Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujemy w sieci - nasz poradnik

Joanna Boroń, [email protected], Fot. www.sxc.hu
Kupowanie przez klikanie w klawiaturę komputera jest coraz bardziej popularne. Na najczęściej zadawane pytania dotyczące właśnie zakupów w sieci i praw konsumentów z nimi związanych odpowiada Beata Manios, specjalista w Wydziale Artykułów Nieżywnościowych i Usług Inspekcji Handlowej.

- Kiedy mamy do czynienia z umowa na odległość?

- Umowa zawierana na odległość to umowa zawierana z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, np. reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, poczty elektronicznej.

- Co konsument może zrobić jeśli zamówiony towar mu nie odpowiada?

- Konsument robiący zakupy np. przez Internet może odstąpić od umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny. Należy złożyć stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu 10 dni. Termin ten liczony jest od dnia wydania rzeczy lub w przypadku umowy na świadczenie usług od dnia jej zawarcia. Wystarczy, ze przed upływem tego terminu (nawet w ostatnim dniu) konsument wyśle oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Odstąpienie ustne nie będzie skuteczne.

- Czy zawsze kupujący może odstąpić od umowy?

- Nie zawsze. Nie dotyczy to np. nagrań audiowizualnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta oryginalnego opakowania, dostarczania prasy, świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą, świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu.

- Czy jeśli klient takiego internetowego sklepu zwróci towar ponosi jakieś koszty?

- Konsument za odstąpienie od umowy nie płaci tzw. odstępnego. Gdy nastąpiło odstąpienie od umowy umowa uważana jest za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Konsument musi zwrócić towar w ciągu 14 dni od odstąpienia od umowy.

- Zdarza się, że konsumenci dokonali przedpłaty. Co w takim przypadku?

- Jeżeli konsument dokonał przedpłaty, sprzedawca powinien zwrócić mu pieniądze razem z odsetkami naliczonymi od dnia dokonania przedpłaty. Sprzedawca nie może zatrzymać przedpłaty ani potrącić kosztów manipulacyjnych nawet wówczas gdy zawarł taki zapis w składanej ofercie. Zastrzeżenie takie jest sprzeczne z przepisami, a zatem nieważne.

- Jeżeli kupujący nie będzie wiedział o 10-dniowym terminie odstąpienia od umowy, to co w takim przypadku?

- Jeżeli konsument nie zostanie poinformowany, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, np. o danych przedsiębiorcy, kosztach, terminie i sposobie dostawy, istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu, prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni ze wskazaniem wyjątków, miejscu i sposobie składania reklamacji (w skrócie można powiedzieć, że powinny to być informacje o przedsiębiorcy i towarze), termin, w którym konsument może odstąpić od umowy wynosi 3 miesiące od dnia wydania rzeczy lub od dnia zawarcia umowy na świadczenie usługi.

- Czy sprzedający może żądać od klienta zapłaty przed otrzymaniem towaru?

- Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia.

- Czy konsument ma prawo do składania reklamacji przy zakupie towaru np. przez Internet?

- Umowa powinna określać miejsce i sposób składania reklamacji, nie powodujące nadmiernych trudności lub kosztów po stronie konsumenta. Zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji jeśli nadesłany produkt jest wadliwy. Reklamację najlepiej złożyć na piśmie. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się. Jeżeli towar posiada gwarancję reklamację możemy zgłosić gwarantowi.

- Ile czasu ma przedsiębiorca na dostarczenie zamówionego towaru?

- Przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy. Wyjątek stanowią indywidualne ustalenia między stronami. Jeśli przedsiębiorca nie może spełnić świadczenia (np. towar nie jest dostępny w magazynie lub u dostawców), wówczas powinien najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną kwotę. Przedsiębiorca może spełnić świadczenie zastępcze, pod warunkiem, ze w umowie przewidziano taką możliwość.

- Czy jeśli kupiłam towar przez Internet na kredyt to przy zwrocie towaru nadal muszę go spłacać?

- Nie. Odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest skuteczne także wobec umowy kredytu lub pożyczki zawartej przez konsumenta.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza