Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jubileusz fabryki Scanii w Słupsku (zdjęcia)

Wojciech Frelichowski
Fabryka szwedzkiego koncernu Scania w Słupsku obchodzi jubileusz 25-lecia. Na początku zakład montował ciężarówki. Teraz produkowane są tylko autobusy.

Wszystko zaczęło się w 1992 roku. Koncern Scania poszukiwał partnera, który byłby zainteresowany montażem pojazdów ciężarowych. Z kolei w Słupsku Komunalne Przedsiębiorstwo Naprawy Autobusów Kapena rozglądało się za inwestorem strategicznym. Podjęto negocjacje. Dla Szwedów istotna była lokalizacja na północy Polski i bliskość portów bałtyckich. Znaczenie miała również wielkość słupskiego zakładu oraz wykwalifikowana załoga. Kapena miała doświadczenie w remoncie autobusów, a także w produkcji trolejbusów.

Start produkcji

W październiku 1992 r. podpisano umowę joint venture. Powstała spółka Scania-Kapena S.A., która rozpoczęła przygotowania do wdrożenia produkcji ciągników siodłowych. Nastąpiło to w maju 1993 r., a ekipa pracująca przy montażu liczyła 38 pracowników. Co ważne, produkcję pojazdów zorganizowano w systemie CKD, czyli w zasadzie cała ciężarówka powstawała już w Słupsku. Był to jeden z warunków wejścia szwedzkiej firmy na polski rynek.

Niespełna rok później, w marcu 1994 r. ruszył montaż autobusów. Były to pojazdy z serii MaxiCity. Pierwszy wyprodukowany w Słupsku autobus pojechał do Krakowa. W pierwszym roku produkcji zmontowano pięć autobusów, rok później - 15, a w 1998 r.- 47. W 1996 r. podjęto decyzję o produkcji podwozi autobusowych, które wysyłano do innych zakładów koncernu Scania i odbiorców zewnętrznych.

Zobacz także: Nowa linia produkcyjna w zakładzie Scania Productions Słupsk - wideo z 2010 roku

Tylko autobusy

Od 2000 roku, wraz ze zmianą przepisów celnych (co było efektem dostosowywania się polskich przepisów do wymogów Unii Europejskiej), zaczęto ograniczać produkcję samochodów ciężarowych, aby w 2002 r., zakończyć montaż tych pojazdów w Słupsku. Od tego momentu fabryka nastawiła się wyłącznie na produkcję autobusów (jako jeden z dwóch zakładów koncernu).

W tym samym roku Scania wykupiła wszystkie udziały w dotychczasowej spółce Scania-Kapena i zmieniła nazwę na Scania Production Słupsk S.A.

W 2005 roku Scania zaprezentowała prototyp piętrowego autobusu P5 (tzw. double decker), przeznaczonego głównie na rynek brytyjski. Wdrożenie tego pojazdu do produkcji nastąpiło w Słupsku.

W 2007 roku uruchomiono linię produkcyjną międzymiastowego autobusu OmniLine oraz montaż nowych silników o rygorystycznej normie emisji spalin Euro 5. Było to jedno z przełomowych wydarzeń w dziejach zakładu. Zatrudnienie wzrosło wówczas do prawie 700 osób.

Nowa linia

Rok później roczna produkcja słupskiej fabryki Scanii wyniosła 729 autobusów. Natomiast na początku 2009 r. bramy słupskiego zakładu opuścił dwusetny autobus piętrowy. Ten typ pojazdów stał się jedną ze specjalności fabryki w Słupsku.

Rok 2010 był kolejnym z istotnych w dziejach słupskiej Scanii. W fabryce nastąpiła wówczas całkowita przebudowa linii produkcyjnej, dzięki czemu zakład znacznie zwiększył swoje moce. Uzyskano możliwość montowania 1500 pojazdów rocznie. Pod koniec 2012 roku rozpoczęto produkcję autobusu Scania Citywide.

Ogółem od chwili rozpoczęcia produkcji autobusów do końca 2016 r. słupską fabrykę opuściło ponad 6000 pojazdów. Zakład produkuje dwa podstawowe typy autobusów: miejskie Citywide i Suburban (miejskie i podmiejskie).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza