Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak skutecznie nauczyć się do egzaminu dojrzałości?

FP
Maturzyści z 2013 roku.
Maturzyści z 2013 roku. Archiwum
Jak skutecznie nauczyć się do egzaminu dojrzałości? Abiturientom odwiedzie na to pytanie udziela ekspert Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w biuletynie maturalnym.

Tegoroczne matury zaczną się już 5 maja. To ostatni moment żeby powtórzyć najważniejsze wiadomości przed egzaminem dojrzałości. Aby się skoncentrować po pierwsze: trzeba skoncentrować uwagę, po drugie: ukierunkować uwagę, a po trzecie: świadomie sterować uwagą.

Skoncentrowanie polega na umiejętności zatrzymania się. - Gdy ktoś krzyknie "uwaga!", to zwykle zatrzymujemy się i rozglądamy w celu dostrzeżenia ewentualnego zagrożenia. To zatrzymanie się, to właśnie ukierunkowanie się na to co jest ważne. Ono musi być świadomie sterowane, bo inaczej jest tylko spontanicznym i niekiedy chaotycznym zachowaniem - tłumaczy Mariusz Malinowski , autor wydanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną biuletynu dla maturzystów.

Zalety, wady i to, co interesujące

Mariusz Malinowski proponuje maturzystom kilka strategii uczenia się. Zgodnie z pierwszą z nich, analizując dany problem, przyszli abiturienci najpierw powinni skupić się na jego plusach (i wyłącznie plusach), następnie na minusach, a na koniec na rzeczach w ich ocenie interesujących, których nie da się jednoznacznie zaklasyfikować. Taką metodę można zastosować się na przykład przy uczeniu się charakterystyk postaci literackich.

Rozważyć wszystkie czynniki

Kolejna metoda polega na równoważeniu wszystkich czynników. - Nie próbujemy oceniać poszczególnych czynników, dążymy jedynie do sporządzenia ich jak najpełniejszej listy. Im bardziej formalnie podchodzimy do tego narzędzia, tym skuteczniej ono działa - uważa Mariusz Malinowski. - Przesłanie poznawcze tej metody uczenia się polega więc na rozbudowywaniu listy czynników, opierając się na wnikliwej ich identyfikacji. Staramy się dostrzec co zostało pominięte w zestawie czynników, które sporządziliśmy. Czy możemy dodać jeszcze jeden czynnik do listy, którą ułożyliśmy? - opisuje metodę autor biuletynu.

Zbadać obie strony

Istnieje także metoda zapamiętywania polegająca na badaniu obu stron problemu. Jest to narzędzie określania dogodnych i właściwych opcji na przykład w trakcie prowadzenia dyskusji. - Zwykle w dyskusji staramy się znaleźć słabe strony oponenta. Zadaniem tego narzędzia jest zagłębienie się w obie strony każdego konfliktu, sporu czy zagadnienia. Pytanie zasadnicze, czyli kierujące uwagę i poszerzające pole obserwacji brzmi: jak naprawdę wygląda odmienny punkt widzenia drugiej strony - tłumaczy Mariusz Malinowski. Oczywiście w ramach tego narzędzia można patrzeć na problem z własnej perspektywy, uwzględniać własny system wartości czy własne preferencje, ale należy je formułować dopiero po zrobieniu obiektywnego rozpoznania, nigdy przedtem.

Pytania i odpowiedzi Matura 2013 Język Polski

Pytania i odpowiedzi Matura 2013 Matematyka

Pytania i odpowiedzi Matura 2013 Języka angielski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza