Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak wspierać młodych ludzi na rynku pracy? „Standardy powstają na naszych oczach”

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Geralt/ Pixabay.com
Co można zrobić, aby lepiej przygotować młodych ludzi do wejścia na rynek pracy? Jak wspierać aktywność zawodową nastolaktów? Na czym polega ich główna przewaga rynkowa? Na te oraz wiele innych pytań odpowiada dr Monika Sońta z Akademii Leona Koźmińskiego.

Rozmowa z dr Moniką Sońtą z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym na Akademii Leona Koźmińskiego

Dlaczego wiele osób w wieku od 15 do 24 lat nie decyduje się na podjęcie pracy zarobkowej?
Osoby młode zazwyczaj traktują pracę zarobkową jako coś dodatkowego do edukacji, a w związku z pandemią, ich miejsca chętniej zapewniają absolwenci szkół średnich i wyższych. Ci z kolei nie mają statusu studenta czy ucznia, ale za to mogą pochwalić się motywacją do traktowania pracy z większą lojalnością i możliwością zaangażowania się na dłużej, co wpływa na wyższy zwrot z inwestycji z przeszkolenia takiego pracownika.

Czy współcześni nastolatkowie (osoby w wieku od 15 do 18 lat, które mogą zostać pracownikami młodocianymi) chcą pracować? Dlaczego?
Chcą pracować, ale inaczej niż pokolenie ich rodziców. Po pierwsze, lubią pracować zdalnie, w środowisku wirtualnym, elastycznie – tutaj możemy mówić o tzw. gig economy (rynku zleceń krótkoterminowych) i pracy w trybie freelancingu. Po drugie, rośnie pokolenie osób, które widzą, że będąc influencerem, youtuberem czy e-sportowcem, można zarobić dobrze i w przyjemny sposób. Zmienia się postrzeganie tego, jak szybko i przy jakim trudzie zarabia się pieniądze. Po trzecie, dzięki pracy w branży technologicznej (programowanie), widzimy też szybsze usamodzielnianie się młodych osób, np. ranking 25 under 25 McKinsey pokazuje, że młodzi ludzie zaczynają rozwijać swoje technologiczne biznesy długo przed 20. rokiem życia.

Warto przeczytać również:

Czy nastolatkowie w wieku od 15 do 18 lat chętniej podejmowali się pracy kilka dekad temu? Dlaczego?
Zmieniły się warunki brzegowe. W dobie globalnych zleceń, nie mówimy tylko o prostych pracach fizycznych, ale o wykorzystaniu przewagi pokoleniowej tzw. digital natives do pracy przy projektach technologicznych. Dodatkowo, coraz więcej mówi się o wsparciu młodszych osób w formie mentoringu, np. przez program mentoringowy „Jestem Liderką” oraz w zakresie programów europejskich, związanych z mobilnością młodych ludzi.

W jakich branżach i na jakich stanowiskach osoby w wieku od 15 do 18 lat szukają zatrudnienia? Co stanowi ich największą przewagę, a co utrudnia im wejście na rynek pracy?
Największa przewaga to naturalne umiejętności poruszania się w świecie wirtualnym, ale także; gotowość do eksperymentowania, kreatywność, oryginalność, które od wielu lat znajdują się na liście najbardziej pożądanych kompetencji Światowego Forum Gospodarczego.

Największym zagrożeniem jest sytuacja post-pandemiczna i wytrzymałość psychiczna młodych, tak nadwyrężona przez nauczanie zdalne i kolejne lockdowny, ograniczające doświadczenia społeczne kształtujące nastolatków. Młodzi ludzie uczą się z nadzieją na „lepszą przyszłość”, a ten obraz rozmazał się niespodziewanie, ponieważ Nowa Normalność i standardy oczekiwań na rynku pracy powstają na naszych oczach.

Warto przeczytać również:

Co należałoby zmienić, aby lepiej przygotować młodych ludzi do rozpoczęcia życia zawodowego?
Po pierwsze, należy zadbać o rozwój emocjonalny i kształtowanie odporności psychicznej młodych ludzi, także przez stwarzanie im możliwości zbierania doświadczeń z wielu obszarów, np. przez udział w projektach krótkoterminowych, praktykach, stażach i wolontariacie. Po drugie, trzeba uczyć ich umiejętności, które umożliwiają funkcjonowanie w technologicznym świecie (z naciskiem na przedmioty z bloku STEM). Po trzecie, należy zwiększać ich poczucia sprawczości oraz umiejętność dostosowania się do rzeczywistości, poprzez edukację opartą na doświadczeniu, eksperymentowaniu i myśleniu scenariuszami. Potrzebne jest także widoczne wsparcie, neutralizujące obawy związane z wkraczaniem na rynek pracy w młodym wieku, takie jak mentoring czy akceleracja przedsiębiorczości i rozwoju pomysłów.

Z jakich benefitów mogą korzystać osoby pracujące, w wieku od 15 do 18 lat?
Ważne jest, aby podchodzić do młodych ludzi z szacunkiem i nie wykorzystywać sytuacji pandemicznej, np. oferując bezpłatne praktyki. Ważnym benefitem, zachęcającym nastolatków do podejmowania aktywności zawodowej, stało się dbanie o ich dobrostan (well-being), czyli benefity z obszaru zdrowia fizycznego i psychicznego. Ciekawym rozwiązaniem jest grywalizacja tego obszaru i zachęcanie do wzięcia udziału w wyzwaniach, akcjach czy tzw. questach. Przykład stanowi aplikacja Activy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jak wspierać młodych ludzi na rynku pracy? „Standardy powstają na naszych oczach” - Strefa Biznesu

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza