Jak zadbać o zdrowie podczas grania? Na co zwrócić uwagę i w jakie sprzęty warto zainwestować, aby wspomóc wzrok, kręgosłup i nie tylko

Anita Stryjewska
Anita Stryjewska
Zarówno gracze profesjonalni, jak i amatorzy rozrywek audiowizualnych narażeni są na liczne niebezpieczeństwa. Dotyczy to nie tylko działalności w sieci, ale też fizycznych, zdrowotnych aspektów. Należy więc wiedzieć, jak je niwelować.
Zarówno gracze profesjonalni, jak i amatorzy rozrywek audiowizualnych narażeni są na liczne niebezpieczeństwa. Dotyczy to nie tylko działalności w sieci, ale też fizycznych, zdrowotnych aspektów. Należy więc wiedzieć, jak je niwelować. Grzegorz Dembinski
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Granie to relaks, hobby, a dla niektórych nawet sposób na życie. Jak niemal wszystko jednak, również wielogodzinne posiedzenia przy ulubionych tytułach mogą negatywnie wpłynąć na nasze drowie. Podpowiadamy, jak tego uniknąć i zniwelować niekorzystne skutki grania.

Znacie to uczucie, kiedy siadacie „na godzinkę” do gry, a wydawałoby się po chwili okazuje się, że minęło kilka godzin? Ja też i trzeba przyznać, iż skutki fizyczne takiego wciągnięcia się w świat wirtualny są odczuwane realnie. Jeśli nieobce wam wielogodzinne maratony, podczas których poszczególne rozgrywki potrafią trwać niemal w nieskończoność, to wiecie o czym mówię. Bolące plecy, zmęczone i piekące oczy, odrętwiałe nadgarstki oraz sztywny kark to kilka z efektów, które do przyjemnych zdecydowanie nie należą. Można ich jednak uniknąć i zniwelować, tym samym dbając o zdrowie podczas grania. Wbrew pozorom, nie jest to trudne i choć niektóre przykłady z naszego poradnika wymagają zakupienia odpowiedniego sprzętu i akcesoriów, to inne są jedynie zmianą dotychczasowych nawyków. Zapraszamy.

Zdrowie podczas grania – Wzrok

Jak w przypadku wszystkich czynności, wymagających wpatrywania się w ekran (choć nie tylko), na pierwszej linii frontu jest wzrok. Nasze oczy po wielu godzinach wytężonego wysiłku wysychają, szczypią i pieką, a obraz mętnieje. Nie ma to jednak znaczenia jedynie pod względem komfortu, ale i zdrowia. W konsekwencji bowiem, może dojść nawet do permanentnego pogorszenia wzroku i sami siebie skażemy na uciążliwości oraz noszenie okularów. Natomiast osoby, które już je noszą, szczególnie narażają się na pogarszanie swojego stanu. Jest jednak kilka prostych sposobów, aby pomóc w tej kwestii.

Wzrok jest szczególnie narażony podczas wielogodzinny maratonów przy komputerze lub konsoli. Lepiej jednak zapobiegać jego uszkodzeniu, niż leczyć jego
Wzrok jest szczególnie narażony podczas wielogodzinny maratonów przy komputerze lub konsoli. Lepiej jednak zapobiegać jego uszkodzeniu, niż leczyć jego skutki u specjalisty. Fot. Mariusz Kapala / Gazeta Lubuska

Pierwsza rada zabrzmi trywialnie, ale po prostu odrywajmy od czasu do czasu wzrok od rozgrywki. Zróbmy pauzę lub w zależności od ogrywanego tytułu choćby chwile przerwy w momencie, gdy mamy ekran ładowania kolejnej potyczki (w MMO możemy się na krótką chwilę ukryć w bezpiecznym miejscu). Co robimy w tym czasie? Wstajemy i na moment zamykamy oczy, aby dać im odpocząć. Dobrym pomysłem jest także wyjrzenie przez okno i przez minutę lub dwie patrzenia w jakiś odległy punkt. Co ciekawe, według badań wzrok relaksuje się najbardziej podczas patrzenia na kolor zielony, więc kontemplacja trawiastych przestrzeni czy koron drzew jest tu zdecydowanie wskazana.

Warto także kupić krople do oczu. Na rynku znajdziemy co najmniej kilka produktów przeznaczonych konkretnie do oczu zmęczonych i podrażnionych np. przez światło monitorów. Niewielka rzecz, a może wyraźnie pomóc.

Druga kwestia jest już stricte związana z samym sprzętem. Naszym oczom najbardziej szkodzą nie monitory i ekrany same w sobie, ale szkodliwe niebieskie światło przez nie wydzielane. Nie każdy wie, że może ono nie tylko prowadzić do pogorszenia wzroku, ale też do rozdrażnienia, chronicznych buli głowy, a nawet bezsenności (zaburzają wydzielanie melatoniny wspomagającej zasypianie). Przy wyborze nowego monitora bądź telewizora do grania warto więc postawić na modele z redukcją szkodliwego niebieskiego światła. W kilku przypadkach znajdziemy nawet dodatki, np. w postaci specjalnych powłok antyrefleksyjnych, które również poprawią komfort użytkowania i pozytywnie wpłyną na nasz wzrok.

Gracze komputerowi to nie tylko pasjonaci, ale też liczne grono profesjonalistów, dla których granie zawodowe jest sposobem na życie.
Gracze komputerowi to nie tylko pasjonaci, ale też liczne grono profesjonalistów, dla których granie zawodowe jest sposobem na życie. Fot. Arkadiusz Lawrywianiec/Pols

Oświetlenie także ma znaczenie. Pamiętajmy, że ekran nie powinien być jedynym źródłem światła, więc nocne posiedzenia w mroku to bardzo zły pomysł. Choć warto zastanowić się nad dedykowanym oświetleniem, to w praktyce skuteczne okażą się także zwykłe, niewielkich rozmiarów lampki. Najlepiej będzie, jeśli będą wydzielały stonowane, ciepłe światło, ostre bowiem zamiast pomóc – dodatkowo obciąży wzrok. Takie źródło światła powinno znajdować się w niedużej odległości od monitora, ale nie na tyle blisko, aby świecić nam prosto w oczy. Najlepiej, gdy światło pada z góry lub pod niewielkim kątem z odległości 30 cm.

W dzień natomiast korzystajmy ze światła naturalnego, dobrze więc ustawić stanowisko tak, aby było przez nie oświetlone (najlepiej ustawić biurko tyłem do okna).

Zdrowie podczas grania – Kręgosłup, plecy i ramiona

Zdrowie i komfort niejednokrotnie idą w parze, a nasz organizm odrętwieniem czy bólem sygnalizuje nam, że coś jest dla nas szkodliwe. Tak też jest po długim czasie spędzonym na graniu, gdy nasz kręgosłup oraz całe plecy oznajmiają, że z ich perspektywy nie było to pozytywne. Sprawa jest bowiem niebagatelna, ponieważ długotrwałe narażanie naszego kręgosłupa na tego typu stres może skutkować wadami postawy, a w ostateczności doprowadzić nawet do uciążliwych i nieodwracalnych zwyrodnień. Jak jednak temu zapobiec?

Konsekwencje niewłaściwej postawy i ochrony zdrowia podczas grania mogą być nieodwracalne. Niekiedy wymagają nawet przyjmowania zastrzyków lub interwencji
Konsekwencje niewłaściwej postawy i ochrony zdrowia podczas grania mogą być nieodwracalne. Niekiedy wymagają nawet przyjmowania zastrzyków lub interwencji chirurgicznej. Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press

Tu też zaczniemy od przerwy, ponieważ sprzyja ona nie tylko wzrokowi, ale całemu ciału. Nie krępujmy się więc zrobić kilku skłonów, przysiadów, krążeń ramion i rozciągania w różnych kierunkach. Wystarczy krótka chwila co np. godzinę, a nasze ciało i zdrowie nam podziękuje.

Z pewnością niejednokrotnie widzieliście lub nawet posiadacie fotele gamingowe. Z pozoru potrafią wyglądać kosmicznie, ale ich profil jest dostosowany do dokładnie takiego wsparcia kręgosłupa, aby maksymalnie go odciążyć. Dobre fotele tego typu nie są jednak tanie, ale uwierzcie, warto w tym wypadku zainwestować, jeśli spędzamy dużo czasu przy biurku.

Niezwykle istotna jest postawa, zarówno podczas pracy przy komputerze, jak i graniu, czy to na PC, czy też na konsoli. Jest kilka prostych i łatwych zapamiętania zasad, które wspomogą nasz kręgosłup i mięśnie pleców. Przede wszystkim, plecy powinny być wyprostowane i mieć solidne oparcie, nogi natomiast powinny być zgięte w kolanach pod kątem około 90 stopni, a stopy oparte płasko i wygodnie na podłodze. Teraz górne partie: optymalne ustawienie monitora to takie, aby znajdował się on na wysokości wzroku, przez to nasz kark nie będzie zgięty wpatrując się w coś poniżej lub poniżej linii wzroku.

Odpowiednio dostosowane fotele posiadają także zagłówek, który także jest istotnym wsparciem dla kręgosłupa i karku. Poświęćmy więc moment na jego odpowiednie dostosowanie do naszych potrzeb i jeśli jest on zdejmowany, to pod żadnym pozorem tego nie róbmy.

Dobry fotel i postawa podczas gry są kluczowe dla naszego kręgosłupa. Nie należy tego bagatelizować i warto zainwestować w odpowiedni sprzęt.
Dobry fotel i postawa podczas gry są kluczowe dla naszego kręgosłupa. Nie należy tego bagatelizować i warto zainwestować w odpowiedni sprzęt. Spinelly

Zdrowie podczas grania – Ramiona, ręce i nadgarstki

Powtórzenie „ramion” w tym akapicie mogło nieco zdziwić, ale już spieszę z wyjaśnieniem. Biorąc pod uwagę, że ta część ciała jest swoistym łącznikiem pomiędzy naszymi górnymi kończynami, a resztą ciała (czyli plecami, łopatkami i całym kręgosłupem), można o nią dbać na wiele, przenikających się sposobów. Tym samym warto zaznaczyć, iż choć zrobiliśmy z tego osobną kategorię, to dbanie o komfort rąk, nadgarstków oraz ramion przełoży się bezpośrednio na dobrobyt całego kręgosłupa i naszej postawy.

Długotrwała praca przy komputerze czy granie prowadzą doraźnie do odrętwienia i bólu nadgarstków, a w perspektywie mogą doprowadzić do Zespołu Cieśni nadgarstka, powodowanego przez stały i przewlekły ucisk na nerwy w nadgarstku. Leczenie też przypadłości jest uciążliwe i wymaga przyjmowania zastrzyków, a w ostateczności operacji. Szkodliwy ucisk na nerwy można zniwelować za pomocą akcesoriów ergonomicznych, stworzonych głównie z myślą o pracy przy komputerze, ale sprawdzą się także przy graniu. Chodzi głównie o myszki, podkładki pod myszki i klawiatury, które dzięki specjalnemu wyprofilowaniu wspomagają nadgarstki i dłonie podczas wykonywanych czynności. Na szczęście na rynku jest wiele takich modeli i to w różnych przedziałach cenowych.

Ergonomicznych myszek i klawiatur nie ma jeszcze duże, ale to prawdopodobnie kwestia czasu. Problem w tym, że te już dostępne, są dość drogie. Jeśli jednak dysponujemy odpowiednimi zasobami, to z pewnością warto się nad takim zakupem zastanowić.

Gracze są szczególnie narażeni na Zespół Cieśni nadgarstka. Jeśli czujemy mrowienie oraz odrętwienie w okolicach kciuka i palca wskazującego, to należy
Gracze są szczególnie narażeni na Zespół Cieśni nadgarstka. Jeśli czujemy mrowienie oraz odrętwienie w okolicach kciuka i palca wskazującego, to należy zgłosić się do lekarza. Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press

Ręce możemy wspomóc także modyfikując naszą pozycję i miejsce pracy, szczególnie w przypadku graczy PC. W skrócie, płaszczyzna, na której stoi nasz sprzęt, powinna znajdować się na takim poziomie, aby przedramiona swobodnie spoczywały przed nami, prostopadle do naszego ciała i przy zgięciu łokcie pod katem około 90 stopni. Same łokcie powinny wystawać nieco poza krawędź mebla i znajdować się w miarę blisko boków. W celu osiągnięcia takiego ułożenia konieczne jest odpowiednie dostosowanie wysokości fotela to biurka.

Warto pamiętać o zdrowiu podczas grania

Jak widać, jest wiele sposobów, aby zadbać o nasze zdrowie podczas grania. Kilka skutecznych wymaga inwestycji w nowe sprzęty, jednak wiele to zwyczajne nawyki i ułożenie ciała, które każdy może bez problemu dostosować. Wysiłek niewielki, a warto.

Elektro Zwroty - nowość od InPost

Wideo

Materiał oryginalny: Jak zadbać o zdrowie podczas grania? Na co zwrócić uwagę i w jakie sprzęty warto zainwestować, aby wspomóc wzrok, kręgosłup i nie tylko - GRA.PL

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie