Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zareklamować wczasy?

Joanna Boroń [email protected] Tel. 94 347 35 99 Fot. sxc.hu
Za całościowe należyte wykonanie lub niewykonanie umowy, na podstawie której wyjechaliśmy na wycieczkę czy na wczasy, odpowiada organizator imprezy.
Za całościowe należyte wykonanie lub niewykonanie umowy, na podstawie której wyjechaliśmy na wycieczkę czy na wczasy, odpowiada organizator imprezy.
Maria Kamińska wróciła z wycieczki do Egiptu. Niestety, wyjazd nie spełnił jej oczekiwań. - Nie za to zapłaciłam - opowiada. - Co mogę zrobić?

- Hotel na zdjęciach w folderze wyglądał luksusowo - wspomina Czytelniczka. - Niestety na miejscu okazało się, że firma najwyraźniej zatrudniła wyjątkowo utalentowanego fotografa. Ponadto mieliśmy mieć nieograniczony dostęp do lokalnych napojów alkoholowych. Tymczasem w barze było piwo, wino i jeden rodzaj mocnego alkoholu, a i to nie zawsze.

Za całościowe należyte wykonanie lub niewykonanie umowy, na podstawie której wyjechaliśmy na wycieczkę czy na wczasy, odpowiada organizator imprezy.

- Organizator może uniknąć odpowiedzialności, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, siłą wyższą, czy też działaniem lub zaniechaniem samego klienta.

Co ważne, swojej odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, organizator nie może w drodze umowy z nami ograniczyć ani wyłączyć - wyjaśnia Kamil Markiewicz, radca prawny z D.A.S.

Kiedy zatem zastana w miejscu docelowym rzeczywistość ma się nijak do przepięknych zdjęć w folderach reklamowych biura podróży, kiedy widzimy przed sobą mocno leciwy dom letniskowy z niedziałającymi toaletami, a nie obiecany wygodny hotel, wtedy mamy prawo domagać się odszkodowania od organizatora wyjazdu.

A jeśli urlop organizujemy sobie sami i we własnym zakresie rezerwowaliśmy miejsce w hotelu, roszczenia odszkodowawcze kierujmy bezpośrednio do hotelu.

Przed podjęciem decyzji o dochodzeniu swoich roszczeń należy pamiętać, że trzeba udowodnić, iż standard usług świadczonych na miejscu był niższy niż ustalony. Warto więc przygotować dokładną listę zaniedbań i uchybień oraz skonfrontować ją z obietnicami organizatora wyjazdu.

Przykładem może być brak jednego z zaplanowanych i opłaconych posiłków, inny układ pomieszczeń niż opisany w katalogach, nieczynny basen, brak klimatyzacji, niewymiarowe łóżko, brudna pościel itp. Na potwierdzenie tych niedociągnięć należy przedstawić dowody - najlepiej w formie dokumentów i zdjęć.

Problemem pozostaje wysokość takiego odszkodowania. Najlepiej porównać oferty hoteli o niższym standardzie np. pięciogwiazdkowy z trzygwiazdkowym, jeśli ten pierwszy spełnia - co najwyżej - kryteria hotelu trzygwiazdkowego, choć i ten sposób szacowania odszkodowania w konkretnych okolicznościach może okazać się niewłaściwy.

Czytaj też> Robiąc zakupy, pamiętaj o swoich prawach

 

Jeśli nasze postępowanie reklamacyjne nie odniesie pożądanego rezultatu pozostaje nam tylko skierowanie sprawy na drogę sądową. Na podstawie art. 322 k.p.c. jeżeli w sprawie o naprawienie szkody sąd uzna, że ścisłe udowodnienie wysokości żądania jest niemożliwe lub nader utrudnione, może w wyroku zasądzić odpowiednią sumę według swej oceny, opartej na rozważeniu wszystkich okoliczności sprawy.

W konsekwencji w tego typu sprawach przy relatywnie niskich wartościach przedmiotu sporu, wytoczenie powództwa bez posiadania ubezpieczenia ochrony prawnej może okazać się zupełnie nieopłacalne z finansowego punktu widzenia.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza