Kierowcy czują respekt przed zimą. Ich braki nadrabiają elektroniczne systemy

Źródło: Szkoła Jazdy RenaultZaktualizowano 
Fot. Renault
Zimą dochodzi do mniejszej niż latem liczby poważnych w skutkach wypadków. Zdaniem Zbigniewa Weseli, dyrektora Szkoły Jazdy Renault, wielu kierowców czuje respekt przed jazdą w trudnych warunkach.

Nie umie sobie radzić na drodze w zimie, a systemy elektroniczne są dla nich prawdziwym wybawieniem.

Większość kierowców nie potrafi reagować prawidłowo w sytuacjach ekstremalnych, nie zdając zresztą sobie z tego sprawy. Pomocne jednak mogą się okazać nowoczesne technologie.

- Zaczęto poszukiwać rozwiązań, które powodują, że różnego rodzaju reakcje kierowców są wspomagane lub korygowane poprzez działanie różnych systemów - wyjaśnia Zbigniew Weseli. - Najpopularniejsze są trzy - ABS, ESP i ASR.

Systemy elektroniczne nadrabiają braki w umiejętnościach i są dla kierowców-amatorów prawdziwym wybawieniem.

Dłuższe hamowanie

Jak dodaje ekspert, wbrew ogólnie przyjętym opiniom, ABS bardzo często nie tylko nie skraca drogi hamowania, lecz może ją wydłużyć. Wszystko, zależy od tego, po jakiej nawierzchni jedzie samochód. Na przykład hamowanie na mokrej jezdni pokrytej liśćmi może być dłuższe, niż gdybyśmy hamowali nie używając w tym momencie ABS i hamowali pulsacyjnie. Podstawową zaletą ABS jest to, że w trakcie hamowania chroni on nas przed blokadą kół i umożliwia skręcanie kołami bez pojawiania się zjawiska podsterowności. Pamiętajmy, że jeżeli już używamy ABS, to w trakcie hamowania wciskamy pedał w podłogę z całej siły.

Kolejnym systemem wspomagającym kierowcę podczas jazdy zimą jest ESP. Uaktywnia się on samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wypadnięcia samochodu z zakrętu.

Poślizg kół jest obliczany na podstawie ich prędkości obrotowych, czujnika przyspieszenia poprzecznego, czujnika przyspieszenia kątowego, czujnika skrętu kierownicy oraz ciśnienia w układzie hamulcowym. Podczas analizy danych z tych czujników system określa czy wystąpiła nadsterowność czy podsterowność i reaguje wyhamowaniem odpowiednich kół.

- Do swojego działania system ASR wykorzystuje czujniki ABS - mówi Zbigniew Weseli. - Jeżeli wykryją one, że jedno koło zaczyna obracać się z większą prędkością niż pozostałe, to wtedy system ASR uruchamia dwa sposoby sterowania. Jeśli ślizgają się oba koła napędzające, zmniejsza się moc wytwarzana przez silnik, działając na przepustnicę elektroniczną. Jeśli jednak ślizga się tylko jedno koło, powoduje blokowanie tego koła. System ASR zapobiega też buksowaniu kół.

Ważne są umiejętności

Powyższe systemy często są prawdziwym wybawieniem w krytycznej sytuacji na drodze. Zbyt wielu kierowców wierzy jednak w to, że rozliczne urządzenia zainstalowane w samochodzie, wybronią ich w każdej niebezpiecznej sytuacji. Niestety mylą się. Prawa fizyki są nieubłagane i jeżeli je złamiemy, żaden system nam nie pomoże. Możemy liczyć wówczas jedynie na szczęście.

Warto więc nie poprzestawać na kursach prawa jazdy i doskonalić umiejętności za kierownicą.

polecane: Wyniki wyborów parlamentarnych 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

b
bodek1
W dniu 12.02.2010 o 07:58, ban napisał:

zalezy od auta, w autach dobrej klasy te systemy spisuja sie naprawde rewelacyjnie, oczywiscie nie mozna ufac ze co nie zrobie to mnie wyciagnie i wogole zawsze mnie uratuje, jazdy z kontrola trakcji tez trzeba sie nauczyc jej "pomagac", bo wiekszosc ludzie w poslizgu podsterownym i nadsterownym nie wie nawet w ktora strone krecic kierownica i z jaka sila, wtedy kontrola nas bedzie wyciagac ale lewo prawo lewo prawo...drzewo:)


Wytłumacz jeszcze co znaczy poślizg podtserwony i nadsterowny
Zachowania na drodze nie mozna nauczyć sie na pamiec. Szkolenia to farsa . jak widzialem na kursach czy egzaminach , że kursant cofajac w kopertę liczyl ile razy musi obrócic kierownicą to zawsze3 myslalem , że nie chcialbym spotkać takiego kierowcy na drodze .
Kursy powinny uczyć CZUĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! auto , a to jak i kiedy kręcić kierownica w pewnym sensie samo przyjdzie . Oczywiście nie mowimy i jeździe wyczynowej tylko zwyklym , codziennym ujeżdzaniu . Przecietnemu Kowalskiemu nie jest potrzebna jazda w drifcie wiec i nie musi sie do tego specjalnie szkolić . Podstawowa wiedza na temat zachowania w poślizgu i przede wszystkim nauka panowania nad autem czyli zespolenie sie z nim to powinno byc mottem wszelkich szkoleń .
WORD-y wyciagaja od ludzi krocie wiec może zbudują w kazdym ze swoich ośrodkow tor do treningow zimowych , do treningow na mokrych nawierzchniach itp . Ludzie naucza sie zachowań pojazdow na roznych rodzajach nawierzchni i nie będzie zadnym zaskoczeniem kiedy np. w warunkch zimowych "d.upka " odjedzie . Dzisiaj to jest panika , strach w oczach i zupelne dylatanctwo .
b
ban

zalezy od auta, w autach dobrej klasy te systemy spisuja sie naprawde rewelacyjnie, oczywiscie nie mozna ufac ze co nie zrobie to mnie wyciagnie i wogole zawsze mnie uratuje, jazdy z kontrola trakcji tez trzeba sie nauczyc jej "pomagac", bo wiekszosc ludzie w poslizgu podsterownym i nadsterownym nie wie nawet w ktora strone krecic kierownica i z jaka sila, wtedy kontrola nas bedzie wyciagac ale lewo prawo lewo prawo...drzewo:)

F
FRED
W dniu 11.02.2010 o 20:22, dyzio napisał:

chcesz zyc to licz na siebie,a nie w te bzdety


racja.
d
dyzio

chcesz zyc to licz na siebie,a nie w te bzdety

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3