Jest przetarg na słupski węzeł transportowy, ale bez podziemnego przejścia

olo
Zarząd Infrastruktury Miejskiej szuka projektanta i wykonawcy dla inwestycji w rejonie dworca PKP. Chodzi o budowę wielofunkcyjnego dworca autobusowego po zachodniej stronie torów kolejowych. Projekt w porównaniu do pierwotnych założeń został mocno odchudzony. Co więcej, jak na razie nie wiadomo co z tunelem pod torami.

Jedna z kluczowych dla Słupska inwestycji transportowych została ogłoszona w formule zaprojektuj i buduj. Oznacza to, że wyłoniony w postępowaniu zwycięzca zrealizuje, nakreśli plany i obliczy kosztorysy. Te ostatnie - jak pokazuje historia analogicznej inwestycji w Ustce - mogą się znacznie różnić od założeń. W przypadku uzdrowiska, różnica to kilkanaście milionów złotych. O ile cena węzła w Ustce obliczana niedawno na ponad 40 mln zł poszybowała w górę, to koszty w przypadku Słupska poleciały już w dół. Miasto na budowę wielofunkcyjnego węzła przeznaczało jeszcze niedawno 54 mln zł. Dziś ta kwota skurczyła się o około kilkanaście milionów.

Czytaj także

Co ucięto? Sam dworzec autobusowy został mocno odchudzony. Jak się dowiedzieliśmy, mniejsza ma być liczba stanowisk dla autobusów i sam parking w porównaniu do pierwotnych założeń. Na dodatek zrezygnowano z drogowego łącznika, który miał biec od ronda u zbiegu ulicy Sobieskiego i Banacha w stronę torów. Przynajmniej do czasu - jak informuje ZIM - do kiedy PKP nie zwolnieni torów odstawczych. Koszt odsunięcia torowiska wykorzystywanego to czyszczenia składów to kilka milionów złotych. Termin? Bliżej nieokreślony. W zamian cały ruch do dworca autobusowego ma odbywać się przez ulicę Towarową, czyli przez skrzyżowanie Sobieskiego z Zygmunta Augusta. Okrojono też prace ziemne, które w tego typu inwestycjach generują największe koszta. Zaplanowano za to pochylnię pod przyszły tunel pod torami kolejowymi i windę, którą wykonawca będzie musiał zabezpieczyć. W praktyce budowany ma być nowy dworzec autobusowy, odcięty torami od śródmieścia. Nie wiadomo bowiem, co z budową podziemnego przejścia. Jak nas wczoraj zapewniono, ta konkretna część prac leży po stronie PKP i ma być realizowana razem z zapowiadaną budową nowego dworca.

Dzieje słupskiej kolei blisko- i dalekobieżnej [zdjęcia]

- Inwestycja PKP jest wciąż przesuwana - mówi Tomasz Orłowski, kierownik Działu Eksploatacji i Inwestycji Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku. - Musimy zmieścić się w aktualnej perspektywie unijnej. To ostatni gwizdek, aby realizować tę inwestycję, a wydane środki były tymi kwalifikowanymi.

Dodajmy, że te same ramy czasowe do końca 2022 roku obowiązują też kolej. Jak na razie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują dokumentację dla projektu. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk”. To zadanie, w ramach którego budowana miała być druga nitka torów do Słupska. Przypomnijmy, że finansowo również i tę inwestycję mocno okrojono. Dziś wiadomo o nie tyle, że rozpocznie się po 2020 roku, a najpewniej dopiero w przyszłej perspektywie finansowej i o ile znajdą się na nią pieniądze.

Czytaj także

W informacji nadesłanej nam z biura rzecznik PKP PLK czytamy, że kolej dalej chce modernizować trzy perony oraz przejście podziemne pod torami. Perony będą wyższe, a samo przejście poszerzone.

- Konstrukcja przejścia będzie umożliwiała jego połączenie z planowanym przez miasto Słupsk przejściem podziemnym, prowadzącym w kierunku ul. Towarowej oraz węzła transportowego - informuje Przemysław Zieliński z PKP PLK. - To efekt poczynionych z władzami miasta uzgodnień w celu wzajemnej koordynacji prac - pisze i dodaje, że zmiany w projekcie budowy węzła transportowego przez Słupsk nie mają wpływu na projekt przebudowy przejścia podziemnego ze strony PLK.

Jak zapewnia Monika Rapacewicz, rzecznik UM Słupsk, PKP SA przygotowują się do przetargu na dokumentację projektową budowy dworca.

ZOBACZ TAKŻE: Będą warsztaty dotyczące przyszłości dworca PKP w Słupsku [WIDEO]

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
P

Bez przejścia podziemnego to nawet nie podchodzić do jakiś rozmów. Prezydenci jeden po drugim obiecywali i jak zwykle nie robili nic. Aby na stołek i kasę brać. Niech się teraz Prezydentka wykaże, bo narazie nie robi nic dla mieszkańców, tylko ich łupi po kieszeni. Ciągle się uśmiechać to każdy głupek umie.

P
Pati

Obiecują przy kampanii wyborczej a późnej brak kasy. Ja myślę że brak klasy. Tu nie chodzi aby coś zrobić tylko przetrwać i nachapać się jak najwięcej.

G
Gość

Walić dworzec! Robić przejście a najlepiej przejazd dostępny dla wszystkich...co za patologia...;(

S
Słupszczanin

Ten tunel ma wyjątkowego pecha bo od 40 chyba lat się buduje, i nie tylko końca, ale nawet początku nie widać Pani Prezydentko ! Obiecanki cacanki a głupim Słupszczanom radość !

G
Gość

miś na miarę doopsl

ka

G
Gość

kaszana bedzie taka jak parówa kobyły

G
Gość
19 maja, 7:21, Artur Mazur:

W Ustce poprzedni radni przejęli budynek dworca PKP za DARMO.

Teraz na jego remont miasto wyda prawie 10 mln zł. W Słupsku dworzec buduję PKP.

Mieli usteccy radni gest, zabrać mieszkańcom Ustki 10 mln, to koszt remonty paru ulic np: Nad Słupią, Polna i Wiejska.

W Słupsku PKP buduje dworzec ????

Jak dobrze pójdzie to moje prawnuki się doczekają, przy takim podejściu.

G
Gość

Nie wiem jak władze Słupska to robią, ale inwestycje w mieście są tragiczne. Aqua Park lata budowy, sądy, afery itp. Teraz dworzec, miał być chyba dwa lata temu jak nie lepiej, a jest jak zwykle. Po co wywalać pieniądze na projekty, opracowania itp. skoro i tak zaraz projekt będzie uszczuplony raz i drugi, a w końcu projekt padnie.

Jeżeli PKP podpisało umowę z miastem to należy ją egzekwować, tylko nie trzeba bać się o stołek i działać.

Co do zmiany dojazdu do pseudo centrum przesiadkowego to życzę szczęścia na krzyżówce Fabryczna-Sobieskiego, chyba że za kolejne pieniądze zrobi się nowe ekspertyzy, opinie, projekty i przebuduje skrzyżowanie.

W Słupsku nie ma ludzi którzy chcą rozwijać miasto tylko Ci co się chcą nachapać, a reszta się nie liczy.

A
Artur Mazur

W Ustce poprzedni radni przejęli budynek dworca PKP za DARMO.

Teraz na jego remont miasto wyda prawie 10 mln zł. W Słupsku dworzec buduję PKP.

Mieli usteccy radni gest, zabrać mieszkańcom Ustki 10 mln, to koszt remonty paru ulic np: Nad Słupią, Polna i Wiejska.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3