Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Media bez wyboru". Rada Przedsiębiorczości krytycznie o podatku. "Zamiast dodatkowych przychodów, przyniesie wielomiliardowe straty"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Zdaniem RP, wyliczenia przedstawione przez Ministerstwo Finansów z których wynika, że w 2022 roku w ramach podatku do budżetu trafi ok. 800 mln złotych są błędne.
Zdaniem RP, wyliczenia przedstawione przez Ministerstwo Finansów z których wynika, że w 2022 roku w ramach podatku do budżetu trafi ok. 800 mln złotych są błędne. Adam Jankowski/ Polska Press
Rada Przedsiębiorczości wyraża stanowczy protest wobec projektu rządowego, który zakłada dodatkowe opodatkowanie przychodów z reklam. - Planowane obciążenia podatkowe dotkną wszystkich przedsiębiorców, a w konsekwencji również obywateli- napisano.

- Rada Przedsiębiorczości wyraża stanowczy protest wobec projektu rządowego, który zakłada dodatkowe opodatkowanie przychodów z reklam. Ostrzegamy, że wejście w życie projektu w obecnym kształcie będzie miało dalece negatywne skutki dla całej gospodarki i zamiast zakładanych dodatkowych przychodów, przyniesie wielomiliardowe straty- napisano w apelu.

Zdaniem Rady, planowane obciążenia podatkowe dotkną wszystkich przedsiębiorców, a w konsekwencji również obywateli. Jak napisano, wprowadzenie takich obciążeń w środku roku podatkowego, wbrew ustalonym od lat zasadom, w czasie, w którym pandemia wciąż dławi gospodarkę, będzie miało efekt odwrotny do zamierzonego.

Zdaniem RP, wyliczenia przedstawione przez Ministerstwo Finansów z których wynika, że w 2022 roku w ramach podatku do budżetu trafi ok. 800 mln złotych są błędne. Dlaczego? Ponieważ nie uwzględniają negatywnych skutków proponowanych rozwiązań w postaci obniżki PKB.

- Straty na podatku VAT, PIT i CIT wielokrotnie przewyższą planowane wpływy z nowego podatku i mogą osiągnąć poziom 6 miliardów złotych. Polski rząd postanawia nałożyć na obywateli kolejne podatki i ograniczyć dopływ tlenu do gospodarki, gdy jednocześnie kraje sąsiadujące z Polską wprowadzają rozwiązania pozytywnie oddziałujące na gospodarkę. Niemcy obniżają VAT, a Czesi radykalnie zmniejszają podatek dochodowy- napisano.

Ponadto Rada Przedsiębiorczości zwraca uwagę, że rząd twierdzi, że jest to podatek wymierzony w "gigantów cyfrowych". Jednak w tym miejscu Rada przypomina, że nad takim podatkiem pracuje Unia Europejska i OECD, a założenia nowego rządowego projektu nakładają na reklamę w internecie 5 proc. podatku, podczas gdy media tradycyjne zapłacą przynajmniej dwa razy tyle, czyli 10 proc. lub więcej.

Wątpliwości RP budzi także zakres i konstrukcja podatku. - Nie są one zgodne z prawem Unii Europejskiej, w tym z unijną zasadą swobody przepływu usług, swobody prowadzenia działalności gospodarczej oraz proporcjonalności- czytamy.

Podsumowując Rada Przedsiębiorczości pisze, że zapowiadane korzyści finansowe w istocie okażą się stratami – których koszt liczony będzie w ogromnej skali bankructw, rosnącego bezrobocia i spadającej konsumpcji.

Sprzeciwiamy się również nowym obciążeniom wprowadzanym w trakcie walki z epidemią koronawirusa. Podatek medialny jest już kolejnym z nich

Również Związek Przedsiębiorców i Pracodawców krytycznie ocenia wprowadzenie podatku medialnego. - Od lat krytycznie ocenia każdego rodzaju podatki sektorowe. Proponowany podatek medialny nie stanowi wyjątku, dlatego jesteśmy zdecydowanie przeciwni jego wprowadzeniu- napisano w oświadczeniu.

- Co więcej, sprzeciwiamy się również nowym obciążeniom wprowadzanym w trakcie walki z epidemią koronawirusa. Podatek medialny jest już kolejnym nich. Dla nas to dodatkowy powód, by mu się sprzeciwiać- dodano.

Podatek negatywnie wpłynie na media prywatne

- Nowy podatek negatywnie wpłynie na media prywatne w Polsce, uderzy w najważniejsze źródło ich przychodu – reklamę, zwiększy niepewność inwestycyjną, ograniczy rozwój branży oraz pogorszy jej konkurencyjność. Osłabienie mediów zagraża demokracji i wolności słowa. Dlatego wspieramy wolne media w ich proteście przeciwko wprowadzeniu kolejnego podatku – mówi Krzysztof Kajda, radca prawny, zastępca dyrektora generalnego Konfederacji Lewiatan, cytowany w przesłanym komentarzu.

Zdaniem Konfederacji, konsekwencją wprowadzenia podatku będzie wzrost ceny reklamy w Polsce, co docelowo dotknie konsumenta. - Podobny mechanizm wywołały obowiązujące od 2021 r. nowe podatki od sprzedaży detalicznej i napojów słodzonych. Ich skutki już odczuwają Polacy podczas codziennych zakupów- napisano.

Jednocześnie eksperci zwracają uwagę, że jeżeli nowy podatek ma służyć walce ze skutkami pandemii, dlaczego regulacja nie jest ograniczona czasowo: na czas pandemii lub określony okres po jej zakończeniu?

Zdaniem Lewiatana nowy podatek od reklamy będzie uderzeniem w media prywatne, osłabi je, a może nawet zagrozi ich istnieniu. - Brak mocnych mediów prywatnych zagrozi prowadzeniu konstruktywnego i efektywnego dialogu na temat kierunków rozwojowych państwa oraz kształtowania warunków prowadzenia biznesu- napisano.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: "Media bez wyboru". Rada Przedsiębiorczości krytycznie o podatku. "Zamiast dodatkowych przychodów, przyniesie wielomiliardowe straty" - Portal i.pl

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza