Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrolerzy skarbowi sprawdzą paragony

Irena Boguszewska [email protected] Tel. 94 347 35 99 Fot. sxc.hu
Dowód zakupu musimy otrzymać niezależnie od miejsca sprzedaży produktu.
Dowód zakupu musimy otrzymać niezależnie od miejsca sprzedaży produktu.
O to, abyśmy przy każdej transakcji, nawet tej najmniejszej brali paragon, apeluje Ministerstwo Finansów. I udowadnia, że jest to także w naszym interesie.

Podczas wakacji kontrolerzy skarbowi będą odwiedzać miejscowości turystyczne i sprawdzać prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży. Zwrócą uwagę, czy sprzedający za każdym razem wydają paragony.

Akcja prowadzona we współpracy m.in. z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewódzkimi inspektoratami inspekcji handlowej ma przypominać, że wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie dla kupującego.

Dzięki niemu nie tylko łatwiej jest dochodzić swoich praw np. w przypadku reklamacji wadliwego towaru czy usługi, ale również porównywać ceny u różnych sprzedawców i kontrolować własne wydatki. Chodzi również o uświadomienie przedsiębiorcom potrzeby rzetelnego wydawania paragonów.

- Domagając się paragonu tworzymy też warunki uczciwej konkurencji i eliminujemy z rynku szarą strefę. Dzięki niemu wiadomo dokładnie, ile podatku zostanie odprowadzone do budżetu, a przecież większe wpływy oznaczają więcej pieniędzy na dofinansowanie sfery publicznej, np. policji czy służby zdrowia - tłumaczy wiceminister finansów, generalny inspektor kontroli skarbowej Andrzej Parafianowicz.

Dowód zakupu musimy otrzymać niezależnie od miejsca sprzedaży produktu. Dotyczy to zatem nie tylko zakupów na bazarze, stoisku z pamiątkami czy w Internecie.

Paragon powinien być wydany również wówczas, gdy kupujemy bilet autobusowy, do kina, na mecz. Warto też pamiętać, że zgodnie z prawem dowodem na zawartą transakcję - obok paragonu - może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura VAT, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły.

Gdy nie otrzymaliśmy paragonu od sprzedawcy, powinniśmy to zgłosić do urzędu kontroli skarbowej. Natomiast w przypadku problemów z zakupami, czy odrzuconą reklamacją możemy liczyć na bezpłatną pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Poradę prawną można również uzyskać dzwoniąc pod darmowy numer infolinii konsumenckiej 800 007-707.

Akcja jest prowadzona przez resort finansów od 2004 roku. W ubiegłym roku w jej ramach kontrolerzy skarbowi wystawili około 13 tys. mandatów na kwotę 3,2 mln zł. W akcji "Weź paragon" nie chodzi jednak o karanie przedsiębiorców, ale o to, by uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad fair play w stosunku do kupujących i innych handlujących.

 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza