Kierowca na ostrym zakręcie

Mariusz Rodziewicz
Wchodząc w zakręt nie zachowuj się jak kierowca rajdowy. Lepiej to zrobić płynnie.
Wchodząc w zakręt nie zachowuj się jak kierowca rajdowy. Lepiej to zrobić płynnie.
Wielu kierowcom wydaje się, że pokonanie zakrętu nie jest żadną sztuką. Wystarczy odpowiednio zwolnić i skręcić kierownicą.

Nic bardziej mylnego. Jak twierdzą fachowcy, prawdziwą klasę kierowcy poznajemy po tym, jak prowadzi auto właśnie na zakrętach. Pasażerowie, którzy podczas tego manewru chwytają się różnych uchwytów w samochodzie świadczą o niskich umiejętnościach kierowcy.

Trzy zasady

Jak pokazują statystyki większość wypadków drogowych na zakrętach spowodowanych jest nieprawidłową techniką pokonania wirażu, a nie - jak się często sądzi - wyczerpania możliwości układu jezdnego auta.

Co jest więc ważne podczas pokonywania zakrętu? Trzy zasady: bezpieczeństwo, sprawność i elegancja.

Bezpieczeństwo, bo nie jest sztuką wjechać w zakręt, ale opuścić go całym i zdrowym. Sprawność, bo chcemy ograniczyć straty energii wskutek zbędnego wytracania prędkości. Ale tu nie przesadzajmy.

Pierwsza zasada jest ważniejsza. No i na koniec elegancja, bo wieziemy ze sobą pasażerów, a nie worki z ziemniakami. Wszystkie trzy przymioty możemy uzyskać, za jednym zamachem, starając się osiągnąć jak największą płynność jazdy.

Metoda rajdowa

Ci, którzy jeżdżą po krętych drogach metodą gaz-hamulec-gaz-hamulec, myślą, że jedą bardzo szybko. Dużo lepszym rozwiązaniem jest jednak pokonanie tego samego odcinka ledwie ciut-ciut prędzej niż ci, którzy jadą płynnie.

Ale i tak uczynią to kosztem zwiększonego ryzyka zarówno dla siebie, jak i pasażerów.

Z kolei prawdziwy kierowca każdy zakręt pokona szybko, sprawnie i "miękko", a pasażerowie prawie niczego nie odczują.

Wyhamuj przed przeszkodą

Oczywiście zdarza się jednak tak, że za zakrętem nagle pojawia się np. wielki kombajn, samochód ciężarowy, czy rowerzysta. Co wtedy robić? Pynność jazdy bierze w łeb, ale musimy wyjść z sytuacji obronną ręką. Jeśli dysponujemy autem wyposażonym w układ ABS, z całej siły kopiemy w pedał hamulca i wciskamy go mocno w podłogę, aż do zatrzymania.

Nie obawiajmy się wykorzystać pełnej siły hamowania w zakręcie. Zawsze dążymy do tego, aby zatrzymać auto przed przeszkodą. dlaczego? Bo gwałtowny, nieprawidłowy manewr ominięcia często kończy się całkowitą utratą panowania nad samochodem, serią piruetów zakończonych często dachowaniem w rowie lub zatrzymaniem się na drzewie.

Przecież omijając przeszkodę jedziemy w nieznane. Nie wiemy co się za nią znajduje.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
alias

Albo ja jestem za głupi, żeby zrozumieć ten tekst, albo autor nie za bardzo się przyłożył, żeby jasno wyrazić w czym rzecz.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3