Miasto Słupsk wystawiło zniszczony jacht na licytację. Gryfita na sprzedaż

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Pływający „Gryfita” to przeszłość. Od kilku lat jednostka nieprzerwanie zimuje wyciągnięta z wody. „Gryfita” schnie i czeka na nowego właściciela. Fot. Jacht Klub Ustka
Urząd Miasta w Słupsku wystawił na sprzedaż wiekowy jacht s/y Gryfita, na którym szkoliły się pokolenia żeglarzy nie tylko z regionu. Drewniany, jednokadłubowy, żaglowy, kabinowy, balastowy i niepływający od lat Gryfita czeka na nowego właściciela. Cena wywoławcza wynosi 31,5 tysiąca złotych. Kwota niewielka w porównaniu do nakładów, jakie trzeba ponieść, by jednostka mogła wrócić na wodę.

Słupski ratusz luzuje cumy i zrzuca balast. Obciążający miejski budżet Gryfita został wystawiony na sprzedaż. Cena wywoławcza jest relatywnie niewielka, koszty ewentualnego remontu - już znaczne.

S/y „Gryfita” na 45 urodziny dostał szansę na nowego właściciela. Do 4 marca słupski ratusz czeka na pisemne oferty od pasjonatów lub instytucji zainteresowanych kupnem jednostki, która ostatni kapitalny remont przechodziła w 1989 roku. Niepływający od lat jacht schnie wyciągnięty z wody w usteckim porcie, nie mogąc doczekać się zbawiennych inwestycji.

Czytaj także

- Nie sądzę, aby znaleźli się chętni - komentuje żeglarz, który Gryfitę zna od zęzy po top masztu. - Dlaczego? Bo to potężna skarbonka. Remont wymaga dużych nakładów i może być zwyczajnie nieopłacalny. Kilka lat temu skalkulowaliśmy minimalne koszty w granicach 300 tysięcy złotych. Remont z prawdziwego zdarzenia wyszedł już powyżej miliona złotych. Tak jest z drewnianymi jachtami, które, choć piękne, są drogie. Plastykowe laminaty są tej wady pozbawione. Zresztą za milion złotych można kupić nowy piękny jacht.

Gryfita przecieka, potrzebuje nowej jednostki napędowej i wału. W tej konstrukcji z lat 70. XX wieku panują spartańskie warunki. Nie ma ciepłej wody, łazienki, a koje są niewygodne. Dziś standardem jest prysznic i klimatyzacja. Mimo ograniczeń, zapaleńcom udawało się na Gryficie przekraczać duńskie cieśniny, przecinać Morze Północne i przepływać Atlantyk.

Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego, nie przekreśla wszystkich szans na sprzedaż. Oprócz zamożnego pasjonata Gryfitą zainteresowane mogą być samorządy, jak na przykład nowodworski, gdzie tworzy się projekty edukacyjne i klasy szkutnicze. W grę wchodzą też prywatni inwestorzy, jak na przykład hotele, które z kadłuba mogą uczynić atrakcyjną ekspozycję. Finalnie, jest też opcja zainteresowania tym, co pozostało z pełnomorskiej jednostki, Narodowego Muzeum Morskiego.

Przedstawiciele tej instytucji niczego nie obiecują, ale przyjrzą się ofercie. Na pewno nie zrobi tego Muzeum Ziemi Usteckiej. Do przetargu nie przystąpi też Muzeum Pomorza Środkowego, które nie specjalizuje się w tym zakresie.

Czytaj także

Gryfita został wybudowany w Gdańskiej Stoczni Jachtowej Stogi w 1975 roku na zlecenie rzeszowskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego. Pieniądze wyłożył San, czyli producent autobusów, które kursowały po całej Polsce. Początkowo jacht nosił nazwę Dar Ziemi Rzeszowskiej, ale w 1977 trafił na gwarancyjny przegląd do Stoczni Szczecińskiej. Ówczesny armator stracił nim zainteresowanie i nie odbierał go, więc stocznia jednostkę przejęła za dług i przemianowała nazwę na Gryfitę. Jednocześnie w nowo powstałym województwie słupskim szukano jachtu, na którym można by szkolić młodzież i rozwijać turystykę morską. Gryfita brzmiał pięknie, ale dziś nikt nie pamięta, czy kosztował pięć, czy też sześć milionów złotych. Użytkownikiem luksusowego statku stał się Słupski Ośrodek Sportu i Rekreacji.

Gryfita miał ogromną zaletę, był bardzo dzielny w trudnych warunkach pogodowych. Trzymał kurs i płynął szybko. Jednak nie te atrybuty dostrzegli w mahoniowym jachcie bonzowie partyjni. Łódź stała się miejscem imprez. Dopiero na początku lat 80. jacht zaczął być użytkowany zgodnie z przeznaczeniem. Potencjalni kupcy mogą oglądać jednostkę do 3 marca między godz. 8-15 na terenie mariny jachtowej i po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym. Tel. 59 84 88 499, 59 84 88 365 lub 59 84 88 349.

Zobacz także: Jachtem z usteckiej stoczni żeglarz z Łodzi chce samotnie opłynąć Ziemię.

Jachtem z usteckiej stoczni żeglarz z Łodzi chce samotnie op...

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

p
piotr mieczyslaw
25 lutego, 10:42, Gość:

do tego artykułu potrzeba więcej wnikliwości , panie autorze .Rzecz najistotniejsza , jacht przez wiele lat był własnością skarbu państwa i był pod jurysdykcją wojewody pomorskiego .Od ponad roku jest dopiero własnością miasta Słupska . Przez okres zarządzania ta jednostką przez wojewodę ,zapaleńcy żeglarstwa ani miasto nic nie mogło robić na tym jachcie , bo nie byli właścicielami jednostki .Pływać nie mógł bo nie miał dopuszczenia do pływalności przez PRS bo wymagał remontu i nakładów finansowych , których wojewoda nie był skłonny przekazać

25 lutego, 11:48, annodomini:

Jedyny trafny i prawdziwy opis sytuacji.



czyli - jak to w polsce - wszystko jasne ,zrozumiale i zgodnie z prawem jacht przez lata - za nasze podatki i za zgoda wladz - niszczal,gnił ,butwiał,a teraz prokurator powinien z urzedu wyjasnic kto dopuscil do zniszczenia mienia znacznej wartosci

a
annodomini
25 lutego, 10:42, Gość:

do tego artykułu potrzeba więcej wnikliwości , panie autorze .Rzecz najistotniejsza , jacht przez wiele lat był własnością skarbu państwa i był pod jurysdykcją wojewody pomorskiego .Od ponad roku jest dopiero własnością miasta Słupska . Przez okres zarządzania ta jednostką przez wojewodę ,zapaleńcy żeglarstwa ani miasto nic nie mogło robić na tym jachcie , bo nie byli właścicielami jednostki .Pływać nie mógł bo nie miał dopuszczenia do pływalności przez PRS bo wymagał remontu i nakładów finansowych , których wojewoda nie był skłonny przekazać

Jedyny trafny i prawdziwy opis sytuacji.

G
Gość

do tego artykułu potrzeba więcej wnikliwości , panie autorze .Rzecz najistotniejsza , jacht przez wiele lat był własnością skarbu państwa i był pod jurysdykcją wojewody pomorskiego .Od ponad roku jest dopiero własnością miasta Słupska . Przez okres zarządzania ta jednostką przez wojewodę ,zapaleńcy żeglarstwa ani miasto nic nie mogło robić na tym jachcie , bo nie byli właścicielami jednostki .Pływać nie mógł bo nie miał dopuszczenia do pływalności przez PRS bo wymagał remontu i nakładów finansowych , których wojewoda nie był skłonny przekazać

G
Gość

Jesli ten jacht stoi na nabrzezu ,to ktos przez cale lata placi za to ,czy miasto na to stac ? Oddac to Ustce za darmo i niech oni sie martwia .Za ile takich ,,kwiatkow,, zadluzone miasto jeszcze placi i placilo ? Nie dosc Aqadlugu ,ktory zdemolowal i nadal demoluje finanse miasta i mieszkancow?

J
Jan

Ze smutkiem i zażenowaniem przeczytałem artykuł i komentarze. Szczycimy się swoją morskością dyskutujemy o edukacji morskiej,port w Ustce chcemy budować. A legenda słupskiej morskości ginie,przy obojętnej postawie morskiego miasta Ustka,morskiego Powiatu Słupskiego,że o mieście Słupsk nie wspomnę. Na tym Jachcie wychowały się pokolenia słupskich żeglarzy. Gdy zaczyna się budować jakaś tradycja morska,gdy mamy coś co jest nasze polskie,pomorskie,to chcemy to zniszczyć. Apeluję do lokalnych Samorządowców,do Pana Starosty,Burmistrza,Wójtów okolicznych Gmin nie pozwólcie na ten nierozważny,ba -głupi ruch. Jeżeli Pani Prezydentka nie rozumie głupoty którą robi,Wy bądźcie mądrzejsi

G
Gość
25 lutego, 9:11, Gość:

ciekawe jak mądrale z urzedu cene skalkulowały

no tak aby instytut pe...rasty miał

p
piotr mieczyslaw
25 lutego, 09:11, Gość:

ciekawe jak mądrale z urzedu cene skalkulowały

jako wartosciowa klepke na parkiet ... dla ratuszowego urzednika - oglosi sie ze trzy przetargi i sprzeda sie jako odpad dreniany

Swoja droga polska sie specjalizuje by z czegosc wartosciowego przez zaniechanie zrobic nicos

G
Gość

ciekawe jak mądrale z urzedu cene skalkulowały

G
Gość

wy piszeice o jakis jachtach dla bogaczy a ludzie na koronawirusy umieraja

G
Gość
25 lutego, 08:33, gienek:

Proponuje postawić ten jacht przed parkiem wodnym"Trzy fale" , jacht pasuje doskonale

25 lutego, 9:03, Dzyndzybeł:

A między nimi ustawić popiersia trzech ostatnich prezydentów miasta.Oczywiście Krysia w środku,na poczesnym miejscu.Niech się babcia cieszy z pomnika za życia,bo jak ...pies z kulawą nogą...

na koi

D
Dzyndzybeł
25 lutego, 08:33, gienek:

Proponuje postawić ten jacht przed parkiem wodnym"Trzy fale" , jacht pasuje doskonale

A między nimi ustawić popiersia trzech ostatnich prezydentów miasta.Oczywiście Krysia w środku,na poczesnym miejscu.Niech się babcia cieszy z pomnika za życia,bo jak ...pies z kulawą nogą...

g
gienek

Proponuje postawić ten jacht przed parkiem wodnym"Trzy fale" , jacht pasuje doskonale

G
Gość

Bonzowie partyjni kupili i chlali a teraz problem.zasrali jak całe państwo i zostawili kupę do sprzątnięcia

G
Gość

Koronwirus atakuje będzie krach na złotówce kupuje waluty i złoto

G
Gość
25 lutego, 7:30, Gość:

ten kto ma kasę pomnika z łajby robić nie będzie,a ten kto nie ma kasy weźmie łajbę po cenie opału. Time is over.

doliczając koszty porąbania.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3