Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec z przechodzeniem po torach na dworcu PKP w Lęborku

Sylwia Lis [email protected]
Podróżujący wysiadający na dworcu PKP w Lęborku nie będą już skracali sobie drogi przez tory.
Podróżujący wysiadający na dworcu PKP w Lęborku nie będą już skracali sobie drogi przez tory. Sylwia Lis
Powstanie tunel łączący budynek dworca PKP z ulicą Żeromskiego. Biuro projektowe z Gdańska opracowuje już tak zwany program funkcjonalno-użytkowy.

Teraz dla pasażerów dostę­pny jest tunel tylko od strony dworca. Można nim dojść do peronu drugiego oraz trzeciego. Przebudowa tunelu, a w zasadzie jego przedłużenie, ułatwi przejście głównie mie­szkańcom osiedla Sportowego, bo oni, skracając sobie drogę, przechodzą przez tory.

Przeczytaj także: Remont dworca PKP w Lęborku ruszy wiosną

Urząd Miejski w Lęborku zlecił opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego. Tym zajmuje się gdańskie Biuro Projektów Kolejowych.

- Opracowanie to pozwoli na zrealizowanie prac projektowych i robót budowlanych w trybie zaprojektuj i wybuduj przez jednego wykonawcę - wyjaśnia Łukasz Ruciński z Wydziału Gospodarki Miejskiej i Inwestycji Urzędu Miejskiego w Lębor­ku. - Opracowanie ma za zadanie wskazać najbardziej optymalny wariant rozbudowy.

- Teraz tunel prowadzący na perony drugi i trzeci dostępny jest jednostronnie od strony budynku dworca kolejowego, w związku z czym część podróżnych zmierzająca w stronę osiedla Sportowego skraca sobie dro­gę przez tory - dodaje Ruciński.

Opracowanie ma być gotowe do końca kwietnia. Koszt tej koncepcji to ponad trzydzieści tysięcy złotych.
Jak będzie wyglądało przejście?

Projekt przedstawia dwa warianty rozbudowy tunelu pieszego. Pierwszy zakłada poprowadzenie scho­dów z tunelu równolegle do ulicy Żeromskiego. Ma być też parking dla rowerów oraz winda dla niepełnosprawnych. Wariant ten, poza wymianą torowiska wraz z podtorzem nad górnym ryglem tunelu, nie wymaga ingerencji w układ torowy. Drugi wariant zakłada zlokalizowanie wyjścia z tunelu czołowo w stosunku do ulicy Żeromskiego. Tu też przewiduje się parking oraz windę.

- Z racji niedostatecznej ilości miejsca na wynurzenie tune­lu projekt przewiduje przebudowę układu torowego polegającą na likwidacji toru odstawczego numer 16 oraz podłączeniu toru bocznego prowadzącego do garażu dre­zyn bezpośrednio do toru odstawczego numer 14 - wyjaśniają w projekcie architekci.

W obydwu wariantach wyjście z tunelu wraz z parkingiem oraz windą dostępne są jedynie od strony ul. Żeromskiego.

Jak podkreśla Ruciński, w przyszłości wzdłuż ulicy Żeromskiego zostanie utworzony parking dla samochodów z kilkudziesięcioma miejscami. Koszt wydłużenia tunelu to ponad 1,2 miliona złotych.

Kiedy rozpoczną się prace? Prawdopodobnie wiosną, bo jak stwierdził Witold Namyślak, burmistrz Lęborka, byłaby to równorzędna inwestycja wraz z remontem dworca PKP, a tę kolej ma zamiar rozpocząć w kwietniu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza