Teraz dla pasażerów dostępny jest tunel tylko od strony dworca. Można nim dojść do peronu drugiego oraz trzeciego. Przebudowa tunelu, a w zasadzie jego przedłużenie, ułatwi przejście głównie mieszkańcom osiedla Sportowego, bo oni, skracając sobie drogę, przechodzą przez tory.
Przeczytaj także: Remont dworca PKP w Lęborku ruszy wiosną
Urząd Miejski w Lęborku zlecił opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego. Tym zajmuje się gdańskie Biuro Projektów Kolejowych.
- Opracowanie to pozwoli na zrealizowanie prac projektowych i robót budowlanych w trybie zaprojektuj i wybuduj przez jednego wykonawcę - wyjaśnia Łukasz Ruciński z Wydziału Gospodarki Miejskiej i Inwestycji Urzędu Miejskiego w Lęborku. - Opracowanie ma za zadanie wskazać najbardziej optymalny wariant rozbudowy.
- Teraz tunel prowadzący na perony drugi i trzeci dostępny jest jednostronnie od strony budynku dworca kolejowego, w związku z czym część podróżnych zmierzająca w stronę osiedla Sportowego skraca sobie drogę przez tory - dodaje Ruciński.
Opracowanie ma być gotowe do końca kwietnia. Koszt tej koncepcji to ponad trzydzieści tysięcy złotych.
Jak będzie wyglądało przejście?
Projekt przedstawia dwa warianty rozbudowy tunelu pieszego. Pierwszy zakłada poprowadzenie schodów z tunelu równolegle do ulicy Żeromskiego. Ma być też parking dla rowerów oraz winda dla niepełnosprawnych. Wariant ten, poza wymianą torowiska wraz z podtorzem nad górnym ryglem tunelu, nie wymaga ingerencji w układ torowy. Drugi wariant zakłada zlokalizowanie wyjścia z tunelu czołowo w stosunku do ulicy Żeromskiego. Tu też przewiduje się parking oraz windę.
- Z racji niedostatecznej ilości miejsca na wynurzenie tunelu projekt przewiduje przebudowę układu torowego polegającą na likwidacji toru odstawczego numer 16 oraz podłączeniu toru bocznego prowadzącego do garażu drezyn bezpośrednio do toru odstawczego numer 14 - wyjaśniają w projekcie architekci.
W obydwu wariantach wyjście z tunelu wraz z parkingiem oraz windą dostępne są jedynie od strony ul. Żeromskiego.
Jak podkreśla Ruciński, w przyszłości wzdłuż ulicy Żeromskiego zostanie utworzony parking dla samochodów z kilkudziesięcioma miejscami. Koszt wydłużenia tunelu to ponad 1,2 miliona złotych.
Kiedy rozpoczną się prace? Prawdopodobnie wiosną, bo jak stwierdził Witold Namyślak, burmistrz Lęborka, byłaby to równorzędna inwestycja wraz z remontem dworca PKP, a tę kolej ma zamiar rozpocząć w kwietniu.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?