Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jazda w korkach: Nadmierna uprzejmość to uciążliwość

Źródło: mmzielonagora.pl
Poranne korki to prawdziwa zmora kierowców. Odpowiednie zachowanie się uczestników ruchu względem siebie znacznie usprawnia przejazd w godzinach szczytu.
Poranne korki to prawdziwa zmora kierowców. Odpowiednie zachowanie się uczestników ruchu względem siebie znacznie usprawnia przejazd w godzinach szczytu. Fot. Archiwum
Poranna droga do pracy nie musi być udręką. Stania w korku pewnie nie unikniemy, ale wystarczy mniej nieżyczliwych gestów, włączony kierunkowskaz i jazda na "suwak", a przeprawa przez miasto stanie się przyjemniejsza.
Jazda na suwak jest zasadą ruchu drogowego w Niemczech. Czy u nas nie sprawdziłaby się?
Jazda na suwak jest zasadą ruchu drogowego w Niemczech. Czy u nas nie sprawdziłaby się?

Fot. news.prawodrogowe.pl

Jazda na suwak jest zasadą ruchu drogowego w Niemczech. Czy u nas nie sprawdziłaby się?

(fot. Fot. news.prawodrogowe.pl)

Poranny koszmar

Oczywiście można zacząć podróż do pracy od wyjścia z domu "na styk". Wsiadamy wtedy szybko do samochodu, udajemy, że nie widzimy sąsiada, który drepcze drugą stroną ulicy (jeszcze nie daj Boże nas zagada!), ruszamy z piskiem opon i klniemy na wszystkich kierowców, którzy naszym zdaniem nie umieją jeździć, wloką się jak żółwie etc. Klakson i środkowy palec to nieodłączne atrybuty sfrustrowanego kierowcy, który już widzi siebie tłumaczącego się ze spóźnienia przed swoim szefem lub klientem.

Zmieniamy przyzwyczajenia

Czy aż tak wiele stracimy naszego snu jeśli wyjedziemy dziesięć minut wcześniej? Chyba nie. Przede wszystkim nie będziemy pędzić do pracy z wizją szefa, który jest na nas potwornie zły i straszy obcięciem premii. Jadąc spokojniej zaoszczędzimy trochę paliwa. W ujęciu miesięcznym może się okazać, że zaoszczędziliśmy tego paliwa np. za 100 zł, które na koniec miesiąca możemy przeznaczyć na drobne przyjemności.

Włącz migacz

Niby to takie oczywiste i niby jest prawem, ale wielu kierowców często zapomina o sygnalizowaniu swoich zachowań na drodze. Ważne jest, aby zachować "czytelność" swoich zachowań podczas jazdy. Inni kierujący oraz piesi nie mogą wątpić w zamiary kierowcy, czy to w sytuacji zatrzymywania się przed przejściem dla pieszych, czy też w momencie wyprzedzenia innego samochodu.

Dobrą praktyką jest także włączanie świateł awaryjnych w sytuacji kiedy zbliżamy się do przeszkody, która uniemożliwia nam poruszanie się do przodu, szczególnie w sytuacjach słabej widoczności. Czasami chwila nieuwagi kierowcy , który jedzie za nami powoduje, że może się zagapić i staranować nasze auto. Jest to szczególnie ważne kiedy jesteśmy na trasie, gdzie prędkości pojazdów przekraczają zwyczajową prędkość 90 km/h.

Widząc niebezpieczeństwo, które już minęliśmy, dajmy o nim znak uczestnikom ruchu jadącym z naprzeciwka. Chodzący przy drodze lis lub jelonek, nieprawidłowo zaparkowany samochód za zakrętem, wypadek drogowy czy wyrwa w drodze upoważnia nas do mignięcia długimi światłami celem ostrzeżenia innych uczestników ruchu. Jednocześnie nie zaleca się ostrzegania długimi światłami przed samochodem policyjnym dokonującym kontroli prędkości. Pamiętajmy, że te patrole są po to, żeby wyłapywać piratów drogowych i poprawiać nasze bezpieczeństwo na drogach.

Trzymaj się prawej strony

Na kursach nauki jazdy kursantom powtarza się jak mantrę, żeby trzymali się prawego pasa drogi na drodze dwupasmowej. Lewy pas służy po to żeby wyprzedzić wolniej jadące pojazdy. Jednakże po wykonaniu tego manewru powinniśmy możliwie szybko wrócić na prawy pas. Nie powinniśmy zajmować lewego pasa wiedząc, że po 2-3 kilometrach będziemy chcieli znów go zająć. Takie zachowanie tamuje ruch i wywołuje frustrację kierowców. Niektórzy kierowcy widząc pojazd na lewym pasie wyprzedzają go używając w tym celu prawego pasa, co jest dość niebezpiecznym manewrem.

To, że mam pierwszeństwo nie znaczy że jestem nieuprzejmy

Niekończący się sznur samochodów bezustannie podąża wąską nitką drogi. W lewo próbuje skręcić pojazd, za którym także ustawił się pokaźny sznur samochodów, które nie mają szans żeby minąć skręcającego. Oczywiście na przeciwnym pasie nikt się nie zatrzyma, bo przecież wszyscy się spieszą, a korek na przeciwległym pasie rośnie. Bądź rozsądny i zatrzymaj się. Przepuść z uśmiechem skręcający pojazd. Kultura nade wszystko!

Bądź skoncentrowany

W czasie jazdy powinniśmy być skoncentrowani na tym co robimy. Ważne jest żeby manewry wykonywać sprawnie bez zbędnej zwłoki, zwłaszcza gdy poruszamy się po zatłoczonej drodze. Bądź przygotowany kiedy stoisz pierwszy na czerwonym świetle. Im szybciej zareagujesz, tym więcej samochodów przejedzie "na zielonym". Unikaj rozmowy przez telefon i innych rzeczy, które dekoncentrują cię w czasie jazdy.

Jazda na suwak

Utrapieniem każdego kierowcy są zwężenia ulic. Jedziemy sprawnie dwoma pasami aż tu nagle z dwóch pasów robi się jeden. Część kierowców pospiesznie zmienia pas na ten, który "jedzie", część kierowców dojeżdża do końca swojego pasa i błagalnym wzrokiem patrzy na kierowców, którzy jadą uprzywilejowaną ścieżką. Rozwiązaniem tego typu problemów mogłaby być tzw. jazda na suwak, która nakazuje kierowcom naprzemienną jazdę raz z jednego pasa, raz z drugiego w miejscach zwężenia drogi. Tym samym ruch staje się płynniejszy i skraca się też sznur pojazdów stojących w korku. W wielu zachodnich krajach "jazda na suwak" jest obowiązującym prawem, u nas w mieście może stać się dobrym zwyczajem.

Sprawne auto to bezpieczne auto

Nawet jeśli jesteś bardzo uważnym i uprzejmym kierowcą twoja obecność na drodze nie jest pożądana jeśli poruszasz się niesprawnym pojazdem. Starte klocki hamulcowe i nieszczelny układ hamowania mogą niebezpiecznie wydłużyć drogę hamowania. Podobnie łyse opony lub opony letnie używane w porze zimowej mogą narazić na niebezpieczeństwo Ciebie i innych uczestników ruchu. Nie działający kierunkowskaz może spowodować, że inny kierowca nie przewidzi twojego manewru i spowoduje kolizję. Zaniedbany samochód może w każdej chwili się zepsuć i zakorkować drogę na dłuższy czas. Dbaj o stan techniczny swojego pojazdu i nie odkładaj nawet drobnych napraw "na później".

Nadmierna uprzejmość to tez uciążliwość

Bycie uprzejmym na drodze także ma swój granice. Należy pamiętać, że przepuszczając innego uczestnika na drodze hamujemy ruch w kierunku, w którym się poruszamy. Być może kierowca, który jedzie za nami też się spieszy i chciałby jak najszybciej dotrzeć do celu. Być może widząc, że jesteśmy nadmiernie uprzejmi względem innych kierowców będzie chciał wykonać manewr wymijania, nawet w miejscu gdzie tego robić nie powinien czym narazi na niebezpieczeństwo siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Pamiętajmy, że wykazanie się uprzejmością w stosunku do innych kierowców nie powinno być ważniejsze, niż potrzeba zachowania płynności w obustronnym ruchu. Nie warto rezygnować z przynależnego nam pierwszeństwa i przepuszczać np. oczekującego na skręt samochodu, jeśli przepuszczenie jednego pojazdu spowoduje powstanie olbrzymiego przestoju


Źródło: mmzielonagora.pl

Kodeks kulturalnego kierowcy - mmzielonagora.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza