Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Konkurent wśród hatchbacków

Marek Rudnicki
Najnowszy wóz ze stajni peugeota.
Najnowszy wóz ze stajni peugeota.
Peugeot, który do tej pory niczym nie zaimponował potencjalnym klientom na rozwijającym się rynku hatchbacków, zdecydował się na atak.

Plusy

Plusy

  • większy rozstaw kół
  • bardzo wydajny układ hamulcowy
  • lepsze wspomaganie kierownicy
  • doskonałe, jak na klasę niższą średnią, materiały wykończeniowe, być może najlepsze wśród konkurentów
  • zdecydowanie mniejszy hałas niż w 307

Przebojem ma być najnowszy model tej formy, peugeot 308, który zastąpi opatrzony już 307. Nim jeszcze go pokazano, przetestowaliśmy auto.

Jest większe od peugeota 307. Nie tylko w liczbach, ale i wizualnie. Projektanci zachowali jednak ogólny kształt, dodając do niego tylko drobne zmiany. Takie wrażenie robi auto na pierwszy rzut oka.

Różne ciekawostki

Jest ich sporo w samochodzie, w tym część, które spotyka się najczęściej w klasach dużo wyższych.

W opcji można kupić dodatkowe złącza audio/video umieszczone w schowku, do których można podłączyć odtwarzacz cyfrowy i inne urządzenia elektroniczne. Szkoda, że ten gadget nie jest w standardzie, choć używany jest raczej rzadko.

Bardzo nam się spodobały dwie rzeczy. Pierwszym jest zestaw wskaźników z czterema okrągłymi tarczami zegarów z chromowanymi pierścieniami. Pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem można zainstalować wyświetlacz z matrycą punktową, który w miarę potrzeb wyświetla informacje z komputera pokładowego. M. in. alarmuje, gdy "coś" jest nie tak, pokazuje polecenia z systemu GPS itd.

Drugim jest drobiazg - kierowca ma do dyspozycji kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach. To pomaga dopasować wysokość kierowcy do pozycji, która przy długiej trasie jest najwygodniejsza. Jest też dostępna wersja elektrycznego uregulowania fotela i zapamiętania tej regulacji przez samochodowy komputer.

Praktycznymi drobiazgami są też kontrolka minimalnego poziomu płynu spryskiwacza oraz kierunkowskaz, który miga tylko trzy razy. Ten ostatni być może sprawdza się na autostradzie w zachodniej Europie, u nas może być jednak przyczyną kłopotów.

Wydaje się solidniejszy

Wizualnie auto wygląda dużo lepiej niż model 307. 308 jest dłuższa o 74 mm, co w sumie dało 4,276 m. Zachowano ten sam rozstaw osi (2,61 m), ale poszerzono samochód o 53 mm (1,815 m).

W środku, szczególnie na tylnich miejscach jest wyraźnie wygodniej. Nie trzeba już trącać się ze współpasażerem łokciami, jak to było w modelu 307. Obniżono samochód o 12 mm (do 1,498 m), co powoduje, że wydaje się, iż przywiera do jezdni. POdczas jazdy dało się odczuć, że naprawdę trzyma się drogi. Nawet przy "wariackich" zakrętach pokonywanych przy dużej prędkości. Nie zarzuca nawet na mokrej jezdni. Być może to zaleta również poszerzonego rozstawu kół.

Moc, jazda, wyprzedzanie

Podstawowa wersja 308 (taką testowaliśmy) wyposażona została w benzynową jednostkę 1.6 l o mocy 120 KM. Pozwala to swobodnie manewrować silnikiem i bez lęku wyprzedzać na szosie. Sprawdziliśmy to w praktyce na mokrej nawierzchni (dwoje ludzi bez pasażera) wyprzedzając bez wysiłku pociąg TIR-ów.

Auto gładko wchodzi na obroty. Gwałtownie przyśpiesza i - co ważne - nie wyje oraz doskonale trzyma się drogi przy zawirowaniach, które towarzyszą wyprzedzaniu TIR-ów.

Różne silniki

Dla bardziej wymagających kierowców przygotowano odmiany silnika z doładowaniem i mocą 150 KM. Ten silnik stworzono przy współpracy z BMW. De facto - pracuje już w MINI i peugeocie 207. Najmocniejszym dieslem montowany w 308 jest podwójnie doładowana jednostka 2,2 l o mocy 170 KM.

Dostępny jest też silnik 1,4 l VTi 70 kW o mocy tylko 95 KM, co dla tak dużego hatchbacka wydaje się stanowczo za słaby. Nasz testowany miał 120 KM i ta moc wydaje się być najbardziej odpowiednia. Producent zapowiada też kilka innych silników o różnej mocy, z różnymi przełożeniami oraz automatyczną skrzynią biegów. zarówno benzynowe, jak i diesle.

Wyposażenie i materiały

Kierowca wszystko ma w zasięgu ręki. To uwaga techniczna. Materiały użyte do wyposażenia wydają się być na wysokim poziomie. Samochód nie zacznie więc po półrocznej eksploatacji na polskich drogach skrzypieć.

To, czy wygląd wnętrza jest ładny czy brzydki zależy od osobistego gustu. Nam bardzo się podobał. Odbiega od zimnej stylistyki samochodów niemieckich.
Fotele, to ważna rzecz dla kierowcy, który ma kłopoty z kręgosłupem.

W 308 wydają się trochę za miękkie, choć pięknie aerodynamicznie wyprofilowane. Czy lepsze są w twardym golfie czy skodzie, trudno powiedzieć. Po przejechaniu na drugi koniec Polski można kręgosłup poczuć.

Testy, ale czy wiarygodne

Minusy

- wyższy próg bagażnika z tyłu niż w modelu 307
- nie przewiduje się wprowadzenia poszukiwanych przez Polaków modelów sedan (podobnie było z modelem 307, gdzie sedan oferowany był jedynie w Azji)
- mniejszy niż w 307 kąt otwarcia tylnych drzwi, co może denerwować osoby starsze
- klimatyzacji nie znajdziemy w modelu podstawowym, choć to już niemal wymóg w samochodach sprzedawanych w zachodniej Europie.

Peugeot został poddany testom przez renomowaną firmę testującą rynek motoryzacyjny EurotaxGlass. I to na czterech rynkach, tj. francuskim, niemieckim, belgijskim i holenderskim.

Dwie uwagi do testów. Peugeot dobrze sprzedaje się w Polsce, gdzie drogi nie są najlepsze. A szkoda, bo byłoby to badanie bardziej wiarygodne dla Polaków.

W badaniu stwierdzono, że wartość odsprzedaży peugeota 308 z silnikiem 1,6 HDi 80 kW po przebiegu 60 tys. km pozostanie na bardzo dobrym poziomie, sięgającym w zależności od kraju około 60 proc. A jeśli chodzi o wartość finansową, to na poziomie 50 proc. Samochód eksploatowany w Polsce raczej tych wyników nie osiągnie.

Zamiast podsumowania

Hatchback peugeot 308 z pewnością sporo zamiesza na rynku, dawniej opanowanym przez golfa. Teraz do wyboru jest już nieco stary włoski stilo, ugruntowujący swoją pozycję renault megane i konkurujący z golfem hiszpański seat.

Nie wspominając już o koreańczykach, którzy prócz jakości oferują też niższe ceny. Hyundai mocno wchodzi z pięknym modelem i30, a KIA (też ta sama grupa) nadal dobrze sprzedaje ceed'a. Kto zwycięży?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza