Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Laureatka Fryderyka wygrała konkurs na dyrektora słupskiej filharmonii

Anna Czerny-Marecka
Anna Czerny-Marecka
Prof. Alina Ratkowska ze statuetką Fryderyka. Ma wykształcenie nie tylko muzyczne, ale i administracyjne - ukończyła podyplomowo kierunek Zarządzanie i Ekonomia  na Politechnice Gdańskiej
Prof. Alina Ratkowska ze statuetką Fryderyka. Ma wykształcenie nie tylko muzyczne, ale i administracyjne - ukończyła podyplomowo kierunek Zarządzanie i Ekonomia na Politechnice Gdańskiej Archiwum prywatne
Jeżeli nie zajdą jakieś nieprzewidziane okoliczności, po raz pierwszy w historii słupską filharmonią pokieruje kobieta. Tak zdecydowała komisja konkursowa, która z dwojga kandydatów wybrała prof. dr hab. Alinę Ratkowską. Klawesynistka i dyrygentka, chociaż obecnie pracuje w Warszawie i jest związana z Trójmiastem, zadeklarowała, że nie będzie dyrektorem dojeżdżającym, tylko zadomowi się w Słupsku. Ma na koncie wiele nagród, w tym Fryderyka za rok 2020 - za Najlepszy Album Roku Muzyka Dawna (płyta z kompozycjami Johanna Gottlieba Goldberga).

Komisja konkursowa w sprawie wyboru nowego dyrektora Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku zebrała się w piątek, 24 czerwca. Obrady trwały pięć godzin. Swoje wizje poprowadzenia instytucji, nie tylko pod względem muzycznym, ale i administracyjnym, przedstawiło dwoje kandydatów: prof. dr hab. Alina Ratkowska i dr Szymon Stec, pracownik katedry dyrygentury na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Prof. Ratkowska zdobyła pięć głosów na dziewięć, czyli minimum wymagane do wygranej. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że trzy głosy otrzymała od członków komisji ze Słupska.

Co przekonało komisję do prof. Aliny Rutkowskiej?

Członkowie komisji po wysłuchaniu prezentacji kandydatów zadali im wiele pytań, zarówno o wizję artystycznego rozwoju filharmonii i orkiestry, jak i o kwestię zarządzania. Między innymi o to, jak poradzą sobie z rozbudową i przebudową siedziby instytucji przy ul. Jana Pawła II. Przypomnijmy, że miasto planuje dużą modernizację przestarzałego budynku. Na razie powstaje projekt, za który zapłaciło.

- Oboje kandydaci mieli ciekawe prezentacje - mówi nam jeden z członków komisji. - Jednak pani profesor była bardziej przekonująca. Powiedziała, że będzie proponować nie tylko muzykę klasyczną, ale i na przykład jazzową. Ciekawie zapowiadają się jej plany, aby stworzyć przy filharmonii profesjonalne studio nagrań, co jest zyskownym przedsięwzięciem. Co ważne, zadeklarowała, że nie będzie dyrektorem dojeżdżającym, z doskoku. Urodziła się w Gdyni i jest mocno związana z Trójmiastem, a pod Słupskiem ma dom czy mieszkanie, więc zadomowi się w naszym mieście. To był też jeden z ważnych argumentów za jej kandydaturą.

Kandydatów było troje

W konkursie wystartował także Bogdan Kułakowski, który obecnie prowadzi filharmonię jako pełniący obowiązki, mający duże poparcie orkiestry. Nie został jednak dopuszczony do etapu rozmów, gdyż musiano odrzucić jego kandydaturę ze względów formalnych. Na pierwszym spotkaniu komisji konkursowej, gdy otwierano koperty złożone przez kandydatów, okazało się bowiem, że są braki w jego dokumentacji. Komisja poprosiła nawet prawnika, aby wypowiedział się, czy kandydat może swoją ofertę uzupełnić. Okazało się, że taka możliwość istnieje jedynie w przypadku złożenia zapomnianego podpisu.

Znaleźliśmy fragment dotyczący uzupełniania braków w ofercie w ustawie o konkursach na dyrektorów placówek kultury. Chodzi o Ustawę z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U.2020.1940. Artykuł 16 po zmianach w ustawie z 2019 roku (Konkurs na stanowisko dyrektora instytucji kultury) zawiera punkt 10 w następującym brzmieniu: Jeżeli w ofercie zawierającej wszystkie informacje i dokumenty określone w ogłoszeniu o konkursie komisja konkursowa stwierdzi uchybienia lub braki, w szczególności dotyczące braku podpisu lub braku oznaczenia stron dokumentów, komisja wyznacza osobie, która złożyła ofertę, termin nie krótszy niż trzy dni robocze na usunięcie uchybień lub uzupełnienie braków pod rygorem odrzucenia oferty.

Skład komisji konkursowej:
1) Katarzyna Saks – przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
2) Lech Dzierżanowski – przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
3) Kamil Zawadzki – przedstawiciel Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków;
4) Przemysław Kempiński – przedstawiciel Zrzeszenia Filharmonii Polskich;
5) Wojciech Kamiński – przedstawiciel Związku Zawodowego NSZZ Solidarność działającego przy PFSB;
6) Sławomir Iwaniak – przedstawiciel Związku Zawodowego Polskich Artystów Muzyków Orkiestrowych działającego przy PFSB;
7) Marta Makuch – przedstawiciel Organizatora (miasto Słupsk);
8) Małgorzata Lenart – przedstawiciel Organizatora;
9) Beata Macedońska – przedstawiciel Organizatora.

Sylwetka Aliny Ratkowskiej - ze strony UMFC
Klawesynistka, dyrygentka, animatorka kultury. Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardii w Bolonii w 2005 roku, ponadto w 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto. Wyróżniona nagrodą Akademii Fonograficznej "Fryderyk" 2020, za dwupłytowy album z kompletem solowych klawesynowych utworów Johanna Goldberga i prestiżową nagrodą kulturalną miasta Gdańska "Splendor Gedanensis" za rok 2019. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę klawesynu, a od roku 2016 piastuje także stanowisko Kierownika Katedry Organów i Klawesynu.
W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC), w klasie prof. Leszka Kędrackiego. W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie prof. Andrei Marcona. Kształciła się także pod kierunkiem Jörga Andreasa Böttichera, Jespera B. Christensena (Generalbass) i Johanna Sonnleitnera (gra na pianoforte/kameralistyka). Ponadto w 2020 roku ukończyła studia z zakresu dyrygentury symfoniczno-operowej, w klasie prof. Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, jest także absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii.
W roku 2009 otrzymała stopień doktora sztuki muzycznej przyznany przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, a w roku 2014 stopień doktora habilitowanego przyznany przez Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach.
W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą Sztorm Roku. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, dokumentując muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. Brała udział w prawykonaniach utworów kameralnych i solowych Krzysztofa Baculewskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Edwarda Sielickiego, Tadeusza Dixy, Bartosza Kowalskiego, Marcina Łukaszewskiego, Dariusza Przybylskiego. Owocem działalności na polu muzyki współczesnej była m.in. płyta Le Clavecin Moderne, nominowana do nagrody Fryderyk 2017. W 2019 Alina Ratkowska dyrygowała prawykonaniem kantaty Zygmunta Krauzego „Francesco”.
W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej „Fryderyk”. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2018 artystka nagrała koncerty klawesynowe Johanna Gottlieba Goldberga dla renomowanej wytwórni MDG Musikproduktion Dabringhaus und Grimm. Płyta uzyskała cztery nominacje do prestiżowej niemieckiej nagrody "Opus Klassik" 2019. Ratkowska jest autorką publikacji „Śladami Goldberga“, pierwszej monografii poświęconej gdańskiemu klawesyniście i kompozytorowi, za którą została uhonorowana nagrodą kulturalną miasta Gdańska Splendor Gedanensis w 2020 roku.
Jest redaktorem naukowym wydawnictw z najnowszą muzyką polską pisaną na klawesyn, a także krytycznego wydania dwóch koncertów klawesynowych J.G. Goldberga, opublikowanych w Chopin University Press.
Prowadzi kursy mistrzowskie i jest zapraszana na wykłady w Polsce i za granicą. W 2006 roku z jej inicjatywy powstał Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce. Członek rady Naukowej półrocznika Univeritas Gedanensis. Koncertuje w roli klawesynistki i dyrygentki. Jej wychowankowie odnoszą sukcesy w konkursach krajowych i zagranicznych.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza