Dobrze funkcjonującego układu hamulcowego przecenić nie można - powiedział Maciej Landowski z bydgoskiej firmy OponLan zrzeszonej w sieci Euromaste. - Oto dziesięć symptomów, które mogą kierowcy wskazać, że hamulce w jego aucie są niesprawne:
10 oznak niesprawnego układu hamulcowego
1. Na desce rozdzielczej zapala się lampka kontrolna układu hamulcowego. Radzę zatrzymać się i jeśli to tylko możliwe, nie kontynuować już dalej jazdy. Tak będzie po prostu bezpieczniej;
2. Zaczynamy dostrzegać, że wydłuża się nam droga hamowania;
3. Słyszymy zgrzytający, metaliczny odgłos podczas hamowania;
4. Pedał hamulca nie stawia naturalnego oporu podczas naciskania;
5. Hamulce grzeją się nadmiernie, i z kół wydobywa się dym;
6. Auto zaczyna "ściągać" podczas hamowania;
7. Ubywa płyn hamulcowy ze zbiorniczka i zbyt często musimy uzupełniać jego stan;
8. Zauważamy ślady płynu na kołach lub na wewnętrznej części opon;
9. Pedał hamulca trzęsie się w trakcie hamowania;
10. Samochód drży, wibruje i skacze podczas hamowania.
Nawet mniej doświadczony kierowca może sam zwrócić uwagę na te niepokojące oznaki. W przypadku dostrzeżenia któregokolwiek z tych sygnałów, należy niezwłocznie zgłosić się w warsztacie samochodowym.
Jeśli nie usuniesz usterek
- Jeśli zlekceważy się wymienione oznaki niesprawności układu hamulcowego - radzi Maciej Landowski - może to spowodować:
Wydłużenie się czasu reakcji systemu hamowania;
Osłabienie działania systemów ABS/ESP
Utratę przyczepności i niekontrolowaną zmianę kierunku jazdy;
Wypadnięcie z toru jazdy i spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym.
- Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów mechanicznym w samochodzie. To on gwarantuje zatrzymanie pojazdu, a także utrzymanie go w miejscu, na przykład na pochyłości. Dlatego w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek problemów z układem hamulcowym, należy bezzwłocznie jechać do warsztatu - radzi Maciej Landowski.
- Charakterystyką dobrze działającego systemu hamulcowego jest:
po pierwsze - Klocki hamulcowe muszą być odpowiednie do posiadanych tarcz hamulcowych, o grubości nie mniejszej niż połowa grubości nowego klocka. Klocek nie może być pokryty spaloną, szklistą powierzchnią.
po drugie - Musimy pamiętać o sprawdzaniu tarcz hamulcowych, upewniając się, że są błyszczące, nieskorodowane, bez przebarwień, równo zużyte i nie popękane.
po trzecie - Ważnym elementem układu jest płyn hamulcowy. Ten powinien być klarowny, lekko żółty i o minimalnej zawartości wody, jednak ten pomiar należy wykonywać specjalnym przyrządem.
Układ hamulcowy w samochodzie jest zatem jednym z najważniejszych elementów gwarantującym samochodom i ich pasażerom bezpieczeństwo podczas podróży. Niezależnie od celu wizyty samochodu w serwisie, za każdym razem zlecajmy mechanikowi - jeśli sam tego nie zrobi - sprawdzenie również układu hamulcowego. A jeśli dostrzeżemy oznaki zużycia, od razu wybierzmy kierunek: warsztat.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?