Kolej na pociąg do Korzybia. Samorządowcy domagają się przywrócenia pociągów na linii 212 [WIDEO]

oloZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (13 zdjęć)
Modernizacji i przywrócenia ruchu pociągów na linii 212 z Lipusza przez Bytów do Korzybia domagają się samorządowcy z regionu. W środę podpisali się pod wspólnym listem intencyjnym.

Dokument z kilkunastoma nazwiskami wójtów, burmistrzów i starostów trafić ma na biurko Jerzego Kwiecińskiego czyli Ministra Inwestycji i Rozwoju. Włodarze liczą też na wsparcie wojewody, marszałka i parlamentarzystów.

Kępice, Bytów, Kobylnica, Trzebielino i Kołczygłowy. To tylko część samorządów, które domagają się rewitalizacji linii kolejowej 212. Wczoraj w Korzybiu podpisano list intencyjny w tej sprawie.

„Zaniepokojeni naruszeniem zasad zrównoważonego rozwoju prowadzącym do pogłębienia wykluczenia komunikacyjnego oraz dalszej marginalizacji społecznej i gospodarczej ...apelujemy o podjęcie zdecydowanych działań uwzględniających potrzeby i aspiracje lokalnych społeczności do współuczestnictwa w równomiernych podziale korzyści płynących z progresu cywilizacyjnego i ekonomicznego naszej ojczyzny”.

Tak zaczyna się list samorządowców z regionu skierowany na biurko szefa resortu infrastruktury i rozwoju. W szczególności postulują podjęcie działań na rzecz rewitalizacji linii 212 na całej jej długości. Wczoraj w Korzybiu burmistrzowie Kępic i Bytowa, wójtowie Kobylnicy, Kołczygów, Trzebielina i starostowie ze Słupska i Bytowa podpisali się pod dokumentem. - Jesteśmy wykluczeni komunikacyjnie na co wskazują badania i mapy mówiące o trudnościach mieszkańców z dojazdem do większych miast i aglomeracji - mówi inicjatorka listu burmistrz Kępic Magdalena Majewska. - Konieczność rewitalizacji tej linii wynika z naszych potrzeb. Postanowiliśmy połączyć siły. Trudno jednemu samorządowcowi walczyć z PKP i jej spółkami. Wspólnie będziemy starać się o przywrócenie ruchu.

Pomóc mogą władze województwa, ale też krajowe. Szczególnie liczymy na marszałka województwa i wojewodę, a także na parlamentarzystów i ministrów.

Burmistrz Majewska podkreśla, że w praktyce chodzi tu nie tylko o łatwy i bezpieczny dojazd do pracy czy szkoły, ale też o zatrzymanie odpływu młodych ludzi i przyciągnięcie potencjalnych inwestorów, którzy o bocznice kolejowe pytają co raz częściej.

- Odczuwamy brak połączeń z Trójmiastem i ze Słupskiem - przyznaje Ryszard Sylka, burmistrz Bytowa. - Jesteśmy przekonani, że nasze zabiegi o rewitalizację linii z Kościerzyny do Bytowa są na etapie końcowym.

Przypomnijmy, że linia kolejowa nr 212 z Lipusza przez Bytów do Korzybia została wybudowana pod koniec XIX wieku. Ruch kolejowy zamarł na niej na początku lat 90. XX wieku - najpierw na odcinku Korzybie - Bytów, a nieco później z Bytowa do Lipusza. W 2007 roku ten drugi odcinek torów przejęła gmina Bytów i udało się przywrócić, co prawda nieregularne, przewozy towarowe. Ruch pociągów obsługuje tam prywatna firma z Kalisza. Ruch jest jednak okazjonalny, a bez rewitalizacji linii 212 na całej długości projekt nie ma sensu. Na razie za prawie 18 mln zł PLK przygotują dokumentację techniczną dla modernizacji linii kolejowych na Pomorzu. Pozwoli to na określenie kosztów i zakresu prac, jakie są niezbędne dla rewitalizacji szlaków kolejowych, aby pociągi pasażerskie mogły pojechać m.in. do Bytowa, Sierakowic, Nowej Wsi Lęborskiej i północnych dzielnic Gdyni. Ważne, by w pracach uwzględniono też Korzybie.

Ważne, aby 212-tka stała się projektem z finansowym wsparciem. - Rozpoczynają się prace nad strategią rozwoju województwa do 2030 roku, a powiat słupski jest koordynatorem na subregion - zauważa Paweł Lisowski, starosta słupski. - Dziś możemy wyrazić zadowolenie, że tyle samorządów są zainteresowane reaktywowaniem tej linii. Jest to dla mnie jasny sygnał, że w pracach nad strategią, że ten punkt znajdzie ważne miejsce.

Materiał oryginalny: Kolej na pociąg do Korzybia. Samorządowcy domagają się przywrócenia pociągów na linii 212 [WIDEO] - Głos Pomorza

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
B
BoloLipa Bąk

To jakaś chyba jakaś PARODIA "SAMORZĄDOWCY" koń by się uśmiał - oni się domagają, ale jaja, ale jaja. Siedzą te tłuki na stołkach 30 lat - głu-PO-le ich wybierają, PO-pierają się na wzajem, niszczą wspólnie już od tego stołu z kantami, a teraz myślą,że jakiś ciemny lud to kupi, przecież oni wszystko zdewastowali, zniszczyli, przehandlowali. Właściciele Pomorza SAMOLOTÓW OLT, AMBER GOLD i innych przechwyconych terenów i obiektów.Cały Słupsk obwieszony aferałami - spadochroniarzami, przekrętami, kto na to pozwala, żeby tych złych cwanych, goniących za kasą w tak bezczelny sposób reklamować w Słupsku, właśnie przez tych cwaniaków i ich szkodzenie Słupskowi, Słupsk uległ degradacji.Ludność zmalała o 20 tys. mieszkańców, a tu jakiś niemiecki sługus w niniejszym cajtungu pisze, że kierują petycje, a oni co robili, przez 25 lat ? ? ? taka Kamińska kobieta Buzka ze swoją rodziną i więcej tych słynnych rodzin, tzw, właścicieli Pomorza. Nie wstyd panu, wkleiliście zimowy obrazek z ul Wojska Polskiego, teraz śniegu nie ma, ale jest tylko szarość, ubóstwo i delegatury bankowe.Nie róbcie parodii, czy to jest ta kiełbacha wyborcza Platformy Obywatelskiej o której mówi tow. Belka z PO-zostałościami SB,zaKODowaną PO-zostałą komuną i czerwoną zarazą i innymi niewykształconymi PO-staciami w trakcie ewolucji małp przybliżających do ludzkości, stworzonej stworzeni od razu już jako ludzie.Przecież mamy też Słupszczan, których nie widać na tych banerach, a ci przypomnieli sobie o Słupsku, który niszczyli przez 25 lat, PO-zbawiając Słupszczan pracy, zakładów pracy, handlując wszystkimi dobrami, które stworzyli Słupszczanie.Pytam o co chodzi Wałęsiakowi, Lewandowskiemu o fizjonomii jak mówią poznaniacy - penera- jest tam jakaś dziewczyna na autobusach i banerach się afiszuje, gdyby jej nie chodziło o immunitet i kasę nawet by żadnego zdjęcia nikt nie widział sprzed 20 lat. Tylko wspomnieć poprzednie wybory widać, że Słupszczanie ==lubią jak mówił ten co występował w kabarecie z Tuskiem w Poznaniu przeciwko Polsce i Polakom, == JAŻDŻEWSKI == taplać się w błocie, zamiast zrobić wreszcie coś dla Słupska, a przede wszystkim dla siebie i swoich dzieci.

zgłoś
o
ojciec_ateusz
2019-05-16T13:45:25 02:00, Słowik:

Mam wrażenie że grupę ludzi myślących stanowi nieznaczna część społeczności. Chętnie zadałbym kilka pytań o finansowanie, rentowność i zasadność takiej inwestycji. Drogi w regionie w stanie katastrofalnym, chodniki z poprzedniej epoki, stare śmierdzące autobusy na liniach PKS, że nie wspomnę o brakujących ścierkach rowerowych ale będziemy próbować reaktywować coś co już dawno umarło i w obecnym stanie finansowym samorządów jest niemożliwe do wznowienia.

2019-05-16T14:28:44 02:00, Gość:

Jeżeli nie będą rentowne to się uch nie likwiduje tylko stwarza odpowiednie warunki dla rozwoju regionu.

Ale do tego potrzebni fachowcy a nie etatowi samorządowcy którzy są przekonani że kto inny nie zrobi lepiej od nich.

Służba zdrowia, kultura też są nierentowne.

Widać że jesteś lewak-liberał.

Osoba ma zapewne zindoktrynowany solidnie podstawek pod przyciasny berecik moherowy - pakując do jednego wora lewaków i liberałów. Osobiście nie życzę Osobie ani zetknięcia z prawdziwymi lewakami (bo rodzince pewnie na okup by nie wystarczyło) - ani zatrudnienia u prawdziwego liberała. Rozwój kolei to obecnie jedyny sposób na ratowanie środowiska naturalnego przed jego ostatecznym zasmrodzeniem. Jakże trudno to zrozumieć dumnym posiadaczom blachosmrodów z serii funkielnówkaniemiecpłakałjaksprzedawał. Chyba, że Osoba naprawdę wierzy w elektromobilne mżonki Krzywoustego?

zgłoś
W
Woźny

Samorządowcy nie zdali egzaminu maturalnego z przedmiotu Ekonomika Transportu

zgłoś
G
Gość

hahaha niech to kołko wzajemnej adoracji się rozgoni Co ty gadasz Sylka Koleja do Słupska i Gdańska? Pobudujcie sobie WŁOSZCZOWĄ Myslałem że nie ma juz takich ludzi... Popatrz na te tramwaje kórymi jeżdzi parę osób na podrzędnych liniach kolejowych z zawrotną predkością 40 km na godz.. Ludzie ogarnijcie się nie macie zielonego pojecia o kolei. Lepiej dofinansujcie transport BUS a on otworzy szybkie i częste połączenia. Ile razy dziennie bedzie jachał pociąg w proponowanych przez was kierunkach i jakie to są koszty utrzymania toru i infrastruktury na kolei. A teraz tak na poważnie- kiedy wy wielcy jechaliscie ostatnio koleją w delegację? Odp. nigdy bo autem szybciej i wygodniej. Tym panom przypominają się czasy PGR gdy transportowano węgiel i nawozy na wieś a jedynym transportem ludzi była tzw BONANZA. Czas na zmianę myślenia

zgłoś
G
Gość
2019-05-16T13:45:25 02:00, Słowik:

Mam wrażenie że grupę ludzi myślących stanowi nieznaczna część społeczności. Chętnie zadałbym kilka pytań o finansowanie, rentowność i zasadność takiej inwestycji. Drogi w regionie w stanie katastrofalnym, chodniki z poprzedniej epoki, stare śmierdzące autobusy na liniach PKS, że nie wspomnę o brakujących ścierkach rowerowych ale będziemy próbować reaktywować coś co już dawno umarło i w obecnym stanie finansowym samorządów jest niemożliwe do wznowienia.

Jeżeli nie będą rentowne to się uch nie likwiduje tylko stwarza odpowiednie warunki dla rozwoju regionu.

Ale do tego potrzebni fachowcy a nie etatowi samorządowcy którzy są przekonani że kto inny nie zrobi lepiej od nich.

Służba zdrowia, kultura też są nierentowne.

Widać że jesteś lewak-liberał.

zgłoś
S
Słowik

Mam wrażenie że grupę ludzi myślących stanowi nieznaczna część społeczności. Chętnie zadałbym kilka pytań o finansowanie, rentowność i zasadność takiej inwestycji. Drogi w regionie w stanie katastrofalnym, chodniki z poprzedniej epoki, stare śmierdzące autobusy na liniach PKS, że nie wspomnę o brakujących ścierkach rowerowych ale będziemy próbować reaktywować coś co już dawno umarło i w obecnym stanie finansowym samorządów jest niemożliwe do wznowienia.

zgłoś
G
Gość

Nie mogłem doczytać ile ci samorządowcy oferują miesięcznie pieniędzy PKP za wznowienie połączeń. Ktoś zna tę informację?

zgłoś
G
Gość

Szanowni panowie zmieniła się epoka. Teraz transport odbywa się TIRami bo szybciej i taniej. Większość mieszkańców wybierając się na zakupy do duzych miast jedzie samochodem , bo co ma taszczyć zakupy w reklamówce? Czas na budowę i modernizację dróg powiatowych , gminnych i wojewódzkich i to jest wasza rola. Do roboty panowie. Zwalacie swoje niepowodzenia na PKP... A kto likwidował połączenia autobusowe z małymi miejscowościami? Kto ogranicza połączenia do trójmiasta i innych duzych miast? Polecam analizę rozkładu jazdy PKS . Pan LESIO z PKS jest w temacie

zgłoś
G
Gość

!! BRAWO - BRAWO - BRAWO !! W końcu jest lobbing i ciśnienie na to, aby region Słupska i okolic nie spychano pod dywan 3-Miejski. Bo jak powiedział kiedyś radny sejmiku wojewódzkiego "Marszałek Województwa Pomorskiego postrzega inwestycje w regionie pomorskim - tylko do granic obwodnicy 3-Miasta włącznie". Myślę, iż czas na to aby w końcu się coś zmieniło w sprawach infrastruktury komunikacyjnej. Nikt jeszcze nie mówił i drodze wojewódzkiej nr 209 - łączącej Sławno z Bytowem - "TRAGEDIA" - łata na łacie, popychana dziurami (przed samym Bytowem jest naprawiana, przez co dojazd do Bytowa jest bardzo utrudniony). JEDNAKŻE ZA INICJATYWĘ I CHĘĆ WALKI SZACUN I OKLASKI DLA PAŃSTWA WÓJTÓW i BURMISTRZÓW !!!

zgłoś
G
Gość

Sentymenty sprzed II WŚ. Rozwój silnika spalinowego stworzył "TIRY" i "SUV". Lepiej rozbudować drogi i wrócić do PKS z PRL.

zgłoś
b
banowy

Jeśli uda się zapewnić potoki podróżnych choćby pod mały szynobus - uważam, że sprawa jest godna uwagi. Bardziej interesujący wydaje się jednak ruch towarowy. Dlatego linia 212 może mieć potencjał - choćby w obecnym układzie administracyjnym i braku kolejowego połączenia Miastka z Bytowem. Nawierzchnia na odcinku Korzybie - Zielin jest utrzymywana i broniona przed czerwonosymi przez drezyniarzy z Barcina a od Bytowa do Kołczygłów - ich kolegami z Bytowa.Jedynie najgorszy odcinek między Zieliniem a Kołczygłowami wymaga kompleksowej odbudowy nawierzchni. Przejazy przez DK w Korzybiu i Zieliniu PLK zaasfaltowała warunkowo (a w Starkowie gmina zrobiła to nie do końca legalnie)- więc przywrócenie stanu poprzedniego nie jest niemożliwe. Uważam, że bez jiakichś kolosalnych nakładów ruch z prędkością handlową 30 km/h można przywrócić w ciągu paru lat. Tylko czy uda się zapewnić odpowiednie potoki podróżnych? Dobrze skonstruowane relacje i skomunikowania na pewno mogą w tym pomóc. Wtedy relacja Kościerzyna - Ustka (ze zmianą czoła w Korzybiu) byłaby możliwa, że nie wspomnę o obiegu Kościerzyna - Lipusz - Bytów Korzybie - Miastko Szczecinek - Czarne - Człuchów - Chojnice - Kościerzyna.

zgłoś
G
Gość

Najpierw sami rozpieprzyli a teraz się domagają ŻAŁOSNE !!!

zgłoś
G
Gość

Modernizacja LK 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk zagrożona z braku pieniędzy a tu kolejne plany i oczekiwania... Skończy się zapewne na kolejce elektrycznej ale tej do zabawy.

zgłoś
t
traktorzysta

A dlaczego ta prywatna firma z Kalisza nie rozwija się? Bo nie opłaca się?

zgłoś
ś
śpiąca królewna

Wcześniej się nie domagali? Dobre!

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3