Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ogólnodostępny. Pierwszego dnia przez śluzę przepłynęło kilkadziesiąt jednostek!

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Udostępnij:
W niedzielę 18 września 2022 roku Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oficjalnie udostępniony wszystkim uczestnikom. Pierwszego dnia działania śluzy nie brakowało chętnych, aby przeprawić się z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańskiej lub w drugą stronę, jak również zobaczyć efekty przekopu. Przepełnione parkingi, mnóstwo spacerowiczów i to, co najważniejsze, a więc pełna śluza jachtów i innych jednostek pływających. Pojawili się także kajakarze. Ci musieli się jednak obejść smakiem, bowiem dla nich kanał jest niedostępny, choć nie brakowało śmiałków, którzy podpłynęli pod sam most.

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ogólnodostępny. Kolejka jachtów, aby przeprawić się przez śluzę!

Choć oficjalne otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej miało miejsce w sobotę 17 września 2022 roku, to przeprawa przez śluzę jednostkom pływającym udostępniona została dzień później. W niedzielny poranek nie brakowało chętnych do skorzystania ze skróconej drogi wodnej z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską. Pierwsze jachty pojawiły się, jak twierdzili załoganci, już w godzinach wczesnoporannych, a nawet i nocnych.

CZYTAJ TAKŻE:
Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną uroczyście otwarty (17.09.2022)! Na Zalew Wiślany z pominięciem Cieśniny Piławskiej!

Im bliżej było otwarcia śluzy, tym więcej jachtów, barek, łodzi motorowodnych i innych jednostek pojawiało się w rejonie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Choć w awanporcie i w samej śluzie znajdowało się kilka jachtów, w tym s/y Legia, a więc jacht generała Ryszarda Kuklińskiego, to jako pierwszy do Zalewu Wiślanego wpłynął s/y Coala. Łącznie przez kilka pierwszych godzin działania kanału przez śluzę przepłynęło w obie strony kilkadziesiąt jednostek pływających.

Wśród załogantów, jak i spacerowiczów można było usłyszeć głosy zachwytu, ale także i wątpliwości. Te dotyczyły głównie terminu oddania kolejnego etapu prac, a więc pogłębionej drogi wodnej do portu w Elblągu. Warto jednak pamiętać, że Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, podobnie jak i inne kanały tego typu, nie służy wyłącznie jednostkom towarowym oraz statkom handlowym czy barkom, ale również jachtom, łodziom motorowodnym czy innym.

- Cała ta inwestycja dla mnie ma wymiar symboliczny - mówił pan Janusz, którego spotkaliśmy na terenie przekopu. - To inwestycja dla pokoleń. Niezależna droga łącząca dwa światy, ten u nabrzeży Zalewu Wiślanego i drugi, przy Zatoce Gdańskiej. Port w Elblągu, we Fromborku, port rybacki w Tolkmicku, te wszystkie miejsca wymagają wielu nakładów finansowych, ale może dzięki przekopowi w końcu uda się je zdobyć, a także pobudzić nasz region do życia.


[b]CZYTAJ TAKŻE:
Mateusz Morawiecki podczas otwarcia przekopu Mierzei Wiślanej: Zrywamy ostatnie pęta naszej zależności od Związku Radzieckiego
[/b]

Nasz rozmówca, całkiem słusznie, wspomniał również, że sam kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma służyć także zwykłym ludziom, nie tylko przemysłowi. Skrócenie drogi na Zatokę Gdańska czy Zalew Wiślany, a przede wszystkim pominięcie nadal niepewnej Cieśniny Piławskiej, to nie tylko skrócenie czasu przeprawy, ale również pewność jej wykonania, bez konieczności uzyskania zgody Rosji, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną stał się faktem. Pracownicy Kapitanatu Portu Nowy Świat sprawnie zarządzają jednakowo obsługą Mostów Północnego i Południowego, jak i samą śluzą, jednocześnie pomagając załogom jednostek oczekującym na przeprawę w śluzie. Inwestycja, którą udało się przeprowadzić w zaledwie kilka lat, będzie służyła pokoleniom i, jak powtarzali to liczni mieszkańcy oraz turyści odwiedzający przekop, stworzy szansę rozwoju tak naprawdę dla całej Polski, a zwłaszcza pobudzając turystycznie i gospodarczo cały region.

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ogólnodostępny. Pierwsze dnia przez śluzę przepłynęło kilkadziesiąt jednostek!

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ogólnodostępny. Pierw...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Diesel

Diesel Mega Chief DZ4329

1 416,00 zł424,25 zł-70%
miejsce #2

Casio

Casio Vintage A100WE-1AEF

349,00 zł195,00 zł-44%
miejsce #3

Lotus

Festina Trend F16760_1

694,62 zł536,00 zł-23%
miejsce #4

Timex

Timex TW2U22100

348,00 zł289,00 zł-17%
miejsce #5

Seiko

Seiko Srpc87K1

1 339,20 zł1 130,46 zł-16%
miejsce #6

Casio

Casio G-Shock GA-110HC-1AER

223,30 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

F
Filip Kerczyński
Polecam zobaczyć historię Zatoki Gdańskiej cyfrowa.tvp.pl/video/ekologia-i-srodowisko,syndrom-katastrofa-ekologiczna,59980662
G
Gość
19 września, 14:31, Andy:

Mieszkańcy Gardny Wielkiej i Izbic również domagają się przekopu aby w tych miejscowościach mogły powstać porty otwarte na morze pobudzając turystycznie i gospodarczo cały region, a tym samym tworząc szansę rozwoju tak naprawdę dla całej Polski

Gdyby przyroda chciała to by były.

A
Andy
Mieszkańcy Gardny Wielkiej i Izbic również domagają się przekopu aby w tych miejscowościach mogły powstać porty otwarte na morze pobudzając turystycznie i gospodarczo cały region, a tym samym tworząc szansę rozwoju tak naprawdę dla całej Polski
G
Gość
jakbym czytał TRYBUNE LUDU
G
Gość
Gdyby nie PiS nie było by wybudowanego kanału.
G
Gość
18 września, 21:33, Andrzej:

był tzw. łykend i paru chciało mieć radochę!

pytanie ile kosztuje przepłynięcie!

Kajakiem wiele nie zapłacisz o ile stać cię na kajak.

A
Andrzej
był tzw. łykend i paru chciało mieć radochę!

pytanie ile kosztuje przepłynięcie!
Więcej informacji na stronie głównej Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie