Lista lektur obowiązkowych i uzupełniających do liceum i technikum. Co się zmieniło w kanonie lektur? Oto obowiązująca lista

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Lista lektur w liceum i technikum. Pozycje obowiązkowe i uzupełniające na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Lista lektur w liceum i technikum. Pozycje obowiązkowe i uzupełniające na poziomie podstawowym i rozszerzonym. pexels/ Karolina Grabowska
Kanon lektur szkolnych do liceum i technikum rzadko się zmienia, jednak nie tak dawno temu, bo w sierpniu 2021 niektóre pozycje usunięto, a inne dodano. Tak stało się zarówno w przypadku lektur obowiązkowych, jak i uzupełniających na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym. Jaka jest aktualna lista lektur do liceum i technikum? Dobrym pomysłem będzie zapoznanie się z nią jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego.

Lista lektur do liceum i technikum w roku szkolnym 2022/2023

W szkołach ponadpodstawowych uczniowie mają sporo lektur, z którymi muszą się zapoznać. Nic dziwnego, w końcu okres liceum czy technikum to przygotowania do egzaminu dojrzałości. Jakie lektury obowiązują w liceum i technikum? Przypomnijmy, że pozycje te będą się z od siebie różnić w zależności od wyboru tzw. rozszerzenia. Jeśli uczniowie nie wiążą swojej przyszłości z językiem polskim, najpewniej zdecydowali się na poziom podstawowych. Osoby, chcące rozwijać się w zakresie przedmiotów humanistycznych wybrały poziom rozszerzony. Obowiązuje także podział na lektury obowiązkowe oraz uzupełniające. Nauczyciel spośród tych drugich wybiera takie, które są według niego najbardziej wartościowe i omawia je z uczniami.

Kanon lektur w liceum i technikum. Poziom podstawowy

Uczniowie, którzy zdecydowali się na naukę języka polskiego w zakresie podstawowym w liceum bądź technikum, będą omawiać poniższe pozycje. Lista lektur obowiązkowych przedstawia się w następujący sposób:

  • Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów, Apokalipsy wg św. Jana;
  • Jan Parandowski, Mitologia, część I: Grecja,
  • Homer, Iliada (fragmenty), Odyseja (fragmenty);
  • Sofokles, „Antygona”,
  • Horacy, wybrane utwory;
  • „Bogurodzica”, „Lament świętokrzyski” (fragmenty), „Legenda o św. Aleksym” (fragmenty), „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (fragmenty);
  • „Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu” (fragmenty);
  • „Pieśń o Rolandzie” (fragmenty);
  • Gall Anonim, „Kronika polska” (fragmenty);
  • Dante Alighieri, „Boska komedia” (fragmenty);
  • Jan Kochanowski, wybrane pieśni, w tym: Pieśń IX ks. I, Pieśń V ks. II; psalmy, w tym Psalm 13, Psalm 47, tren IX, X, XI, XIX; Odprawa posłów greckich;
  • Piotr Skarga, „Kazania sejmowe” (fragmenty);
  • wybrane wiersze następujących poetów: Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn, Mikołaj Sęp-Szarzyński;
  • Jan Chryzostom Pasek, „Pamiętniki” (fragmenty);
  • William Szekspir, „Makbet”, „Romeo i Julia”;
  • Molier, „Skąpiec”;
  • Ignacy Krasicki, „Hymn do miłości ojczyzny”, wybrane satyry;
  • Franciszek Karpiński, wybór sielanek i liryki religijnej;
  • Adam Mickiewicz, „Oda do młodości”; wybrane ballady, w tym „Romantyczność”; wybrane sonety z cyklu „Sonety krymskie” oraz inne wiersze; „Konrad Wallenrod”, Dziady cz. III;
  • Juliusz Słowacki, „Kordiabn”; wybrane wiersze, w tym „Grób Agamemnona” (fragmenty), „Testament mój”;
  • Zygmunt Krasiński, „Nie-Boska komedia”;
  • Cyprian Kamil Norwid, wybrane wiersze;
  • Bolesław Prus, „Lalka”, „Z legend dawnego Egiptu”;
  • Eliza Orzeszkowa, „Gloria victis”;
  • Henryk Sienkiewicz, „Potop”;
  • Adam Asnyk, wybór wierszy;
  • Fiodor Dostojewski, „Zbrodnia i kara”;
  • wybrane wiersze następujących poetów: Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leopold Staff;
  • Stanisław Wyspiański, „Wesele”;
  • Władysław Stanisław Reymont, „Chłopi” (tom I -Jesień)', 31)
  • Stefan Żeromski, „Rozdziobią nas kruki, wrony...” , „Przedwiośnie”;
  • Witold Gombrowicz, „Ferdydurke” (fragmenty);
  • wybrane wiersze następujących poetów: Bolesław Leśmian, Julian Tuwim, Jan Lechoń, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimiera Iłłakowiczówna, Julian Przyboś, Józef Czechowicz, Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Gajcy;
  • Tadeusz Borowski, „Proszę państwa do gazu”, „Ludzie, którzy szli”;
  • Gustaw Herling-Grudziński, „Inny świat”;
  • Hanna Krall, „Zdążyć przed Panem Bogiem”;
  • wybrane wiersze następujących poetów: Stanisław Baliński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Czesław Miłosz, wybrane wiersze, w tym z tomu „Ocalenie”, oraz „Traktat moralny” (fragmenty), Tadeusz Różewicz, Miron Białoszewski, Jarosław Marek Rymkiewicz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, wybrane wiersze, w tym z tomów „Pan Cogito” oraz „Raport z oblężonego Miasta”, Halina Poświatowska, Stanisław Barańczak, Jan Polkowski, Wojciech Wencel;
  • Albert Camus, „Dżuma”;
  • George Orwell, Rok „1984”;
  • Józef Mackiewicz, „Droga donikąd” (fragmenty);
  • Sławomir Mrożek, „Tango”;
  • Marek Nowakowski, „Raport o stanie wojennym” (wybrane opowiadanie), „Górą »Edek«” (z tomu Prawo prerii);
  • Jacek Dukaj, „Katedra” (z tomu W kraju niewiernych);
  • Antoni Libera, „Madame”;
  • Andrzej Stasiuk, „Miejsce” (z tomu Opowieści galicyjskie);
  • Olga Tokarczuk, „Profesor Andrews w Warszawie” (z tomu „Gra na wielu bębenkach”);
  • Ryszard Kapuściński, „Podróże z Herodotem” (fragmenty)
  • wybrane utwory okresu stanu wojennego;
  • powojenna piosenka literacka - wybrane utwory Jacka Kaczmarskiego, Wojciecha Młynarskiego, Agnieszki Osieckiej oraz wybrane teksty Kabaretu Starszych Panów, a także utwory w wykonaniu Ewy Demarczyk.

Z lektury uzupełniające dla liceum i technikum to:

  • Sofokles "Król Edyp"
  • "Kronika Książąt Polskich" oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski
  • Mikołaj z Wilkowiecka "Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" (fragmenty)
  • "Dzieje Tristana i Izoldy" (fragmenty)
  • Giovanni Boccaccio "Sokół"
  • Mikołaj Rej "Żywot człowieka poczciwego" (fragmenty)
  • Andrzej Frycz Modrzewski "O poprawie Rzeczypospolitej" (fragmenty)
  • Miguel de Cervantes y Saavedra "Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy" (fragmenty)
  • Wespazjan Kochowski "Psalmodia polska" (wybór psalmów)
  • Wacław Potocki "Transakcja wojny chocimskiej", (fragmenty z części I)
  • Ignacy Krasicki "Monachomachia" (fragmenty)
  • Stanisław Trembecki – wybrane utwory
  • Franciszek Kniaźnin – wybrane utwory
  • Jędrzej Kitowicz "Opis obyczajów za czasów panowania Augusta III" (fragmenty)
  • Julian Ursyn Niemcewicz "Powrót posła"
  • Stanisław Staszic "Przestrogi dla Polski" (fragmenty)
  • Juliusz Słowacki "Beniowski" (fragmenty)
  • Aleksander Fredro "Śluby panieńskie"
  • Johann Wolfgang Goethe – "Cierpienia młodego Wertera" (fragmenty), "Faust" (fragmenty)
  • George Byron "Giaur" (fragmenty)
  • Adam Mickiewicz "Dziady cz. IV"
  • Juliusz Słowacki "Listy do Matki" (fragmenty)
  • Eliza Orzeszkowa "Nad Niemnem"
  • Maria Konopnicka – wybór wierszy
  • Henryk Sienkiewicz "Listy z podróży do Ameryki" (fragmenty)
  • Stefan Żeromski "Echa leśne", "Ludzie bezdomni"
  • Zofia Nałkowska "Granica"
  • Tadeusz Peiper – wybór wierszy
  • Joseph Conrad "Lord Jim";
  • Anna Kamieńska, Anna Świrszczyńska, Julia Hartwig, Stanisław Grochowiak, Ryszard Krynicki, Edward Stachura, Adam Zagajewski, wybór wierszy
  • Kazimierz Moczarski "Rozmowy z katem" (fragmenty)
  • Zofia Nałkowska "Przy torze kolejowym" (z tomu "Medaliony")
  • Witold Pilecki "Raport Witolda"
  • Wiesław Kielar "Anus mundi"
  • Jan Józef Szczepański "Święty"
  • Zofia Kossak-Szczucka, "Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919"
  • Tadeusz Różewicz "Kartoteka"
  • Józef Czapski "Na nieludzkiej ziemi" (fragmenty)
  • Leopold Tyrmand "Dziennik 1954" (fragmenty)
  • Jarosław Iwaszkiewicz – wybrane opowiadanie
  • Stanisław Lem "Wizja lokalna"
  • John Ronald Reuel Tolkien "Władca pierścieni. Drużyna pierścienia"
  • Samuel Beckett "Czekając na Godota"
  • Friedrich Dürrenmatt "Wizyta starszej pani"
  • Eugene Ionesco "Lekcja" lub inne utwory literackie wybrane przez nauczyciela.

Nauczyciel spośród tych lektur wybiera dwie i obowiązkowo omawia je w całości w lub we fragmentach.

Kanon lektur w liceum i technikum. Poziom rozszerzony

Uczniowie, którzy wybrali poziom rozszerzony na języku polskim, będą musieli zapoznać się z większą liczbą książek. Obowiązują ich bowiem utwory z zakresu podstawowego, a ponadto lektury obowiązkowe i uzupełniające na tzw. rozszerzeniu.

Lista lektur obowiązkowych na poziomie rozszerzonym przedstawia się w następujący sposób:

  • Arystoteles, „Poetyka”, „Retoryka” (fragmenty);
  • Platon, „Państwo” (fragmenty);
  • Arystofanes, „Chmury”,
  • Wergiliusz, „Eneida” (fragmenty);
  • św. Augustyn, „Wyznania” (fragmenty)
  • św. Tomasz z Akwinu, „Summa teologiczna” (fragmenty);
  • François Rabelais, „Gargantua i Pantagruel” (fragmenty);
  • Michel de Montaigne, „Próby” (fragmenty);
  • Jan Kochanowski, „Treny” (jako cykl poetycki);
  • William Szekspir, „Hamlet”,
  • wybrane utwory poetyckie z romantycznej literatury europejskiej, w tym wybrane wiersze angielskich poetów jezior;
  • Juliusz Słowacki, „Lilla Weneda”;
  • Cyprian Kamil Norwid, „Bema pamięci żałobny rapsod”, „Fortepian Szopena”, „Czarne kwiaty” (fragmenty), „Promethidion” (fragmenty);
  • realistyczna lub naturalistyczna powieść europejska (Honoré de Balzac, Ojciec Goriot lub Charles Dickens, Klub Pickwicka, lub Mikołaj Gogol, Martwe dusze, lub Gustaw Flaubert, Pani Bovary);
  • Stanisław Wyspiański, „Noc listopadowa”;
  • Franz Kafka, „Proces” (fragmenty);
  • Michaił Bułhakow, „Mistrz i Małgorzata”;
  • Stanisław Ignacy Witkiewicz, „Szewcy”;
  • Bruno Schulz, wybrane opowiadania z tomu „Sklepy cynamonowe”;
  • Tadeusz Konwicki, „Mała Apokalipsa”;
  • Jorge Luis Borges, wybrane opowiadanie;
  • Janusz Głowacki, „Antygona w Nowym Jorku”;
  • Sławomir Mrożek, wybrane opowiadania;
  • wybrane eseje następujących autorów: Jerzy Stempowski, Gustaw Herling-Grudziński, Zbigniew Herbert, Zygmunt Kubiak, Jarosław Marek Rymkiewicz (co najmniej po jednym utworze);
  • wybrane teksty z aktualnych numerów miesięczników oraz kwartalników literackich i kulturalnych

Z kolei w lekturach uzupełniających na poziomie rozszerzonym znajdują się następujące pozycje:

  • Erazm z Rotterdamu "Pochwała głupoty" (fragmenty)
  • Tomasz Morus "Utopia" (fragmenty)
  • Pedro Calderon de la Barca "Życie snem"
  • Wolter "Kandyd" (fragmenty)
  • Jean Jacques Rousseau "Nowa Heloiza" (fragmenty)
  • wybrane utwory epickie okresu romantyzmu: Józef Ignacy Kraszewski, "Stara baśń", Victor Hugo "Nędznicy", Edgar Allan Poe – wybrane opowiadanie
  • Henryk Rzewuski "Pamiątki Soplicy" (fragmenty)
  • Władysław Stanisław Reymont "Chłopi" tom II "Zima"
  • Aldous Huxley "Nowy wspaniały świat"
  • Gabriela Zapolska "Moralność pani Dulskiej"
  • Gustaw Herling-Grudziński "Wieża"
  • Florian Czarnyszewicz "Nadberezyńcy"
  • Bohumil Hrabal – wybrane opowiadania
  • Wiesław Myśliwski "Widnokrąg"
  • Julian Stryjkowski "Austeria"
  • Umberto Eco "Imię róży"
  • Zofia Kossak-Szczucka "Błogosławiona wina"
  • Ferdynand Ossendowski – "Mocni ludzie", "Ludzie, zwierzęta, bogowie"
  • Krystyna Lubieniecka-Baraniak "Gdy brat staje się katem"
  • wybrane wiersze poetów polskich i obcych
  • wybrana powieść polska i obca z XX lub XXI wieku
  • wybrany dramat polski i obcy z XX lub XXI wieku
  • Jan Paweł II – "Przekroczyć próg nadziei" (fragmenty), "Tryptyk rzymski", "Pamięć i tożsamość" (fragmenty), "Fides et ratio" (fragmenty)
  • Karol Wojtyła "Przed sklepem jubilera"
  • Stefan Wyszyński "Zapiski więzienne"
  • Paweł Zuchniewicz "Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim" lub inne utwory literackie wybrane przez nauczyciela.

W programie dla szkół ponadpodstawowych zamieszczono także zalecane dzieła teatralne i filmowe, z którymi nauczyciele mogą zapoznać uczniów. Są to:

  • Amadeusz, reż. Miloš Forman;
  • Dekalog, reż. Krzysztof Kieślowski, wybrane filmy z cyklu;
  • Dziady, reż. Konrad Swinarski;
  • Elektra, reż. Piotr Chołodziński;
  • Emigranci, reż. Kazimierz Kutz;
  • Kartoteka, reż. Krzysztof Kieślowski;
  • Kordian, reż. Jerzy Englert;
  • Lawa. Opowieść o "Dziadach" Adama Mickiewicza, reż. Tadeusz Konwicki;
  • Moralność pani Dulskiej, reż. Tomasz Zygadło;
  • Nad Niemnem, reż. Zbigniew Kuźmiński;
  • Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda;
  • Noce i dnie, reż. Jerzy Antczak;
  • Rewizor, reż. Jerzy Gruza;
  • Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Jerzy Has;
  • Iwona, księżniczka Burgunda, reż. Zygmunt Hübner;
  • Sanatorium pod Klepsydrą, reż. Wojciech Jerzy Has;
  • Śluby panieńskie, reż. Andrzej Łapicki;
  • Wizyta starszej pani, reż. Jerzy Gruza;
  • Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda;
  • Przerwanie działań wojennych, reż. Juliusz Machulski.

W kanonie lektur zaszło kilka zmian, m.in. z lektur obowiązkowych na poziomie podstawowym usunięto wiersze Marcina Świetlickiego. Dodano z kolei do lektur uzupełniających (również na poziomie podstawowym) takie utwory jak: „Władca Pierścieni. Drużyna Pierścienia” J.R.R. Tolkiena oraz „Ludzi bezdomnych” Stefana Żeromskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wyprawka szkolna - ostanie dni na złożenie wniosku

Materiał oryginalny: Lista lektur obowiązkowych i uzupełniających do liceum i technikum. Co się zmieniło w kanonie lektur? Oto obowiązująca lista - Strefa Edukacji

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie