Kometal w Koszalinie przestał istnieć

Jakub Roszkowski jakub.roszkowski@mediaregionalne.pl Tel. 94 347 35 99
Zakład w Koszalinie został wyceniony na 15 milionów złotych.
Zakład w Koszalinie został wyceniony na 15 milionów złotych. sxc.hu
Udostępnij:
Największy w Polsce producent bębnów i tarcz hamulcowych - koszalińska spółka Kometal - już nie istnieje. Sąd ogłosił jej upadłość. A syndyk wystawił na sprzedaż całe przedsiębiorstwo - za 20 mln złotych.

- W tej chwili już tu nikt nie pracuje, czekamy na oferty zakupu zakładu obróbczego w Koszalinie oraz odlewni w Darłowie - informuje nas Grażyna Kozłowska, syndyk masy upadłościowej Kometalu. - Majątek został na razie zabezpieczony i jest dozorowany, zatrudnieni pozostali jedynie konserwatorzy - dodaje.

Zakład w Koszalinie został wyceniony na 15 milionów złotych. Mieści się przy ul. Bohaterów Warszawy. Natomiast odlewnię żeliwa w Darłowie można kupić za 5,1 miliona złotych. Obiekt znajduje się tuż przy wjeździe do miasta.

Dlaczego zakład, który zatrudniał w najlepszych czasach nawet 320 osób i należał do elitarnej grupy koszalińskich firm pod logo Made in Koszalin, upadł? - Kredyty, zadłużenie, kryzys, no po prostu kasa - tłumaczą nam byli już pracownicy, związani z zarządem spółki. - Przeszliśmy restrukturyzację, grupowe zwolnienia, ale kryzys 2008 - 2009 roku najbardziej dosięgnął branżę samochodową, a więc i nas - opowiadają. - Ceny surowców wzrosły, zamówień nie było, mimo reorganizacji trzeba było zamykać interes - dodają.

A jeszcze w latach 2007 - 2008 spółka, ze wsparciem unijnych dotacji, zainwestowała blisko 4 miliony złotych w modernizację odlewni w Darłowie. W Koszalinie produkowała i eksportowała blisko 400 typów bębnów i tarcz hamulcowych do samochodów ciężarowych, autobusów i przyczep niemal wszystkich typów europejskich pojazdów. Miała certyfikaty zgodności z normami Unii Europejskiej. Niestety, mimo tego przepadła.

To była jedna z najstarszych firm w regionie. Pierwsze wzmianki o zakładzie zanotowano już w 1919 roku. Przed wybuchem II wojny światowej zakład zajmował się remontem silników i nadwozi traktorowych oraz remontem silników samochodowych.

W latach 1939 - 1945 remontowane były tu samochody dla potrzeb wojennych. Pod koniec wojny obiekt został w dużej części zniszczony. Odbudowano go, a już po zakończeniu wojny powołano tu Państwowe Przedsiębiorstwo Traktorowe i Mechanizacji Rolnictwa, natomiast w 1975 roku powstają Koszalińskie Zakłady Naprawy Samochodów, pracodawca dla ponad 300 osób z regionu. Odlewnia mieściła się wtedy przy ul. Zwycięstwa w Koszalinie, róg Powstańców Wielkopolskich.
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pracownik kometalu
 upadł bo zle zarrządzany był
 
 
J
Jaka chińszczyzna?
Komuś opłacało się aby "padła" firma
*były pracownik*
Zgadzam się,zakład padł przez udziałowców,ktorzy po przejściu na emerytury
chcieli widzieć jedynie swój interes w firmie a nie interesowały ich miejsca pracy ,ktore zostały zlikwidowane.Żal
i łza się w oku kręci,ponieważ wiele osób pracowalo tam po kilkadziesiąt lat.A w Darłowskiej odlewni wielu cenionych fachowców.
 
b
były pracownik
Miało być: "od lat 60 do śmierci"
m
miki
Szkoda zakładu pracy. Ubyła konkretna liczba miejsc pracy w regionie. Tym bardziej szkoda , że są to miejsca produkcyjne, a nie tzw. "usługi". Zalew "chińszczyzny" dawno winien wywołac zastanowienie u naszych decydentów a nie "euforię" w temacie zaciskania stosunków. Mądre kraje dbają o swoje firmy i gospodarkę  po bolesnej nauczce  ukazującej fakt, że kapitał ma jednak narodowość. To widać szczególnie w kryzysie. Niestety przed tematami gospodarczymi nie ma ucieczki. Można udawać , że nie ma problemu lecz niestety wszyscy jesteśmy uzależnieni od stanu gospodarki oraz finansów. Niestety aby się wypowiadac na takie tematy trzeba posiadać wiedzę oraz doświadczenie.  Dlaczego takie tematy są całkowicie omijane przez media oraz władze miasta ?
 
d
dzieci leona
Kiedy to właśnie żydzi są "bogatymi  tego świata"
P
Piotr29
Kometal wystawiony na sprzedaż można znaleźć na
upadlosci-koszalin.pl
albo
syndyk-koszalin.pl
S
SPOKO
Pancer i reszta chołoty z zarządu to ZŁODZIEJSKI KRYZYS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
b
b.pracownik
Pani syndyk!!! Niech się pani zlituje
W
Wratisław
Zniszczyły zakład tanie bebny z Chin .Chiny wyniszczaja nasza europejską gospodarkę a wszystko za przyzwoleniem bogatych tego swiata( m. innymi USA) , którzy nakarmili ich swoimi papierami(bez) wartosciowymi i teraz zmuszaja nas do kupowania tego szajsu..
k
ktoś inny
A tak swoją drogą, to zakład padł na ryj w okolicach czerwca, a artykuł o tym ukazuje się po pół roku. Grubo!
p
pawell
nic z tego nie kupie nic polskiego tylko china niech tamci sie wzbogaca obcy to za grosze bedzie chcial placic i nic do gara  a chinczyk chociasz miske ryzu da i moze naucze sie w piwnicy skladac zegarki na czarno ;)
l
loeon
no prosze !?? to już nie żydzi tylko teraz chińczycy sa winni wszelkich nieszczęść tego umęczonego polskiego narodu ?? :-)
S
Spoko
Pancer i reszta chołoty z zarządu  to ZŁODZIEJSKI KRYZYS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
G
Gość
pisze pan: "natomiast w 1975 roku powstają Koszalińskie Zakłady Naprawy Samochodów" co nie do końca jest prawdą i nie jest to zarazem jedyna nieścisłość. Z pańskiego artykułu wynika bowiem jakoby nazwa KZNS była przedłużeniem, kontynuacją Państwowego Przedsiębiorstwa Traktorowego i Mechanizacji Rolnictwa, co nie jest pradą. Otóż z dniem 12 grudnia 1956 r. przedsiębiorstwo otrzymało nazwę Koszalińska Wytwórnia Części Samochodowych i tak nazywało się do 30 czerwca 1975 r., kiedy to zostało wyłączone z podległości Ministerstwa Przemysłu Maszynowego, podporządkowane Ministerstwu Komunikacji i po przypisaniu mu dwu zamiejscowych zakładów naprawy samochodów, w Szczecinie  i w Człuchowie, nie zmieniając na jotę profilu produkcji w koszalińskim zakładzie, zostało przekształcone w Kaoszalińskie Zakłady Naprawy Samochodów.
Przejdź na stronę główną Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie