Lotnisko w Koszalinie. Ponoć w 2015 roku

Marzena Sutryk marzena.sutryk@mediaregionalne.pl Tel. 94 347 35 99
Lotnisko w Koszalinie. Ponoć w 2015 rokuKto miałby prowadzić lotnisko? Spółka samorządowa Port Lotniczy Koszalin należąca w 100% do Koszalina.
Lotnisko w Koszalinie. Ponoć w 2015 rokuKto miałby prowadzić lotnisko? Spółka samorządowa Port Lotniczy Koszalin należąca w 100% do Koszalina. sxc.hu
Od 2015 roku z lotniska w Zegrzu Pomorskim znowu mają latać samoloty. Tak zapowiedział wczoraj prezydent Koszalina. Są gotowe stosowne projekty uchwał i termin specjalnej sesji.

Plan jest taki, by w pierwszym etapie, do połowy 2015 roku, uruchomić w podkoszalińskim Zegrzu Pomorskim krajowe loty pasażerskie. Małe samoloty, na ok. 80-pasażerów, mają latać głównie do Warszawy, ale też do Poznania, czy Krakowa. - To byłaby doskonała alternatywa dla obecnego braku dobrego połączenia drogowego Koszalina i regionu z południem kraju - mówi prezydent Piotr Jedliński.

- Chcielibyśmy między innymi, by loty do Warszawy odbywały się dwa razy dziennie - dodaje prezydent. Koszt takiego przelotu? Dziś za szybko o tym przesądzać, ale można się spodziewać, że będzie porównywalny z powszechnie obowiązującymi na rynku. Drugi etap inwestycji przewiduje natomiast uruchomienie dodatkowych lotów, także zagranicznych. To jednak oznacza kolejne wydatki i to niemałe. Dlatego II etap jest przewidziany dopiero po 2016 roku.

To kolejna obietnica, którą można usłyszeć na temat lotniska od władz Koszalina. Na ile realna? Można zakładać, że niemal w 100 procentach. Głównie dlatego, że projekt został dość mocno "odchudzony" pod względem kosztów (mniejsze lotnisko, tańszy terminal, na początek loty krajowe). A to z kolei zwiększa szanse na pozytywną opinię ze strony ekspertów działających na zlecenie Komisji Europejskiej, którzy mają ocenić opłacalność przedsięwzięcia, a więc tym samym zwiększa szanse na realizację.

Kto miałby prowadzić lotnisko? Spółka samorządowa Port Lotniczy Koszalin należąca w 100% do Koszalina. Jednak w zamian za wsparcie finansowe możliwy jest też udział innych zainteresowanych samorządów. Przewiduje się, że w związku z obsługą lotniska pracę znalazłoby ok. 20 osób.

Koszt pierwszego etapu to ok. 76 mln zł brutto. Dzięki temu, że lotnisko poprowadzi spółka samorządowa, to możliwe będzie odzyskanie z tego ok. 15 mln zł w postaci zwrotu podatku VAT, tak więc faktyczny koszt będzie mniejszy.

Wiadomo już, że Koszalin dostał zwrot dofinansowania przebudowy dróg w mieście (m. in. ul. Gdańskiej) w wysokości 23 milionów złotych. Jest więc decyzja prezydenta Piotra Jedlińskiego, by te pieniądze dołożyć do puli na sfinansowanie uruchomienia lotniska. Miasto ma też zarezerwowane w Urzędzie Marszałkowskim 36 mln zł (9 mln euro) z funduszy unijnych. Skąd pozostała część pieniędzy? - To zależy od rozmów z innymi samorządami - m. in. Kołobrzegiem, Szczecinkiem, Darłowem. Jeżeli nie będzie wsparcia, wówczas Koszalin weźmie cały koszt na siebie - odpowiada prezydent Jedliński.

Prezydent zwołał wczoraj na 29 maja specjalną sesję Rady Miejskiej w sprawie lotniska. - Czas nas goni, gdyż do końca maja musimy złożyć w Urzędzie Marszałkowskim stosowne wnioski w tej sprawie - uzasadnił.

Nowe składki ZUS dla firm

Wideo

Komentarze 59

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Agnieskza

jestem za bo dojazd na lotnisko do Gdańska zajmuje mnóstwo czasu, a ludzie zregionu słupskiego i koszalińskiego jets bardzo duzo poza granicami kraju

j
jedrekk

Po wybudowaniu lotniska i zorganizowaniu połączeń międzynarodowych proponuje zamknać lotniska sąsiednie w Szczecinie, Gdańsku i Bydgoszczy bo staną się po prostu nie rentowne - wiadomo przecież, że wszyscy będą chcieli latać z koszalina. Po lotnisku proponuję budowę metra w koszalinie - przynajmniej 3 linii - jedna moze nie starczyć na tą metropolię

G
Gość ze Słupska

Jeżeli ten pomysł skończy sie powodzeniem, to ja jako słupszczanin będę bił brawo dla Koszalina!!!
 

j
jasiek

Ten gość nie chciał tej firmy widzieć na budowie-ale firma podała sprawę do sądu i teraz może sędzina skończy - albo biegli którzy Jej podpowiadali.
Wyrokiem sądu firma weszła na budowę - jak nie wiesz o czym piszesz to spytaj OK?

c
christ

to bardzo dobra perspektywa. Jestem za.

w
wizjoner

a kim ty jesteś,że szczekasz bez sensu - gdzie przedtem pracowałes , mundurku ?

K
Kkk

Przestan pan gadać o zwrocie Vatu , juz jeden zwrot Vatu masz na Aqwaparku. Tylko nich Jedlinski powie teraz prawdę ile bedzie to kosztowac? Bo cena która zapłacimy za zerwanie umowy z Kornasem  i nowy przetarg na parku wodnym wyniesie nas podatników  ponad 100000000( sto milionów złotych).  To samo dotyczy specjalnej strefy która tak sie chwali Jedlinski , a prawda wyglada tak firma która tam sie wybudowała ma zwrot wydatków od skarbu państwa w ciagu 5 lat , taka Biedronka  zatrudnia tylko 200 osob a zwolniona jest ze wszystkich podatków ( w tym od nieruchomosci) i co roku z tego miasto nie dostaje nic. A na marginesie budowa kosztowała ich 70000000 ( siedemdziesiąt milionów złotych). W ciagu 5 lat zostanie jej zwrócona cała kwota przez skarb państwa. I takie Portugalczycy  ktore wyjechali z kraju zeby  nie płacić podatków , teraz ściągają szmal z Polski i to ciężki. Powiem tak jest to wszystko jedna wielka ściema i powiem ze mam dosyc patrzeć na kolejny otwierany sklep Biedronki . Jedlinski jak juz nie potrafisz budować Aqwaparku , to przynajmniej przestan wydawać pozwolenia na budowe Biedronek.

m
majowy pan

Wykonawcy auaparku nie akceptował Prezydent , sprawa była w sądzie i .....pani sędzina go wybrała /dla dobra miasta oczywiście/ wbrew woli Prezydenta - a teraz jak są kłopoty to gdzie jest sędzina?
Prezydent z wykształcenia inż.mgr budownictwa , absolwent Politechniki szczecińskiej nie zgadzał się , aby ta firma budowała aquapark ,zle oceniał tą firmę - ale sąd uznał inaczej i co szukacie winnych?
A co do lotniska , miejscowe masmedia ,nie podają informacji,że Koszalin otrzymał darmowe wyposażenie z wieżą kontroli i duża pomoc - dotacje , a lotnisko pozwoli rozwijać się miastu i służyć mieszkańcom.
Podobno Prezydent otrzymał nagrode za gospodarność wyprzedził Szczecin? - dlaczego masmedia milczą o tym?
Kto to tak przekręca informacje? moze były kontrkandydat na Prezydenta niejaki .....? Ale to nie służy rozwojowi miasta
ludzie z byłych służb.......powinni być pod grubą kreską i nie przeszkadzać Prezydentowi wykonywać słuzby mieszkancom i miastu i non stop opluwać i pisać androny na forach  publicznych.Mozna popatrzeć na Wrocław gdzie mieszkańcy doceniają Prezydenta a miasto rozkwita.Koszalin moim zdaniem jest dobrze zarządzanym, ładnym i czystym miastem. Na tym forum tenor tych samych kilku pieniaczy psuje tą wizję ,moim zdaniem.

L
Luke

Port Lotniczy na loty krajowe... czy tak w dzisiejszym świecie robi się biznes ?
Lotnisko powinno być otwarte dla wszystkich samolotów. Pas startowy pamięta rosyjskie samoloty bojowe - żeby później uniknąć problemów jakie ma w tej chwili Modlin, należałoby zwołać radę ekspertów oraz przedstawicieli technicznych z firm przewozowych ,na ocenę stanu technicznego (Eurolot, Easyjet, RyanAir, Norwegian, Wizzair , którzy potencjalnie bylily na lotnisku przynajmniej raz w tygodniu). Dojazd do lotniska z Koszalina (mowa o kolejce wąskotorowej - no nie wiem). Parking całodobowy.
Jeśli nie otworzą lotniska z grubej rury to wszystko zabierą Goleniów i Poznań, Gdańsk jest już za duży na to by się "bać" małego lotniska w Zegrzu Pom.
 
TO SIE ROBI PO PROSTU - PO CAŁOŚCI. 
 
Będzie to lotnisko o małej skali. Takie jak Zielona Góra. Trzeba pozyskiwać firmy przewozowe na dużą skalę. A na to wpływ ma wyłącznie położenie geograficzne oraz turystyka. Mowa o ludziach w samochodach, w korkach , całą rodziną, w upale - jadących nad morze. Tylko co jak my mamy tylko morze i kilka knajp z rybą ? 

L
Luke

Port Lotniczy na loty krajowe... czy tak w dzisiejszym świecie robi się biznes ?
Lotnisko powinno być otwarte dla wszystkich samolotów. Pas startowy pamięta rosyjskie samoloty bojowe - żeby później uniknąć problemów jakie ma w tej chwili Modlin, należałoby zwołać radę ekspertów oraz przedstawicieli technicznych z firm przewozowych ,na ocenę stanu technicznego (Eurolot, Easyjet, RyanAir, Norwegian, Wizzair , którzy potencjalnie bylily na lotnisku przynajmniej raz w tygodniu). Dojazd do lotniska z Koszalina (mowa o kolejce wąskotorowej - no nie wiem). Parking całodobowy.
Jeśli nie otworzą lotniska z grubej rury to wszystko zabierą Goleniów i Poznań, Gdańsk jest już za duży na to by się "bać" małego lotniska w Zegrzu Pom.
 
TO SIE ROBI PO PROSTU - PO CAŁOŚCI. 
 
Będzie to lotnisko o małej skali. Takie jak Zielona Góra. Trzeba pozyskiwać firmy przewozowe na dużą skalę. A na to wpływ ma wyłącznie położenie geograficzne oraz turystyka. Mowa o ludziach w samochodach, w korkach , całą rodziną, w upale - jadących nad morze. Tylko co jak my mamy tylko morze i kilka knajp z rybą ? 

s
sąsiad

CZY TO REALNE ? MOŻE MARNOWANIE KASY,
SŁYSZAŁEM ŻE MA BYC DODATKOWA KOLEJ KA Z KOSZALINA I ZE SZCZECINA PRZEZ GOLENIÓW . O CO TU CHODZI ? KOSZALIN MIASTO MOJE CHYBA SIĘ SPÓŻNIŁO ,NAWET BARDZO.

-jakiś tam-

aqapark ? kąpilisko ? lotnisko ??????????????????????????????

s
spoko

To kiedy się kadencja pana Jedlińskiego kończy ?? 

c
cud@k

Zamkną tak szybko jak Modlin

b
bolek z SB

Warchoł na prezydenta !!! Ja jestem z Tobą. POjedziemy z tym kolesiostwem.
 

Dodaj ogłoszenie