Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa 405 z remontem za 250 mln

olo
Blisko ćwierć miliarda zł ma kosztować modernizacji torów od granic województwa do Ustki.
Blisko ćwierć miliarda zł ma kosztować modernizacji torów od granic województwa do Ustki. Łukasz Capar
Blisko ćwierć miliarda zł ma kosztować modernizacji torów od granic województwa do Ustki.

- Chcę powiedzieć, że to nie jest bagatela, bo wartość tego przedsięwzięcia sięga blisko 250 mln złotych z dofinansowaniem blisko 85 procent - podkreślał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

W słupskim starostwie podpisano umowę z PKP PKL na modernizację linii kolejowej 405 od granic województwa przez Kępice i Słupsk do Ustki. Przebudowa blisko 90 km torów ważnego dla regionu korytarza transportowego rozpocznie się już w maju i potrwa do końca 2020 roku.

Rewitalizacja to wspólny projekt PKP i urzędu, ale w jego ramach wykonane zostanie też zadanie finansowane z budżetu państwa. Kosztem 14 mln zł wykonane zostanie nowe sterowanie ruchem kolejowym między Szczecinkiem a granicami woj. pomorskiego, co ma zdecydowanie poprawić bezpieczeństwo na szlaku i zwiększyć kilkukrotnie jego przepustowość. Również prędkość, która po modernizacji dla pociągów pasażerskich wzrośnie do 100 km/h i 80 dla składów towarowych. W efekcie czas przejazdu między Szczecinkiem a Ustką zmniejszy się o 12 min. W założeniu zmodernizowana zostanie infrastruktura torowa od stacji Miastko do Ustki.

Przebudowane zostaną m.in. 53 przejazdy kolejowe, 4 mosty i 8 wiaduktów. Na stacji Kępice powstanie nowe przejście pod torami, a w Miastku przejście pod torami zostanie wyremontowane. Zrewitalizowane zostaną również 22 perony wzdłuż całej trasy, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Powstaną dwa nowe przystanki, jeden w Słupsku, drugi w Ustce-Osiedle. Linia jednak nie zostanie zelektryfikowana.
- Elektryfikacja to potężne koszty - tłumaczył Andrzej Krawczynski, z PKP PLK. - Analizy ekonomiczne muszą wykazać, że jest taka potrzeba. Ta linia jest bardziej lokalna. Z tego co obserwuje i wiem, to pan marszałek zainwestował bardzo wiele w szynobusy. One na takich liniach zdają egzamin. Nikt nie zagwarantuje przewozów tak masowych, aby można było tę linię elektryfikować. Decyduje rachunek.

Padły też jednoznaczne deklaracje o zwiększeniu siatki połączeń po zakończeniu inwestycji. - Być może nawet wcześniej - Mieczysław Struk. - Ostatnio z burmistrzem Ustki miałem możliwość wizytować Morpol, który zatrudnia cztery tysiące pracowników, który zadeklarował, że może wykupić dużą liczbę biletów miesięcznych, którzy będą codziennie dojeżdżać pod Ustkę, a to oznacza, że pociągi nie pojadą puste. Myślimy o wzroście liczby połączeń również poza sezonem.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza