zmieniać opony na zimę.

Akumulator
Gdy spada temperatura otoczenia spada też pojemność akumulatora. Tymczasem rośnie pobór prądu - podczas rozruchu zimnego silnika, podczas częstszego włączania modułów ABS, oświetlenia, ogrzewania szyb. O akumulator warto więc dbać. Bez niego uruchomienie auta jest niemożliwe. - Trzeba zatem na bieżąco sprawdzać poprawność ładowania w trakcie normalnej eksploatacji samochodu - podkreśla kierownik Kruszyński. Przed zimą warto zlecić mechanikom wykonanie testu akumulatora odpowiednim urządzeniem. Szanujący się serwis powinien wykonać takie badanie bezpłatnie. Po nim znajdziemy odpowiedź na pytanie, czy akumulator nie zawiedzie nas przez najbliższy okres zimowych spadków temperatury. I jeszcze jedno: warto oczyszczać i konserwować zaciski akumulatora.

Ochrona antykorozyjna
Agresywne działanie solanki i innych środków chemicznych, używanych do odśnieżania dróg, powoduje uszkodzenia lakieru, odbarwienia elementów nadwozia, korozję podwozia. - Dlatego też nie wystarczy podczas odwilży jedynie wymyć samochód, ale wskazane jest pokryć go preparatami woskowym. Warto też umyć co jakiś czas podwozie, by usunąć sól m.in. z elementów zawieszenia - mówi jeszcze nasz ekspert.

Światła
Sprawdzenie i ewentualne ustawienie świateł należy zlecić profesjonalnemu warsztatowi. Warto to zrobić, by, po pierwsze, nie oślepiać innych, a po drugie, by być samemu dobrze widocznym. Wymiana żarówek na wyrost nie jest wskazana. Trzeba tylko regularnie sprawdzać, czy wszystkie świecą, a w razie potrzeby uzupełniać braki w oświetleniu.

Płyn chłodniczy
Przed zimą kierowca musi sprawdzić temperaturę zamarzania płynu w chłodnicy i w razie potrzeby wymienić go na nowy lub obniżyć temperaturę krzepnięcia dolewając specjalny koncentrat. Płyn powinien mieć temperaturę krystalizacji minus 37 stopni Celsjusza.

Wycieraczki, spryskiwacz
Płyn w spryskiwaczu powinniśmy mieć wymieniony na zimowy jeszcze przed pierwszymi przymrozkami. 2-litrowa butelka z płynem zimowym, trzymającym jakość nawet przy minus 22 stopniach Celsjusza, kosztuje 9 - 10 zł w sklepach motoryzacyjnych. Na stacjach paliw jest dużo drożej. Litr kosztuje tam nawet 25 złotych.
Wycieraczki wymieniamy wtedy, gdy powierzchnia szyby, przy próbie wytarcia, staje się rozmazana lub gdy wycieraczki, przy włączeniu, po prostu "skrzeczą" na szybie. d
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza