Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Markety pod lupą Inspekcji Handlowej

Wojciech Frelichowski [email protected] Fot. Kamil Nagórek
Zdaniem UOKiK, jakość marek własnych w sieciach handlowych uległa poprawie.
Zdaniem UOKiK, jakość marek własnych w sieciach handlowych uległa poprawie.
Z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wynika, iż poprawiła się jakość produktów żywnościowych oferowanych przez sieci handlowe pod własną marką. Ale do ideału jeszcze daleko.

Produkty oferowane pod marką własną, czyli towary produkowane na zamówienie konkretnej sieci, są coraz częściej kupowane przez konsumentów. W 2011 roku zdecydowana większość marketów posiadała w ofercie co najmniej jeden rodzaj produktu oznaczony marką własną. Produkty te miały 12,8 proc. udział w koszyku spożywczym. W przeciwieństwie do produktów konkretnych producentów, marki własne odnotowały 18 proc. wzrost sprzedaży. Dlatego Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK regularnie kontroluje jakość, oznakowanie, magazynowanie i przestrzeganie okresu trwałości produktów marek własnych.

W ciągu całego roku sprawdzono łącznie 588 placówek wybranych sieci handlowych. Kontrolą objęto siedem grup produktów: mleczne, mięsne, rybne, przetwory owocowe i warzywne, miody, soki, wody, napoje bezalkoholowe oraz oliwy z oliwek. Przedsiębiorcy zostali wytypowani losowo, na podstawie skarg konsumentów i wyników poprzedniej kontroli.

Czytaj też: Według UOKiK banki narzucają niekorzystne umowy klientom

- Jesteśmy zadowoleni z wyników tej kontroli. Ogółem nasze zastrzeżenia wzbudziło tylko 7,7 procenta skontrolowanych partii towarów. Dla porównania, w 2008 roku zakwestionowana była co piąta partia - mówi Małgorzata Kozak, wieceprezes UOKiK.

Wyniki kontroli

Ze względu na jakość produktów pod marką własną zakwestionowano ogółem tylko 10,2 proc. partii. Najwięcej zastrzeżeń wniesiono do sprawdzonych partii ryb (17,4 proc.), przetworów mięsnych (14,3 proc.), owocowych i warzywnych (15,7 proc.), mlecznych (8,1 proc.).

Pod kątem oznakowania tylko 3,3 proc. zbadanych partii wzbudziło wątpliwości inspektorów. Najczęściej kwestionowano nieprawidłowe oznakowanie oliwy (8,4 proc.), miodu (5,1 proc.), przetworów mięsnych (4 proc.). Producenci nieprawidłowo informowali o dacie minimalnej trwałości produktu, podana przez nich nazwa nie była adekwatna do składu na etykiecie, towary były oznakowane dwiema różnymi nazwami, a produkty sprzedawane luzem w ogóle nie miały oznaczeń handlowych.

Przykładowo: opakowanie miodu informowało z jednej strony, że jest to miód wielokwiatowy, z drugiej - lipowy; Napój Mięta Jabłko nie zawierał żadnego składnika pochodzącego z mięty, a jedynie aromat identyczny z naturalnym. W jednej sieci handlowej zdarzyło się, że sery sprzedawane luzem na tackach miały przedłużony o 39 dni przez sprzedawcę termin trwałości niż deklarowany przez producenta.

Czytaj też: Firmy telekomunikacyjne robią nas w trąbę

Do rzadko stwierdzanych nieprawidłowości należało oferowanie żywności przeterminowanej (w dziewięciu placówkach, stanowiących 1,5 proc. ogólnej liczby sprawdzonych). Nie stwierdzono przypadków niewłaściwego przechowywania produktów pod własną marką.

Różnego rodzaju uchybienia, zarówno drobne, jak i poważniejsze, stwierdzono w 27 proc. skontrolowanych placówek, przy czym liczba ta była zmienna w zależności od sieci handlowej.

Kto zebrał najwięcej zastrzeżeń?

Najwięcej uwag wniesiono do jakości produktów spożywczych oferowanych w placówkach sieci E.Leclerc, Kaufland i Polomarket. W przypadku tej pierwszej sieci odsetek partii zakwestionowanych w zakresie jakości wyniósł 23,3 proc. Drugi w kolejności Kaufland miał zakwestionowane 20,3 proc. produktów, a Polomarket - 18,2 proc.

W przypadku placówek sieci Lewiatan zastrzeżenia co do jakości produktów marek własnych wniesiono w przypadku 13,3 proc. skontrolowanych partii, w Intermarche - 10,4 proc., w Tesco - 9,4 proc., w Lidlu - 8,6 proc., w Biedronce - 8,4 proc., w Realu - 7,4 proc., w Carrefourze - 5 proc. Najlepiej pod względem jakości produktów marek własnych wypadła sieć hipermarketów Auchan w której nie zakwestionowano żadnej z badanych partii towaru.

Czytaj też: Inspekcja Handlowa sprawdziła paliwo w regionie

Zdecydowanie mniej zastrzeżeń wniesiono do sposobu oznakowania wyrobów - w tym zakresie częściej niż w innych placówkach kwestionowano produkty w sklepach Auchan, Lewiatan i Carrefour.

UOKiK radzi

  • Na produktach marek własnych należy czytać dokładnie informacje na etykiecie, zwłaszcza te podane drobnym drukiem. Nie sugerujmy się atrakcyjną szatą graficzną opakowania ani wyeksponowaną fantazyjną nazwą.
  • W oznakowaniu środków spożywczych powinny znajdować się następujące podstawowe informacje: nazwa rodzajowa produktu (np. kiełbasa suszona, mleko pełne), termin przydatności do spożycia (np. należy spożyć do) lub data minimalnej trwałości (np. najlepiej spożyć przed), wykaz składników, warunki przechowywania, zawartość netto, oznaczenie producenta lub innego podmiotu wprowadzającego produkt do obrotu.
  • Warto porównywać skład podobnych produktów, np. śmietany (może ona zawierać substancje dodatkowe dozwolone bądź nie zawierać ich w ogóle) lub parówek (zawartość mięsa może w nich wynosić od 20 do 70 proc.). Producent ma obowiązek podawać procentową zawartość głównego składnika, np. mięsa dla wędlin.
  • Na sprzedawcach oferujących wędliny sprzedawane na wagę ciąży obowiązek podawania na wywieszkach składu wędlin, dlatego też w przypadku braku takich informacji należy się ich domagać.
  • Przy zakupie ryb mrożonych należy upewnić się czy jest to ryba mrożona czy mrożona glazurowana. Producent lub sprzedawca mają obowiązek poinformowania konsumenta o tym, że jest to ryba mrożona w glazurze z podaniem ilościowej zawartości glazury lub ryby w tym produkcie.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza