Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Latem uważaj na koleiny

Michał Wandrasz
Największe nierówności tworzą się zazwyczaj na najbardziej ruchliwych drogach.
Największe nierówności tworzą się zazwyczaj na najbardziej ruchliwych drogach.
W rozgrzanym asfalcie powstają wyżłobienia, wymagające dużej ostrożności.

Nie tylko masywne autobusy i ciężarówki rozjeżdżają wierzchnią warstwę jezdni, powodując powstawanie bardzo głębokich kolein.

Asfalt może być na tyle plastyczny, że fałduje się pod kołami wszystkich pojazdów. Największe nierówności tworzą się zazwyczaj na najbardziej ruchliwych drogach, na przykład wyjazdowych z dużych miast, a także w miejscach, gdzie samochody zatrzymują się na kilka minut, wgniatając nawierzchnię, czyli m.in. przy zatoczkach autobusowych oraz przed sygnalizacją świetlną.

Tam bądźmy szczególnie czujni, bo jazda głębokim wyżłobieniem bywa bardzo niebezpieczna. Wprawdzie na Opolszczyźnie problem kolein nie jest na szczęście tak duży jak w innych częściach Polski, ale podczas wakacyjnych podróży na pewno napotkamy na swojej drodze zniszczone odcinki drogi.

- W koleinie samochód jedzie jak po szynach - ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Z głębokiej koleiny czasem trudno wyjechać, co utrudnia na przykład płynną zmianę pasa ruchu, a omijanie przeszkód jest podwójnie trudne. Z kolei w przypadku deszczu może dojść do bardzo niebezpiecznego zjawiska tzw. aquaplaningu, czyli poślizgu wodnego.

Jeśli szerokość jezdni na to pozwala, należy jechać obok kolein, po ich grzbietach. Jest to szczególnie ważne podczas opadów deszczu. Nie zawsze jednak jest to możliwe, zwłaszcza na wąskich ulicach miast.
- Jeśli więc nie ma wyboru i trzeba poruszać się koleiną, niezbędne jest ograniczenie prędkości - radzą eksperci ze Szkoły Jazdy Renault. - Trzeba też bardzo mocno trzymać kierownicę. Nie powinno się wykonywać nią żadnych gwałtownych ruchów ani nagle ostro hamować. Wszystkie manewry muszą być płynne i spokojne.

Zbyt raptowna zmiana pasa, np. podczas wyprzedzania, doprowadzi do poślizgu, ponieważ przednie koła "wyskoczą" z kolein, ale tylne w niech pozostaną. Dlatego - chociaż jazda w koleinie nie jest zbyt bezpieczna - lepiej nie wyjeżdżać z niej zbyt gwałtownie.

Nie można pozwolić, aby to koleina "prowadziła" samochód. Ma ona zmienną szerokość i w pewnym momencie może mocno szarpnąć kołami. Ponieważ także inni kierowcy poruszają się po tej samej zniszczonej nawierzchni i mogą mieć problemy z płynnym i bezpiecznym manewrowaniem, należy jechać jeszcze ostrożniej i wyjątkowo uważnie obserwować pozostałe pojazdy.

Zdeformowana nawierzchnia może być również niebezpieczna dla samochodu. Wystające ponad powierzchnię jezdni asfaltowe grzbiety są czasem bardzo wysokie i mogą uszkodzić zawieszenie samochodu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza