Volkswagen jest jednym z nielicznych producentów, który ma w swej ofercie auto kompaktowe z napędem na cztery koła. Pierwszy taki golf pojawił się w 1986 roku. Nazywał się golf syncro.
Dwa lata wcześniej rynek ujrzał passata varianta GT syncro z napędem na wszystkie koła. Różnice w prędkości obrotowej między przednią a tylną osią podczas pokonywania zakrętów były wyrównywane przez środkowy mechanizm różnicowy, który na mało przyczepnym podłożu mógł być zablokowany i gwarantował zawsze optymalną trakcję na obu osiach.
Taki typ napędu na wszystkie koła był jednak drogi i nie udałoby się stworzyć golfa syncro w przystępnej cenie. Sięgnięto więc po tańsze rozwiązanie, stosowane już od 1985 roku w vw transporterze, czyli sprzęgło lepkościowe.
Sprzęgło to łączyło w znacznym stopniu niezmieniony napęd na przednią oś golfa z mechanizmem różnicowym tylnej osi syncro i działało w pełni automatycznie, bez ingerencji kierowcy. Silikonowy płyn sprzęgła lepkościowego dopuszczał ponadto różnice prędkości obrotowych między przednią a tylną osią podczas pokonywania zakrętów. A kiedy to było potrzebne - na przykład gdy koła przedniej osi stały na lodzie - następowało przeniesienie prawie 100 procent momentu obrotowego na tylną oś.
Ta zasada została zastosowana później także w transporterze T4 z silnikiem umieszczonym z przodu i golfie trzeciej generacji. Dopiero pojawienie się działających błyskawicznie systemów kontroli jazdy, takich jak ESP w golfie czwartej generacji, zakończyło karierę sprzęgła lepkościowego.
Jednocześnie zniknęła także nazwa syncro, a w jego miejsce pojawił się nowy system z nową nazwą: 4Motion. Golf dzielił tę technologię z passatem, sharanem, multivanem oraz z jego krewnymi - caravellą i transporterem.
Za przeniesienie napędu przedniego na oś tylną we wszystkich tych volkswagenach odpowiedzialne jest elektronicznie sterowane sprzęgło Haldex. Jego główne elementy to sprzęgło wielopłytkowe i osiowo-tłokowa pompa olejowa. Przy najmniejszej różnicy prędkości obrotowych między napędzaną przednią osią a tylnymi kołami pompa ta wytwarza ciśnienie, zamykające sprzęgło wielopłytkowe - i już tylne koła są aktywne.
Jednocześnie elektroniczne układy sterujące ESP nadzorują pracę sprzęgła Haldex: jeżeli zagraża niestabilność jazdy, otwiera się zawór sterujący między pompą olejową a sprzęgłem wielopłytkowym i przerywa w ten sposób połączenie między przednią a tylną osią. Teraz ESP może przyhamować każde z kół niezależnie od pozostałych, aby uniknąć ewentualnego poślizgu samochodu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?