MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak się zostaje weteranem szos

Wioleta Jędrzejczyk [email protected] tel. 094 347 35 20
Właściciel zabytkowego samochodu powinien też pamiętać o dobrym zabezpieczeniu go przed kradzieżą.
Właściciel zabytkowego samochodu powinien też pamiętać o dobrym zabezpieczeniu go przed kradzieżą. Fot. Grzegorz Szczepański
Właścicieli pojazdów zabytkowych rozpiera duma z ich eksponatów. Chwalą się nimi na zlotach, spędzają dni na doglądaniu i naprawach. Niewiele jednak mówią, ile trzeba przejść, by stać się posiadaczem zabytku.

Po pierwsze, nasz pojazd musi spełniać podstawowy warunek: za zabytek może zostać uznany samochód liczący co najmniej 25 lat. Od co najmniej 15 lat nie może być produkowany.
Gdy jesteśmy właścicielami takiego eksponatu, trzeba najpierw zwrócić się do rzeczoznawcy, który sprawdza dane samochodu, a mianowicie: czy ma odpowiednie parametry, czy przynajmniej 90 proc. części jest orginalnych i czy samochód ma wyjątkowe właściwości kolekcjonerskie i historyczne. Mogą być wymagane trzy niezależne opinie.
Następnie musimy postarać się o białą kartę, w której powinny się znaleźć dane techniczne i historyczne pojazdu, a także informacje o orginalnych modyfikacjach. Konieczne są zdjęcia o formacie 9 na 13 cm (przód-prawy bok, przód, tył, lewy bok, prawy bok, deska rozdzielcza, silnik).
Trzeba też złożyć wniosek u wojewódzkiego konserwatora zabytków o zamieszczenie danego pojazdu w rejestrze. Dopiero z takim wnioskiem od konserwatora możemy udać się do właściwego wydziału komunikacji. Jeżeli mamy wszelkie niezbędne dokumenty, dostajemy żółtą tablicę - zabytkową.
Należy przygotować się na oczekiwanie od dwóch miesięcy w górę. Później musimy czekać na tablice, które sprowadzane są od producenta.
Zalety i wady
Zaletą jest fakt, że taki samochód przechodzi jeden przegląd techniczny na całe życie, nie trzeba posiadać i przedłużać ubezpieczenia komunikacyjnego OC (polisa może zostać wykupiona w każdym momencie, gdy wyruszamy w drogę). Plusem jest również to, że nad dobrem aut czuwają instytucje państwowe, a ich właściciele mogą liczyć na dodatkowe finanse na konserwację zabytków. - Mamy też zaszczyt uczestniczyć w licznych zjazdach i spotkaniach fanów zabytkowych samochodów - mówi kolekcjoner Stefan Arendarczyk.
- Jednak największym plusem posiadania zabytkowego auta jest fakt, że właściciel takiego samochodu może uzyskać 50 procent zniżki - mówi Anna Jacyna, agentka ubezpieczeniowa PZU SA. - Zniżka obejmuje opłaty OC.
Są jednak i wady posiadania zabytku. Właściciel jest zobowiązany do dbania o pojazd. Wszelkie uchybienia mogą być karane grzywną lub pozbawieniem wolności. Samochód zabytkowy nie może opuścić kraju bez zgody konserwatora. Zgłaszać musimy u niego również każdą, nawet najdrobniejszą modyfikację.
Posiadając więc samochód zabytkowy mamy przywileje, ale i obowiązki. Samochód zabytkowy nie nadaje się do codziennej jazdy. Co jednak zastąpi jazdę zabytkiem, który cieszy oko?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza