Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kładki i mostki nad Słupią. Zobacz archiwalne zdjęcia

Ireneusz Wojtkiewicz [email protected]
Kładki nad Słupią: Drewniane, dość misterne szalunki nowej kładki nad Słupią przed wypełnieniem betonem
Kładki nad Słupią: Drewniane, dość misterne szalunki nowej kładki nad Słupią przed wypełnieniem betonem Ireneusz Wojtkiewicz
Park Kultury i Wypoczynku nad Słupią był i jest ulubionym przez słupszczan miejscem spotkań ze wszystkimi porami roku. Nawet tymi, które czyniły tu wiele szkód, zwłaszcza zimami. Dawniej były nieporównywalnie bardziej srogie niż na przykład obecna, taka jesienno-wiosenna pora roku.

Mrozy i oblodzenie na początku 1973 roku pokazały uroki nadrzecznego krajobrazu, a także wystawiły wysoki rachunek strat, który trzeba było uregulować 45 lat temu.

Wcześniej pewnie też nie było łatwiej, skoro pastwą zimy padały zazwyczaj drewniane kładki, znajdujące się powyżej jazu przy ul. Nad Śluzami. Jaz służący od piętrzenia wody jest poniemiecką budowlą hydrotechniczną z okresu międzywojennego, a kładki i mostki na obszarze obecnego parku mają peerelowskie dzieje. Z lat pięćdziesiątych minionego stulecia pamięta się tzw. most czołgowy, dawniej kolejowy na linii Słupsk – Budowo, po którym zostały tylko przyczółki, bo został wysadzony w powietrze podczas działań wojennych. Przyczółki jakiś czas pełniły funkcję prowizorycznej i bardzo niebezpiecznej przeprawy, łącząc brzegi poprzez takie niby tratwy zbite z kłód spławianego Słupią drewna. Potem pojawiły się dwie drewniane kładki łączące brzegi Słupi poniżej mostu czołgowego a przed rozwidleniem rzecznego nurtu do Kanału Młyńskiego. Potwierdzają to mapy sztabowe Słupska i okolic z 1965 roku, którymi posługiwali się m.in. piloci pułków lotniczych w Redzikowie.

Nasza fototeka pochodzi z przełomu lat 1973 – 1974 i współczesnego okresu. Prawie pół wieku temu Słupia była tak zamarznięta, że niektórzy odważali się na spacery po lodzie skuwającym Kanał Młyński. Oblodzenie zniszczyło drewniane kładki i mostki oraz części nabrzeży do tego stopnia, że w 1974 miasto zleciło budowę tych przepraw od nowa. Wykonawcą był Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Słupsku. Zbudowano od nowa dwa żelbetowe mosty – kładki: 41-metrowy nad głównym nurtem Słupi przed jazem oraz 30-metrowy nad Kanałem Młyńskim. Obie przeprawy stanowią ciąg pieszo – rowerowy. Jesienią 2013 roku przeszły remont kapitalny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza