Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie prawa konsumeckie przysługują nam podczas wyprzedaży

Joanna Boroń [email protected] Tel. 94 347 35 99 Fot. sxc.hu
Reklamacja powinna być złożona sprzedawcy, gdyż to on, a nie producent lub importer - ponosi odpowiedzialność za niezgodny towar z umową.
Reklamacja powinna być złożona sprzedawcy, gdyż to on, a nie producent lub importer - ponosi odpowiedzialność za niezgodny towar z umową.
Korzystając z zimowego szaleństwa wyprzedaży pamiętajmy, że mamy takie same prawa, jak podczas zwyczajnych zakupów po cenach bez obniżki!

Na reklamację wszystkich towarów kupionych na terenie Unii Europejskiej konsumenci mają dwa lata od dnia zakupu, nawet jeżeli towar jest tańszy o kilkadziesiąt procent. Wyjątkiem od tej zasady jest jednak sytuacja, gdy zakupiony towar jest przeceniony ze względu na konkretną wadę.  

Niezależnie od tego co jest przyczyną reklamacji: obniżona cena towaru niepełnowartościowego (wadliwość) lub posezonowa wyprzedaż, konsument ma prawo taki towar reklamować. W pierwszym przypadku nie może reklamować tylko tych usterek, które były podstawą obniżenia ceny.

Natomiast wszystkie inne niezgodności oraz towar z obniżką sezonową podlega reklamacji na podstawie Ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176).

Termin odpowiedzialności sprzedawcy to dwa lata od wydania towaru chyba, że chodzi o rzeczy używane, to może być on skrócony, za zgodą obu stron, jednak nie poniżej 1 roku. Konsument powinien zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy od jej stwierdzenia.

Konsument, decydując się na kupno towaru przecenionego, powinien otrzymać pełną informację o towarze.

W placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie lub na wywieszkach umieszczonych przy towarach przecenionych, obok przekreślonej dotychczasowej ceny i wyrazu " przecena" albo wyrazu "obniżka ceny" lub "podwyżka ceny" powinna być podana cena obniżona lub podwyższona, jej okres obowiązywania, a także przyczyna dokonanej przeceny.

Reklamacja powinna być złożona sprzedawcy, gdyż to on, a nie producent lub importer - ponosi odpowiedzialność za niezgodny towar z umową.

Przy okazji wyprzedaży pojawia się też problem zwrotu zakupionych towarów. Wielu konsumentów nadal żyje w przeświadczeniu, o możliwości zwrotu towaru, jeżeli nie nosi on śladów użytkowania w jakimś okresie po jego zakupie. W tym miejscu klienci podają różne terminy, 1 dzień, 3 dni, 7 dni.

- Nic bardziej mylnego, powtórzmy z naciskiem, zwrot towaru jest możliwy tylko jeżeli zgodzi się na to sprzedawca, lub jest wynikiem wcześniejszych uzgodnień poczynionych przy zakupie - mówi Andrzej Kuśpiel z Inspekcji Handlowej.

Dziś w trosce o swoich klientów niektóre sklepy (zwykle sieci sklepów odzieżowych), pozwalają na zwrot czy wymianę towaru o czym informują w widocznym miejscu - przy przymierzalni, czy kasach.

Jeśli robiąc zakupy zobaczymy taki komunikat to wiemy, że jeśli coś nam się "odwidzi" możemy towar zwrócić o ile spełnimy trzy warunki - towar będzie nieużywany (z metkami, zapakowany), będziemy mieli rachunek na dowód, że w tym sklepie robiliśmy zakupy oraz zmieścimy się w czasie, który sprzedawca dał nam na zmianę decyzji (może to być siedem dni, 30 - tu znów wszystko zależy od sprzedawcy i jego dobrej woli).

Czytaj też> Nie płaćmy, bo nie musimy

 

Jeżeli sklep nie ogłasza, że przyjmuje zwroty to zawsze taką możliwość możemy uzgodnić ze sprzedawcą. Ale wtedy warto, aby wzmianka o tym była na piśmie, choćby w postaci odręcznej adnotacji uczynionej przez sprzedawcę na paragonie i potwierdzonej jego podpisem czy pieczątką firmy!

 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza