Lęborskie banki nie wymieniają zniszczonych banknotów

Agnieszka Caronia, Fot. Krzysztof Falcman
Zniszczony funt z Irlandii Północnej
Zniszczony funt z Irlandii Północnej
Większość lęborskich banków nie wymienia zniszczonych pieniędzy. Z każdym banknotem odsyłają do Gdańska. Zdaniem lęborczan to nielogiczne i mijające się z celem.

To kpina - skarży się Barbara M., lęborczanka. - W żadnym z lęborskich banków nie chciano wymienić mi zniszczonego banknotu stuzłotowego na nowy. Odesłano mnie do Narodowego Banku Polskiego do Gdańska. Sam dojazd i przyjazd wyniósłby mnie więcej, niż zysk z wymiany banknotu. Przypadkowo będąc w Sierakowicach wstąpiłam do jednego z banków. Moje zdziwienie było ogromne, gdy tam bez problemu zgodzono się wymienić mi banknot na nowy.

Lęborskie banki nie wymieniają też banknotów zagranicznych.

- Niedawno chciałem wymienić sprane dwadzieścia funtów, które zostały mi po powrocie z Irlandii Północnej - mówi inny lęborczanin (imię i nazwisko do wiadomości redakcji). - Byłem prawie w każdym banku w mieście i wszędzie odsyłali mnie z kwitkiem. Mówili, że tym zajmuje się NBP w Gdańsku. Pojechałem tam, naraziłem się na koszta i dowiedziałem się, że oni też nie wymieniają zagranicznych banknotów. Jednym słowem banki kpią sobie z ludzi, a słyszałem, że wymiana pieniędzy, to ich obowiązek.

Zdaniem pracowników NBP, pieniądze powinny być wymieniane na miejscu.

- Nawet banki komercyjne powinny wymieniać zniszczone pieniądze na nowe - mówi Krzysztof Tołwiński, główny specjalista w Oddziale Okręgowym NBP w Gdańsku. - Jednak bardzo często odsyłają klientów do nas. Wartość wymiany uzależniona jest od procentu zniszczenia pieniądza. Jeżeli zachowane jest minimum 75 procent powierzchni banknotu, wypłacamy całą jego wartość, natomiast przy zachowaniu minimum 45 procent wypłacane jest pięćdziesiąt procent jego wartości. Nie wymieniamy natomiast zagranicznych pieniędzy. Tym zajmują się odpłatnie tylko niektóre banki komercyjne.

 

Zasady wymiany

Obowiązek wymiany waluty polskiej przez bank komercyjne wynika z Zarządzenia Prezesa NBP Nr 1/2003. Jeśli banknot nie kwalifikuje się do bezpośredniej (natychmiastowej) wymiany w kasach NBP, przesyłany jest on wraz z wnioskiem o wymianę do Wydziału Ekspertyz w Centrali NBP. Taki sam tryb obowiązuje banki komercyjne, które powinny wymienić uszkodzony banknot. W przypadku wątpliwości powinny one przesłać banknot wraz z wnioskiem o wymianę do WE NBP bezpośrednio lub za pośrednictwem Oddziału Okręgowego NBP. Przy wymianie w kasach NBP lub w przypadku przesłania banknotu do ekspertyzy klient nie ponosi żadnych kosztów.

 

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3