Mamy problemy z bezpiecznym korzystaniem z bankowości elektronicznej

KNF
Poczucie bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej usypia czujność jej użytkowników. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zbadał poziom świadomości użytkowników w sieci, w tym bankowości mobilnej. Blisko połowa użytkowników bankowości elektronicznej korzysta z tego kanału co najmniej raz w tygodniu, a 13 proc. codziennie - wynika z badania opinii społecznej przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie KNF. fot. KNF

Logując się do panelu bankowego klienci najczęściej korzystają z komputera przenośnego - na to urządzenie wskazało 79 proc. użytkowników. Do operacji w internecie używane są też komputery stacjonarne (28 proc.). Rzadziej wykorzystywane do logowania są urządzenia mobilne, takie jak telefony komórkowe (21 proc.) i tablety (5 proc.).

u

Bankowość elektroniczna w ocenie ankietowanych wydaje się być rozwiązaniem bezpiecznym. Ponad 90 proc. respondentów zadeklarowało, że nie zostało ofiarą cyberataków. Z taką formą próby przestępstwa świadomie spotkało się - w zależności od rodzaju ataku - od 1 do 5 proc. Użytkownicy bankowości elektronicznej najczęściej wskazywali na przypadki otrzymywania fałszywej wiadomości z odnośnikiem do strony udającej bankową, na której wpisuje się dane do logowania oraz próby zainfekowania komputera wirusem, który może przejąć kontrolę nad dostępem do rachunku bankowego. Jednocześnie 7 proc. badanych nie ma pewności, czy nie próbowano przeprowadzić cyberataku na ich rachunek bankowy. Ankietowani rzadziej wskazywali na przypadki udostępnienia danych z karty kredytowej przez telefon lub na niezaufanej stronie internetowej oraz podmiany cyfr numeru rachunku przy próbie jego skopiowania w czasie wykonywania przelewu płatniczego.

o

p

fot. KNF

Wyniki badania pokazują jednak, że brak negatywnych doświadczeń lub świadomości ich wystąpienia, usypiają czujność użytkowników bankowości elektronicznej. Z badania wynika, że 68 proc. korzystających z tego kanału nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do panelu bankowego, 55 proc. nie wpisuje ręcznie numeru rachunku wykonując przelew internetowy, a połowa badanych nie przegląda na bieżąco historii rachunku pod kątem podejrzanych transakcji. Natomiast nieco ponad połowa zainstalowała i aktualizuje na bieżąco programy antywirusowe, które może uchronić komputer przed złośliwym oprogramowaniem.

- Jako KNF zobowiązujemy banki do podwyższania standardów bezpieczeństwa i utrzymywania infrastruktury teleinformatycznej na odpowiednio wysokim poziomie. Zwykle jednak celem ataku nie jest bank, ale jego klient. Dlatego istotne jest budowanie właściwych postaw, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo środków finansowych - tłumaczy Andrzej Jakubiak, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.

Obecnie trwa druga odsłona kampanii "Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci", w której Urząd KNF przypomina o świadomym korzystaniu z bankowości elektronicznej. Przekaz zwraca uwagę na przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa związanych m.in. z udostępnianiem osobom trzecim loginu i hasła, danych wrażliwych z kart płatniczych czy też uważnym czytaniem korespondencji bankowej. Kampania z udziałem aktora, Jacka Rozenka, prowadzona jest równolegle w telewizji, radiu i w Internecie.

Bezrobocie wzrosło przez epidemię koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny: Mamy problemy z bezpiecznym korzystaniem z bankowości elektronicznej - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3