Jest szansa na informatyzację procedur w urzędach i sądach administracyjnych?

Redakcja
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw nakłada na podmioty publiczne obowiązek udostępnienia petentom elektronicznej skrzynki podawczej.
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw nakłada na podmioty publiczne obowiązek udostępnienia petentom elektronicznej skrzynki podawczej. Archiwum
Pracuje nad tym Sejm.

W Sejmie trwają prace nad wprowadzeniem obowiązku utworzenia przez urzędy i sądy administracyjne elektronicznej skrzynki podawczej. Wprowadzona ma być także między innymi możliwość składania zeznań i wyjaśnień w urzędach w formie elektronicznej.

Rządowy projekt nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1637) nakłada na podmioty publiczne obowiązek udostępnienia petentom elektronicznej skrzynki podawczej.

Zmiany w procedurze administracyjnej

Projekt zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego umożliwia złożenie pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnym również w formie elektronicznej. Za doręczenie będzie uznana sytuacja, gdy strona postępowania administracyjnego złoży podanie w formie elektronicznej na e-skrzynkę podawczą organu administracyjnego bądź wystąpi do tego organu o niniejsze doręczenie lub też wyrazi zgodę na doręczanie pism w postępowaniu w formie elektronicznej.

Będzie możliwe wyrażenie zgody na elektroniczne doręczenie stronie przez organ administracji w określonych kategoriach spraw. Organy administracji będą także mogły wzywać w formie elektronicznej strony do składania zeznań i wyjaśnień.

Ułatwienia dla podatników

Projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej przewiduje, że w postępowaniu podatkowym  potwierdzanie złożonych przez podatników e-deklaracji nastąpi przez organ podatkowy, elektroniczną skrzynkę podawczą systemu lub portal podatkowy. Elektroniczny portal podatkowy będzie służył do kontaktu organów podatkowych z podatnikami, płatnikami i inkasentami, ich następcami prawnymi oraz osobami trzecimi, a przede wszystkim do wnoszenia podań, składania deklaracji oraz doręczania pism organów podatkowych w drodze elektronicznej.

Sprawy podatkowe także będą mogły być załatwiane w formie elektronicznej, a organy podatkowe będą mogły zwrócić się do podatnika o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego we wszystkich sprawach podatkowych.

Uproszczenia w postępowaniu przed sądami administracyjnymi Sądy administracyjne będą musiały tworzyć akta sprawy także w formie elektronicznej, a strony postępowania (w tym także podatnicy) uzyskają dostęp do akt w tej formie. Skargi do sądu oraz dokumenty elektroniczne będą wnoszone przez elektroniczną skrzynkę podawczą, a sąd będzie doręczał takie dokumenty stronom w formie elektronicznej.

Jeżeli pismo i jego załączniki zostanie wniesione w formie elektronicznej, nie będzie wymagane dołączanie do niego odpisów.  Omawiany projekt po pierwszym czytaniu w Sejmie został skierowany do dalszych prac w sejmowych Komisjach: Finansów Publicznych oraz Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.
 

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec

FLESZ: Część sklepów zamknięta z powodu koronawirusa.

Wideo

Materiał oryginalny: Jest szansa na informatyzację procedur w urzędach i sądach administracyjnych? - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

i
informatyk

jak w polsce cos sie informatyzuje to wychodzi taki bałagan jak z e-sądami ,bo to nie jet problem informatyzacji tylko   bzdur urzedniczych

A
Albert

To jedno, ale gdyby w takich miejscach jeszcze usprawnić organizację ludzi czekających na obsługę - w sądach, urzędach miejskich, skarbówkach i innych, postawić tam po prostu tabkioski - czyli takie punkty, centra informacyjne, organizatyjne, pozwalające na rejestrację bez bezpośredniego kontaktu z inną osobą, szybko i sprawnie. Ile czasu i pieniędzy podatników można by na tym zaoszczędzić? Są takie miejsca, gdzie już pojawiają się takie "zcyfronizowane" usługi, ale jest ich wciąż za mało, a zbyt dużo jest kolejek, piapierologii i nieporozumień w kontakcie petent - instytucja.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3