Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lepiej zainwestować w młodego pracownika, czy wziąć osobę z doświadczeniem? Rotacja i rekrutacja pracowników. Tak zatrzymasz pracownika

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Pracodawca w czasie rekrutacji staj przed pytaniem, czy lepiej zatrudnić osobę doświadczeniem, czy bez niego, ale z potencjałem do wyszkolenia.
Pracodawca w czasie rekrutacji staj przed pytaniem, czy lepiej zatrudnić osobę doświadczeniem, czy bez niego, ale z potencjałem do wyszkolenia. unsplash
Zatrudnienie specjalisty w swojej firmie nie zawsze jest tanie. Czasami warto rozważyć możliwość zainwestowania w młodszego pracownika i wykształcenie go na specjalistę. Zaufany pracownik, znający firmę i jej strukturę, wbrew pozorom może szybko zdobyć doświadczenie specjalisty, a szansa, jaką otrzyma od pracodawcy, zamieni w lojalność.

Spis treści

Rotacja w firmach IT. Jak długo można pracować w jednej firmie?

Rotacja w firmach IT wciąż jest bardzo duża - zwłaszcza biorąc pod uwagę, jak wiele pracodawcy inwestują w zapobieganie temu zjawisku. Pozostanie pracownika w jednej firmie na 2-2,5 roku jest już sukcesem. Ewenementem w branży IT są pracownicy ze stażem w jednej firmie dłuższym niż pięć lat.

Szukając sposobów na zatrzymanie pracowników, firmy nieustannie proponują nowe rodzaje świadczeń – dodatkowe dni urlopowe, wysokie budżety na rozwój osobisty czy udział w zyskach. Inwestują też dużo w tworzenie kultury pracy, w której pracownicy czują się dobrze i której nie chcą opuszczać.

Przyczyna takiego stanu rzeczy jest fakt, że na polskim rynku pracy brakuje 250-300 tys. specjalistów IT (wg Organizacji Pracodawców i Usług IT SoDA). Pracodawcy nie inwestują w rozwój pracowników, za to ciągle podnoszą budżety związane z rekrutacją nowych specjalistów.

Rekrutacja do pracy. Ile kosztuje zatrudnienie nowego pracownika?

Szacuje się, że zatrudnienie nowego pracownika na drodze standardowej rekrutacji to, w zależności od stanowiska, koszt od 30% do 200% rocznego wynagrodzenia na ww. stanowisku. Natomiast wg Polskiego Instytutu Ekonomicznego, aż 90% polskich firm ma problemy z pozyskaniem pracowników z odpowiednimi kompetencjami.

Mimo to tylko 7% pracodawców korzysta z możliwości reskillingu, czyli przekwalifikowania swoich pracowników, a jedynie 6% pracowników ma ten proces za sobą (badanie „Wielki reset umiejętności” Future Collars).

Zdobywanie nowej wiedzy przez pracowników. Jak powinno wyglądać szkolenie?

Juniorzy, jako najliczniejsza grupa pracowników, często wchodzących dopiero na rynek pracy, mają motywację do dalszego rozwoju i udziału w kursach i szkoleniach finansowanych przez pracodawcę. Młodzi pracownicy doceniają kursy bazujące na zdobywaniu realnego doświadczenia zawodowego oraz budowaniu elementów portfolio umożliwiających wskazywanie konkretnych umiejętności. Z tego powodu czasami warto rozważyć zatrudnienie osoby z mniejszym doświadczeniem.

Z tego powodu dla nich pomocne okazują się m.in.

  • ćwiczenie praktycznych umiejętności w wybranej specjalizacji,
  • budowanie portfolio,
  • możliwość wygrania stażu.

- Tworząc kursy dla początkujących projektantek w ramach programu Challenges, staramy się odtworzyć realne doświadczenia pracy juniorów z innymi projektantami i ułatwić im onboarding – mówi Aleksandra Bis, współzałożycielka i co-CEO w Dare IT, i dodaje: - Zależy nam na tym, by stażyści lub juniorzy byli dla doświadczonych projektantów wsparciem, a nie obciążeniem czy kosztem. Widzimy w nich wielki potencjał dla całej branży IT.

Świadczenia pozapłacowe. Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze benefitów dla pracowników?

Pracodawca powinien każdorazowo, przed podjęciem decyzji o świadczeniach pozapłacowych dla pracowników, brać pod uwagę ich oczekiwania, tak aby uniknąć wdrożenia niedopasowanych świadczeń. Aż 45 proc. badanych pracowników uważa, że oferta benefitowa nie jest dopasowana do ich potrzeb, m.in. z uwagi na charakter i miejsce pracy.

Młodzi pracownicy są tą grupą pracowników, która bardziej niż inni docenia możliwość rozwoju - szkolenia i kursy w celu podniesienia kwalifikacji, opłacane przez pracodawcę, stanowią dla nich najbardziej wartościowy benefit. Dodatkowo doceniani pracownicy są bardziej związani z firmą – nie są tak skłonni do zmiany, stają się bardziej lojalni.

Golub Capital Social Impact Lab z Graduate School of Business Stanford University przeprowadziło badanie skuteczności m.in. programu Challenges, który został tak skonstruowany, by pracownik w ramach świadczeń pozapłacowych miał możliwość podniesienia kwalifikacji, a po ukończeniu kursu - mógł ubiegać się o wymarzoną posadę.

- Celem badania, które odbyło się w drugim kwartale br., była ocena, jak program Challenges wpływa na szanse znalezienia pracy w sektorze technologicznym. Zrealizowaliśmy je przy użyciu losowego, kontrolowanego eksperymentu. To wysoce wiarygodna metoda, uważana za złoty standard oceny różnego rodzaju programów szkoleniowych. Stwierdziliśmy, że uczestnictwo w programie Challenges zwiększyło prawdopodobieństwo znalezienia pracy w sektorze technologicznym o ponad 40%, co jest niezwykle wysokim wynikiem, zwłaszcza biorąc pod uwagę niski koszt uczestnictwa w programie i jego krótką formę – mówi dr Emil Palikot z Uniwersytetu Stanford.

Wynagrodzenia w branży IT już teraz są powyżej średniej, więc wielu pracowników IT docenia korzyści pozapłacowe i kulturę firmy, przy podejmowaniu decyzji o pozostaniu lub odejściu z firmy. Możliwość podniesienia kwalifikacji staje się więc atrakcyjnym elementem, zwłaszcza dla młodych pracowników.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Lepiej zainwestować w młodego pracownika, czy wziąć osobę z doświadczeniem? Rotacja i rekrutacja pracowników. Tak zatrzymasz pracownika - Strefa Biznesu

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza