Pan Jacek, mieszkaniec jednej z podsłupskich miejscowości, pod koniec ubiegłego tygodnia kupował bilet miesięczny dla swojej córki.
- Kobieta w kasie poinformowała mnie, że sprzeda bilet, ale tylko pod warunkiem, iż podpiszę zgodę na przetwarzanie jej danych osobowych - mówi pan Jacek. - Córka jest niepełnoletnia, uczy się w jednej ze słupskich szkół i codziennie jeździ autobusami słupskiego PKS. Nie wiem, po co przewoźnikowi jej dane i komu one potem będą przekazywane. Gdy zapytałem o to kasjerkę, powiedziała tylko, żebym nie miał do niej pretensji i że to decyzja władz spółki.
Nasz czytelnik nie kryje oburzenia koniecznością podania danych córki.
- Autobus ma wozić pasażerów, a nie przetrzymywać ich dane osobowe. Przecież gdy kupuję zwykły bilet, nikt mnie nie pyta o adres czy numer PESEL. Po co takie informacje przewoźnikowi? - pyta mieszkaniec gminy Słupsk.
Marek Zagalewski, rzecznik prasowy PKS w Słupsku, zapewnia, że dane osobowe pasażerów nigdy nie będą przekazywane na zewnątrz spółki.
- Podpisanie oświadczenia o zgodzie na przetwarzanie danych wynika z zapisów Ustawy o ochronie danych osobowych - mówi Marek Zagalewski. - Bilety miesięczne są wypisywane imiennie, więc samo wypisanie biletu i zapisanie danych w pamięci komputera już jest ich przetworzeniem, na które musimy mieć zgodę pasażera.
Dane, które trzeba zostawić w okienku kasowym, kupując bilet miesięczny, to: imię i nazwisko pasażera, numer dokumentu, którym się posługuje, adres zamieszkania i numer PESEL.
Marek Zagalewski dodaje, że po każdym sprzedanym bilecie miesięcznym musi pozostać w firmie ślad, choćby po to, aby potem spółka mogła udowodnić ich sprzedaż podczas kontroli skarbowej.
Bilety są bez fotografii, stąd konieczność podania numeru dokumentu, abyśmy mogli zidentyfikować pasażera podczas kontroli. Dzięki zawartej w numerze PESEL dacie urodzenia wiemy, czy przysługuje mu zniżka - mówi rzecznik PKS w Słupsku.
- Taką bazę gromadzimy również w trosce o pasażerów. Dzięki tym informacjom możemy odtworzyć bilet, jeśli pasażer zgubi jego oryginał. Są nam one również potrzebne do celów statystycznych, gdy oceniamy rentowność danych linii. Poza tym możemy również wysyłać pasażerom informacje o naszej ofercie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?