Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja miejska w Bytowie. Autobusy na ropę, czy elektryczne?

Sylwia Lis
Bytów szykuje się do uruchomienia komunikacji miejskiej.
Bytów szykuje się do uruchomienia komunikacji miejskiej. Archiwum
Urząd miejski przymierza się do komunikacji miejskiej. Tymczasem radny Leszek Szymczak uważa, że ratusz powinien się zastanowić nad pojazdami zasilanymi elektrycznie. - Mogliśmy być miastem na Pomorzu z przyjazną dla środowiska komunikacją niskoemisyjną lub wręcz zeroemisyjną. Mogliśmy być wzorem - mówi. - Ale urząd nie wystąpił o dofinansowanie na ich zakup.

Urząd miejski chce, aby w Bytowie uruchomiona została bezpłatna komunikacja autobusowa. Leszek Szymczak, radny miejski, ma sporo wątpliwości. - Bezpłatna będzie i owszem dla mieszkańców, jednak dla budżetu gminy to ogromne obciążenie - mówi radny. - Jak się szacuje, kwota, jaką będzie trzeba na to przeznaczyć, może wynieść prawie milion złotych. I to każdego roku! Nie polemizuję z zasadnością jej uruchomienia. Burmistrz podjął taką decyzję i ją realizuje. Dodam jednak, że jeszcze nigdzie w Polsce nie stworzono komunikacji dla miasta o tak małej liczbie mieszkańców. Nigdzie. Dodam, że zaproponowana siatka połączeń wyklucza osiedle Jeziorki.

Radny uważa, że miasto nie wykorzystało szansy na dofinansowanie autobusów zasilanych elektrycznie.

- Do tej pory polskie miasta głównie testowały autobusy elektryczne - wyjaśnia. - Teraz je kupują i zaczynają tworzyć linie wyłącznie elektryczne. Przykładów jest coraz więcej. Nawet małe miasta kupują elektryki, np. Chodzież, Olecko, Wągrowiec, Szczecinek. Jaworzno z kolei było pierwszym miastem w Polsce, które w 2015 r. wprowadziło autobus elektryczny do stałej eksploatacji. Dziś na około sześćdziesiąt używanych w mieście wozów dwadzieścia trzy to pojazdy elektryczne. Teraz miasto zamierza kupić kolejnych 20 elektrycznych autobusów niskopodłogowych. Mogliśmy być miastem na Pomorzu z przyjazną dla środowiska komunikacją niskoemisyjną lub wręcz zeroemisyjną. Mogliśmy być wzorem. Pomyślcie. Uruchamiamy komunikację i jest ona od początku przyjazna mieszkańcom. Super, prawda? A jaka reklama miasta. Wydajemy więcej na autobusy, ale ich koszt się zwróci, bo są tańsze w eksploatacji. Wszystkie media by o tym trąbiły! Tak jak teraz trąbią o autonomicznym (bez kierowcy) busie elektrycznym, który dowozi ludzi z parkingu do ZOO w Gdańsku. W dokumencie pn. „Koncepcja funkcjonowania komunikacji miejskiej w Bytowie” wskazano, że mogłaby być oparta o autobusy elektryczne. Niestety, nie będzie.

- Gmina Bytów nie aplikowała o dofinansowanie autobusów elektrycznych oraz niezbędnej infrastruktury- wyjaśnia Ryszard Sylka, burmistrz Bytowa. - Realizacja przewozów w komunikacji miejskiej jest integralną częścią inwestycji „Budowa węzła transportu zbiorowego w Bytowie”. Zgodnie z założeniami gmina dokona zakupu 3 sztuk autobusów z silnikami Diesla. Nie przewiduje się wprowadzenia komunikacji w oparciu o autobusy elektryczne ze względu na wysoki koszt zakupu (2-2,5 mln zł/szt.) oraz budowę kosztownej stacji ładowania (ok. 250 tys. zł/szt). W ramach naszego zadania uzyskaliśmy dofinansowanie na zakup taboru w wysokości 2,89 mln zł. Gmina, będąc organizatorem przewozów, w 2021 roku wyłoni w drodze przetargu operatora, który będzie realizował przewozy.

- Elektrobusy są prawie dwa razy droższe, to fakt. Ale koszty eksploatacji są bez porównania niższe. Zaoszczędzimy na paliwie. Są też mniej awaryjne, no i przede wszystkim nie będą nas truły, jeżdżąc na okrągło po naszych zatłoczonych ulicach - ripostuje Szymczak. - Ministerstwo Energetyki opublikowało projekt rozporządzenia o wydatkowaniu środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Propozycja przewiduje dofinansowanie m.in. ekologicznych autobusów - do elektrycznych rząd dopłaci nieco ponad 1 mln zł. W przypadku ładowarek elektrycznych można zyskać do 80 proc. kosztów, ale nie większych niż 240 tys. na jedną ładowarkę. Może warto więc poczekać do końca roku z zakupem autobusów na olej napędowy i trzymać rękę na pulsie, a raczej na bieżąco kontaktować się z Ministerstwem Energetyki, jak również starać się o dofinansowanie zakupu elektryków z innych źródeł zewnętrznych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza