Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujący w internetowych sklepach zyskają nowe prawa

Zbigniew Marecki
Nowe przepisy dotyczące zakupów przez internet dadzą więcej praw konsumentom.
Nowe przepisy dotyczące zakupów przez internet dadzą więcej praw konsumentom. Łukasz Capar
Od 13 czerwca nowe przepisy pozwolą na łatwiejsze robienie zakupów w internecie w krajach Unii Europejskiej. Konsumenci zyskają m.in. więcej praw.

Zmiany prawne będą skutkiem dyrektywy 2011/83/UE, którą uchwalono 25 października 2011 r. Na jej podstawie każde z państw członkowskich Unii ma obowiązek wprowadzić je najpóźniej do 13 czerwca tego roku. W rezultacie zyskają klienci sklepów internetowych, gdyż odtąd będą mieli m.in. więcej czasu na podjęcie decyzji o tym, czy zatrzymać dany produkt.

Zdaniem fachowców z branży, większe uprawnienia przysługujące kupującym powinny przyczynić się też do popularyzacji zakupów internetowych oraz zwiększenia ich bezpieczeństwa. Sprzedawcy, aby uniknąć niepotrzebnych strat, powinni zadbać o swoje regulaminy oraz zmodyfikować strony internetowe prowadzonego sklepu.

Od 13 czerwca 2014 r. sprzedawcy będą mieli obowiązek informowania klientów o podstawowych uprawnieniach, które im przysługują. Konieczne będzie np. zamieszczenie informacji o prawie do zwrotu zakupionego towaru, a także o tym, że koszty jego odesłania do sklepu ponosi kupujący.

Zmienią się także zasady odstępowania od zakupu wybranego towaru. Obecnie każdy kupujący w polskim sklepie internetowym ma 10 dni od momentu, gdy otrzymał towar na zgłoszenie chęci odstąpienia od umowy. Następnie przysługuje mu kolejne 14 dni na odesłanie towaru na własny koszt.

W tym samym czasie sklep musi zwrócić mu pieniądze za zakup oraz przesyłkę. Nie musi natomiast oddawać pieniędzy za odesłanie niechcianego towaru.

Znowelizowane przepisy nie tylko wydłużą czas na odstąpienie od umowy do 14 dni, a w przypadku, gdy sprzedawca nie poinformuje odpowiednio o takiej możliwości, kupujący będzie miał na to nawet rok. W skrajnym przypadku będzie mógł oddać nawet przedmioty noszące ślady użytkowania lub uszkodzone.

Ponadto nie będzie zobowiązany do zrekompensowania utraty wartości towaru. Dodatkowo, jeśli sklep nie poinformuje o konieczności pokrycia kosztów wysyłki z własnej kieszeni, za odesłanie towaru również zapłaci sprzedający.

Do obowiązków informacyjnych sklepu internetowego należeć będzie również poinformowanie klienta, w sposób jednoznaczny i zrozumiały, o konieczności zapłaty.

Będzie to realizowane np. poprzez umieszczenia na przycisku na stronie internetowej informacji "zamówienie z obowiązkiem zapłaty". W przypadku braku takiej informacji, umowa sprzedaży nie zostanie zawarta w świetle prawa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza