Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto najbardziej obawia się wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy? „Nie powinno to dziwić"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Okazuje się, że sztucznej inteligencji w kontekście pracy najbardziej obawiają się ci, którzy dotychczas z niej nie korzystali. – Okazuje się, że aż 22 proc. Polaków obawia się, że sztuczna inteligencja i automatyzacja procesów mogą wpłynąć na ich aktualne stanowisko pracy – komentuje dla nas Anna Goreń z Pracuj.pl. – Co więcej, aż 36 proc. respondentów martwi się, że w najbliższej przyszłości sztuczna inteligencja może spowodować zmniejszenie liczby dostępnych miejsc pracy na rynku – dodaje. Kto obawia się najbardziej AI?

Spis treści

Tylko 13 proc. badanych korzystało dotychczas w pracy z narzędzi opartych o AI.
22 proc. Polaków obawia się wzrostu znaczenia AI i automatyzacji na swoim stanowisku pracy, a 36 proc. boi się, że w przyszłości może zmaleć liczba dostępnych miejsc pracy. Szymon Starnawski/ Polska Press

Co piąty Polak obawia się wzrostu znaczenia SI i automatyzacji

Szybki postęp w rozwoju sztucznej inteligencji wpływa na to, że struktura rynku pracy ulega dynamicznym zmianom. Pojawiają się nowe wyzwania i możliwości, dotyczące zarówno pracowników, jak i pracodawców.

– Okazuje się, że aż 22 proc. Polaków obawia się, że sztuczna inteligencja i automatyzacja procesów mogą wpłynąć na ich aktualne stanowisko pracy. Co więcej, aż 36 proc. respondentów martwi się, że w najbliższej przyszłości sztuczna inteligencja może spowodować zmniejszenie liczby dostępnych miejsc pracy na rynku – komentuje dla Strefy Biznesu Anna Goreń, starsza specjalistka ds. PR i CSR w Pracuj.pl.

Jednocześnie podkreśla, że nie oznacza to, że pracownicy nie dostrzegają zalet sztucznej inteligencji. – Z naszych danych wynika, że 1 na 4 Polaków wierzy, że AI pozwoli uwolnić czas pracy na bardziej ambitne zadania. Nieco częściej sądzą tak przedstawiciele zawodów biurowych niż pracownicy fizyczni – tłumaczy.

– Badani dostrzegają także potencjał sztucznej inteligencji w procesie rekrutacyjnym. Chętnie przyjęliby oni rekomendacje AI dotyczące dopasowanych do nich oferty pracy, a także doceniliby wsparcie AI we wskazaniu informacji, które warto włączyć do swojego CV lub profilu na portalu rekrutacyjnym – przyznaje.

Z drugiej strony Goreń zwraca uwagę, że nieco mniej optymistycznie badani podchodzą do zastąpienia człowieka przez sztuczną inteligencję w rekrutacji. Ponieważ, jak tłumaczy, ponad 1/4 z nich deklaruje negatywny stosunek do tego, by wstępną selekcję kandydatów prowadził algorytm bez ingerencji człowieka. – Rekomendacje dotyczące tego, których kandydatów warto zakwalifikować do finalnego etapu rekrutacji, ocenia negatywnie 23 proc. respondentów. I to pod warunkiem, że ostateczna decyzja dotycząca zatrudnienia należy do człowieka. Jeśli jej brakuje, wówczas odsetek ten rośnie do 41 – podkreśla.

Kto najbardziej obawia się wpływu AI na rynek pracy?

Z najnowszego badania Pracuj.pl wynika, że wzrostu znaczenia AI i automatyzacji zadań w pracy spodziewają się przede wszystkim przedstawiciele zawodów związanych z marketingiem i PR (38 proc. z nich wyraża o to obawę), dalej z obsługą klienta (31 proc.) oraz logistyką, zakupami i BHP (29 proc.). Jednocześnie podkreślono, że są to te branże, w których sztuczna inteligencja już dziś znajduje dość powszechne zastosowanie.

Autorzy badania przyznają, że zaskoczeniem są spore obawy zgłaszane przez przedstawicieli „uroda i sport", gdzie 53 proc. przedstawicieli tej branży wyraża taką obawę). Jak przypomniano, dotychczas „tylko 7 proc. przedstawicieli tej branży korzystało z narzędzi opartych w jakikolwiek sposób o mechanizmy sztucznej inteligencji". Warto zaznaczyć, że średnia dla wszystkich branż wynosi 13 proc.

Niemal co trzeci przedsiębiorca w ostatnim roku zwolnił co najmniej jedną osobę na rzecz robota lub sztucznej inteligencji - wynika z najnowszego "Barometru Polskiego Rynku Pracy"

Pracujesz w tym zawodzie? Nie musisz się obawiać wpływu sztu...

Wśród sektorów, w których AI znajduje obecnie najczęściej praktyczne zastosowanie, znajdują się marketing i PR - gdzie z AI miało okazję korzystać 29 proc. badanych, project management (24 proc.) oraz sprzedaż i handel (16 proc.). Obawa o utratę miejsc pracy w związku z rozwojem AI jest w tych sektorach zdecydowanie bardziej zbliżona do średniej dla wszystkich branż.

– Obawy często biorą się z niewiedzy i braku zrozumienia tego, co nowe. Nie powinno to dziwić. W tym jednak kontekście tym bardziej cieszy, że - jak wynika z naszego badania - mniej więcej aż 4 na 10 respondentów deklaruje gotowość zdobywania wiedzy w zakresie sztucznej inteligencji – komentuje Małgorzata Skonieczna, ekspertka ds. badań kandydatów w Pracuj.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kto najbardziej obawia się wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy? „Nie powinno to dziwić" - Strefa Biznesu

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza