"Sektor morskiej energetyki wiatrowej stanowi szanse dla rozwoju gospodarczego Polski, w tym zbudowanie i rozwój tzw. local content, którego kluczowym elementem jest budowa infrastruktury portowej, służącej budowie, a następnie eksploatacji morskich farm wiatrowych – taki jest zapis w Krajowym Planie Odbudowy.
- W celu właściwej obsługi i zapewnienia bezpieczeństwa morskich farm wiatrowych realizacja inwestycji obejmuje: budowę głębokowodnego terminalu instalacyjnego w morskim Porcie Gdynia, o powierzchni ok. 30 ha, który umożliwi jednoczesną obsługę 2 jednostek instalacyjnych; przebudowę portów na Środkowym Wybrzeżu oraz dostępu do nich od strony morza (w tym falochronów), tak by umożliwić korzystanie z terminali serwisowych przeznaczonych do obsługi jednostek serwisowych offshore wind".
KPO wskazuje porty: w Ustce i w Łebie. Inwestycje ma realizować odpowiednio Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Natomiast jednostką odpowiedzialną za ich wdrożenie jest Ministerstwo Infrastruktury, a jednostką wspierającą Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Inwestycje we wszystkich trzech portach mają służyć firmom wytwarzającym energie elektryczną z morskich farm wiatrowych, producentom elementów do budowy morskich farm wiatrowych, podmiotom usługowym, operatorom systemu przesyłowego, użytkownikom krajowego systemu elektroenergetycznego, zarządom portów morskich, operatorom terminali, administracji morskiej, a ostatecznie – społeczeństwu.
Zakres czasowy tego przedsięwzięcia to II kwartał 2021 r. – III kwartał 2026 r. Koszty oszacowano na 437 mln euro.
W Ustce to już drugie podejście do przebudowy wejścia do portu po rozwiązaniu umowy na dofinansowanie Urzędu Morskiego w Słupsku z ARiMR i odebranie ok. 190 mln zł. Aktualnie inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
- Odnośnie Portu Ustka, Urząd Morski w Gdyni posiada koncepcję opracowaną w 2020 roku, która obejmuje trzy warianty realizacyjne. Zakładamy, iż w zależności od ostatecznej kwoty przeznaczonej na to zadanie, możliwe będzie zrealizowanie wariantu trzeciego, najbardziej rozbudowanego i zapewniającego funkcje eksploatacyjne (portu serwisowego do obsługi powstających farm wiatrowych), przeładunkowe (obsługa samochodowców o długości do 200 metrów) i rybackie (w zakresie połowów i przetwórstwa) – informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.
ZOBACZ TEŻ:
Wariant trzeci zakłada możliwość wejścia do portu statków o długości do 200 metrów. W pierwszej kolejności zostałby zbudowany nowy falochron zachodni, bez naruszania istniejącej zabudowy. Nowy basen portowy pełniłby w przyszłości rolę portu serwisowego do obsługi powstających farm wiatrowych, obsługi samochodowców i jednostek rybackich. Obecnie trwają przedinwestycyjne monitoringi ptaków i ichtiologiczny.
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?