Jak walczyć z bezsennością?

opr. jsz
Fot. Tempur
Już kilka milionów dorosłych Polaków skarży się na zaburzenia snu. Co ciekawe, są to częściej kobiety niż mężczyźni. Długotrwała bezsenność wpływa na zdrowie fizyczne oraz psychiczne, dlatego warto zapobiegać temu problemowi.

Stresująca praca, nieustający pośpiech, presja otoczenia oraz chęć perfekcyjnego zapanowania nad wszystkimi aspektami życia skutkują dużym napięciem. Jego kumulacja następuje tuż przed snem, prowadząc do wielu zaburzeń, w tym bezsenności. Nieleczona bezsenność wpływa na kondycję psychofizyczną, obniżając aktywność i zdolności intelektualne.

Zły nastrój, poczucie podenerwowania i przemęczenia jeszcze bardziej pogłębiają problemy z zasypianiem. Brak regeneracji podczas snu osłabia organizm, czyniąc go wrażliwszym na inne choroby. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), dostrzegając wzrost odsetka osób cierpiących na tę dolegliwość, uznała ją za chorobę cywilizacyjną, na którą należy zwrócić szczególną uwagę.

Dlaczego kobiety cierpią na bezsenność częściej niż mężczyźni?
Na problemy ze snem skarży się 43% kobiet i 29% mężczyzn (badania TNS OBOP, 2005). Wpływa na to poziom hormonów w organizmie kobiety. Huśtawka hormonalna w czasie cyklu miesiączkowego, ciąży, okresie poporodowym, czy klimakterium bardzo często przejawia się problemami z zasypianiem.

Ponadto kobiety są bardziej emocjonalne i mają skłonność do analizowania swoich problemów. Wieczorem, zamiast skupić się na zasypianiu, myślą o kłopotach, co skutkuje nieprzespanymi godzinami. Kobiety o wiele bardziej zwracają też uwagę na szczegóły: hałas, światło zza okna, bałagan, niewyprasowaną pościel, czy niewygodny materac. Dlatego przy urządzaniu sypialni warto zadbać o takie detale, aby później nic nas nie rozpraszało.
Sypialnia jak ze snów

Sypialnia to miejsce intymne, dlatego nie powinna być pomieszczeniem otwartym ani przejściowym. Najlepiej byłoby umiejscowić ją z dala od strefy dziennej, w zacisznej części domu lub mieszkania. W ten sposób zapewnimy sobie komfort nawet wtedy, gdy pozostali domownicy - jeszcze lub już - nie śpią. Należy też zadbać o to, aby okna "nie wychodziły" na ruchliwą ulicę, ani świecące w nocy latarnie. Jeśli jednak nasza sypialnia jest tak położona, konieczne będą okna dźwiękoszczelne oraz rolety.

Dzięki nim żadne zewnętrzne czynniki nie zakłócą naszego snu. Kluczowe znaczenie ma także pościel i materac. Jeśli zależy nam na spokojnym śnie, pościel powinna być zawsze czysta i przewietrzona.

- Bardzo często okazuje się, że za problemem z zasypianiem stoi źle dobrany materac - mówi Jacek Poznański z firmy Tempur Polska. - Jeżeli nie podpiera w komfortowy sposób naszego ciała, wieczorne zasypianie może stać się prawdziwą walką. Wzmożone wiercenie się wywołane naciskiem niewłaściwego materaca obniża jakość snu i skutkuje niewyspaniem się. Dlatego warto znaleźć produkt idealnie dopasowany do naszych potrzeb. Dodatkiem będzie też odpowiednia poduszka, która właściwie podeprze głowę, odciąży kark, barki i nie spowoduje napięcia mięśni pleców - dodaje.

Odprężająca moc koloru

Nie bez znaczenia jest też wybór kolorystyki. Oczywiście, wszystko zależy od stylu mieszkania oraz naszych upodobań. Powinniśmy jednak pamiętać, że kolory mają olbrzymi wpływ na ludzką psychikę. Mogą działać pobudzająco lub odprężająco. Główną funkcją sypialni jest odpoczynek, dlatego do sypialni należy wybrać raczej stonowane barwy. Idealnie w tej roli sprawdzą się kolory ciała i ziemi: odcienie beżu, brązu, różu, niebieskiego lub zieleni. Pastelowe, naturalne barwy takie jak beż lub jasny róż zapewniają komfort i poczucie bezpieczeństwa. Biel, błękit lub zieleń odprężają i relaksują. Jeśli jednak nie lubimy stonowanych wnętrz, nie musimy rezygnować z koloru, wystarczy, że zachowamy odpowiedni umiar.

Za drzwiami sypialni

Sypialnia, jak sama nazwa wskazuje, służy do snu. Dlatego łóżko nie powinno służyć do jedzenia, pracy na laptopie, oglądania komedii czy horrorów. Te czynności pobudzają organizm zamiast go uspokajać. Zatem jeśli nie planujemy iść spać, nie idźmy do sypialni. Nasz organizm bardzo łatwo się przyzwyczaja do zmiany funkcji. Kładąc się spać, powinniśmy odstawić na bok problemy i wyciszyć się.

Niestety dla wielu osób jest to niemożliwe Jeśli dręczą nas myśli, o czym dziś zapomnieliśmy lub co mamy do zrobienia w dniu następnym, oczyśćmy umysł przelewając myśli na papier i w spokoju oddajmy się w objęcia Morfeusza.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 22.10.2017 o 14:21, Gość napisał:

Olejek cbd Pharma ma też świetne działanie na dolegliwości jelitowe i problemy z wątrobą.

Zajrzałam na stronę. Fajnie że to naturalny produkt. Opakowanie powinno starczyć na długo, wygodnie się go aplikuje.

G
Gość

Olejek cbd Pharmama też świetne działanie na dolegliwości jelitowe i problemy z wątrobą.

G
Gość

Na problemy ze snem dobry jest olejek konopny CBD Pharma. To jest produkt naturalny, nie ma działań niepożądanych i nie można się od niego uzależnić. To ważne bo czasem do leków na bezsenność można się przyzwyczaić i potem trudno je odstawić.

B
Bubba

Mnie pomogła akupunktura. Walka ogólnie z problemem ze snem trwała długo, w koncu udało mi się trafić w odpowiednie miejsce akupunkturapokrywka.pl Jest dużo lepiej. Jeszcze czeka mnie kilka tych zabiegów w sesji, ale już widzę poprawę.

 
a
ados

Faktycznie w tej Klinice Psychomedic mają bardzo dobrych specjalistów. Warto się do nich zarejestrować pod nr 22 253 88 88 i wybrać się na wizytę. W ten sposób można sobie pomóc i w końcu normalnie funkcjonować.

Ż
Żaklin

A ja wystrzelę z czymś takim: moja znajoma twierdziła, że jej problem z bezsennością (od paru lat była na lekach) znikł wraz z odmawianiem nowenny pompejańskiej, bo jakiś ksiądz powiedział jej, że cos się mogło do niej "przylepić", czy coś w ten deseń. Tak więc wiecie, może nie wszystkie choroby leżą u podstaw umysłu, a niektóre ducha?  :o

o
olca

W moim przypadku sprawa nabrała powagi do tego stopnia, że musiałam zgłosić się do psychoterapeuty. Zdecydowałam się na polecane przez znajomą Centrum Terapii Wiosenna w Krakowie,

l
lion1

wiesz co powodów może być mnóstwo twojej bezsenności. Może zrób sobie badania dna ? w takim raporcie np z genetic lab dowiesz się czy możesz mieć jakieś uzależnienie od alkoholu czy nikotyny a nawet czy twoje bezsenność może być spowodowana kofeiną. No o innych chorobach etc nie wspomnę nawet bo to logczne , że z kodu dna da się takie rzeczy wyczytać, skoro ćwiczysz joge na spokojnie znajdziesz jakiegos dietetyka czy trenera personalnego który pomoze Ci je zrobic.

m
monna_lissa

ja z zasypianiem nie mam problemu bo jak przychodzę z pracy to jestem wymordowana i zasypiam praktycznie na siedząco

t
tryzub
W dniu 22.12.2015 o 13:43, majerkoo napisał:

mi pomogła muzyka, zauważyłam, że odpowiednie melodie potrafią szybko wyciszyć człowieka. Są takie odtwarzacze lub programy, aplikacje ktore wylaczaja muzyke po 2h np zeby tez nie grala cała noc, polecam tą forme radze sobie z bezsennością

m
majerkoo

mi pomogła muzyka, zauważyłam, że odpowiednie melodie potrafią szybko wyciszyć człowieka. Są takie odtwarzacze lub programy, aplikacje ktore wylaczaja muzyke po 2h np zeby tez nie grala cała noc, polecam tą forme radze sobie z bezsennością

m
maleficent

wysiłek fizyczny przed snem jest niezastąpiony. A jeszcze na świeżym powietrzu to już w ogóle działa cuda :)

d
della10

Ja też mam wielki problem z zasypianiem i potrzebuje na to minimum godziny. Słyszałam, że są techniki relaksacyjne, które pomagają w zasypianiu ale nigdy ich nie stosowałam.

n
neska

Walka z bezsennością- bezsennosc.pl/leczenie-bezsennosci-poradnia-warszawa/ nie jest łatwa. Przede wszyskim należy znaleźć przyczynę tego zaburzenia. Czasem jest to jakaś choroba, a czasem też nasza psychika. Ciągłe problemy, zamartwianie się może sprawić, że przestaniemy regularnie sypiać i będziemy męczyć się z bezsennością.

p
panjacek1985

Ja zawsze jak mam stresujący okres w życiu to mało śpię i później ciężko mi się przestawić na zasypianie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3