Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak wyglądała sprzedaż nowych samochodów w Polsce w 2008 roku?

Wojciech Frelichowski [email protected]
Auris, jeden z najpopularniejszych modeli Toyoty w Polsce.
Auris, jeden z najpopularniejszych modeli Toyoty w Polsce. Fot. Toyota
W 2008 roku sprzedano ponad 320 tysięcy sztuk nowych samochodów. To lepiej niż rok wcześniej. Prym na naszym rynku wiedzie Toyota.

Jak podaje Instytut Badania Rynku Samochodowego Samar, spośród 47 firm oferujących swoje samochody polskim klientom, tylko 12 wykazało mniejszą sprzedaż niż rok wcześniej. W czołowej dziesiątce są dwie takie firmy (Skoda i Peugeot), w drugiej dziesiątce jedna (Seat), a w trzeciej trzy (Land Rover, Jeep i Alfa Romeo). Zdecydowana większość producentów osiągnęła wyższą sprzedaż niż rok wcześniej, a rekordowe tempo wzrostu w skali rynku należy do Hyundaia (12. lokata w rankingu, 10 069 sprzedanych aut, +104,8 proc.) i Hummera (43. lokata, 9 szt., +350 proc.).

Znany lider

Tytuł lidera rynku w 2008 roku zachowała Toyota, której samochody znalazły w ciągu roku 34 855 nabywców, o 3 proc. więcej (1007 sztuk) niż w roku poprzednim. Taki wynik zapewnił japońskiej marce 10,9 proc. udziału w rynku, o 0,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Wiceliderem jest Skoda, która sprzedała w 2008 roku 32 887 aut, o 0,2 proc. (-78 aut) mniej niż przed rokiem. Skoda zajmuje obecnie 10,3 proc. polskiego rynku, o 0,9 proc. mniej niż w 2007 roku. Na trzecim miejscu znalazł się Fiat. Sprzedaż 29 232 samochodów, o 5,1 proc. większa niż przed rokiem, zapewniła marce 9,1 proc. udziału w rynku.
Auto - roszady

Kolejną pozycję na liście rankingowej zajmuje Opel, który sprzedał w 2008 roku 27 940 aut i osiągnął 4,4 proc. wzrostu. Do Opla należy 8,7 proc. polskiego rynku.

O ile cztery czołowe marki zachowały lokaty sprzed roku, na kolejnych nastąpiły zmiany. Na piąte miejsce awansował Volkswagen, sprzedając w ciągu roku 23 704 samochody, tj. o 15,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jest to jednocześnie pierwszy producent w rankingu, który w 2008 roku umocnił swoją pozycję na polskim rynku w stosunku do poprzednich 12 miesięcy. Udział VW zwiększył się z 7 do 7,4 proc.

Na szóstą lokatę (z piątej) spadł Ford. Na zakup samochodów tej marki zdecydowało się 23 207 nabywców, czyli o 7,7 proc. więcej niż w 2007 r. Jednak to nie wystarczyło do zachowania udziału w rynku. Obecnie Ford zajmuje 7,3 proc. rynku.

Na miejscach siódmym i ósmym również doszło do zamiany: awans Renault spowodował utratę lokaty przez Peugeota. Wyniki sprzedaży francuskich producentów wyniosły, odpowiednio, 19 466 i 16 535 pojazdów, przy czym w przypadku Renault wynik jest o ponad 20,1 proc. większy niż rok wcześniej, a Peugeot odnotował spadek o 11,4 proc. Udziały rynkowe obu marek wynoszą: 6,1 i 5,2 proc. (przed rokiem 5,5 i 6,4 proc.).

Pierwszą dziesiątkę zamykają Honda i Citroen. Japońska marka sprzedała w 2008 roku w Polsce 14 715 samochodów, o 13,0 proc. więcej niż rok wcześniej, natomiast Citroen uzyskał na koniec roku wynik 13 777 sprzedanych aut, o 0,8 proc. większy niż przed rokiem. Udziały rynkowe obu producentów wyniosły odpowiednio 4,6 i 4,3 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza