MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miejsce awaryjne w samolocie. Czemu warto je zająć? Komu nie wolno się do niego zbliżać? Jakie ma wady? To musisz wiedzieć!

Emil Hoff
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Miejsce awaryjne, czyli fotel w rzędzie przy wyjściu ewakuacyjnym z samolotu, to jedno z najbezpieczniejszych i najwygodniejszych miejsc, jakie może zająć podróżny. Czy trzeba za nie dopłacać? Ile ich jest? Kto może siedzieć przy wyjściu awaryjnym, a komu nie wolno? Czy na pewno opłaca się wybierać taki fotel i jakie wady może mieć podróż na miejscu awaryjnym? Tłumaczę i objaśniam. Wszystko o miejscu awaryjnym w samolocie – przeczytaj przed podróżą na wakacje!

Spis treści

Miejsce przy wyjściu ewakuacyjnym w samolocie – dlaczego warto je zająć?

Podróżni, którzy często korzystają z samolotów, wiedzą, które miejsca są wygodniejsze od innych. Do najwygodniejszych należą przeważnie fotele w rzędach przy wyjściach ewakuacyjnych z samolotu (tzw. miejsca awaryjne).

Znak wskazujący wyjście w samolocie
Czy warto dopłacić, by zająć miejsce przy wyjściu ewakuacyjnym z samolotu? Komu nie wolno siedzieć na miejscach awaryjnych? Lepiej sprawdź przed wylotem na wakacje czy urlop. Jackyenjoyphotography, Getty Images, zdjęcie ilustracyjne

Dlaczego? Dlatego, że to rzędy wyjątkowo szerokie, z dodatkowym miejscem na nogi. Więcej miejsca to wymóg bezpieczeństwa – właśnie te rzędy staną się drogami ewakuacyjnymi dla pasażerów, gdyby samolot musiał awaryjnie lądować.

Ponieważ więcej miejsca na nogi to bardzo pożądana wygoda, zwłaszcza w przypadku dłuższych lotów na wakacje, a ryzyko awaryjnego lądowania jest bardzo niewielkie, pasażerowie chętnie zajmują miejsca awaryjne.

Czy każdy może siedzieć na miejscu awaryjnym w samolocie? Czy trzeba za to dopłacać? Czy na pewno warto? Przekonaj się w poniższym informatorze.

Ile jest miejsc awaryjnych w samolocie?

Przepisy agencji EASA (European Union Aviation Safety Agency), regulującej sprawy bezpieczeństwa lotniczego w krajach członkowskich UE, nie precyzują, ile dokładnie ma być miejsc awaryjnych w samolocie, bo liczba wyjść awaryjnych (ewakuacyjnych) różni się w zależności od konkretnej maszyny. Liczba musi odpowiadać ilości pasażerów, jaką samolot może pomieścić.

Najczęściej w samolocie pasażerskim jest 6 lub 8 wyjść ewakuacyjnych (po 3 lub 4 z każdej strony), z czego przeważnie cztery znajdują się w części środkowej kabiny. To oznacza, że do dyspozycji pasażerów są dwa rzędy miejsc przy wyjściach ewakuacyjnych, a więc łącznie 8 lub 12 miejsc awaryjnych (w zależności od tego, czy w rzędzie mieści się po 2 czy po 3 fotele). Jeśli masz ochotę zająć jedno z nich, lepiej zarezerwuj je lub wykup tuż po otwarciu odprawy online.

Dużo miejsca na nogi w rzędzie obok wyjścia ewakuacyjnego w samolocie
W większości samolotów miejsca w rzędzie obok wyjścia ewakuacyjnego zapewniają o wiele więcej przestrzeni na nogi niż zwykłe fotele w klasie ekonomicznej. Podróż w takich warunkach jest wygodniejsza! Zdjęcie na licencji CC BY 4.0. Douglas Perkins, CC BY 4.0

Chcesz miejsce przy wyjściu ewakuacyjnym? To zapłać więcej za bilet!

Linie lotnicze też zdają sobie sprawę z korzyści, jakie niesie siedzenie na miejscu awaryjnym, i często wymagają od klientów dodatkowej opłaty za rezerwację podróży właśnie w jednym z tych foteli. Tak jest np. w tanich liniach Ryanair i Wizz Air, gdzie miejsca przy wyjściach ewakuacyjnych reklamowane są jako fotele XL.

W niektórych liniach miejsca awaryjne traktowane są wręcz jako klasa „premium ecconomy”, czyli niemal biznesowa, i nie tylko kosztują więcej, ale też zajmujący je pasażerowie dostają lepszą obsługę, dodatkowe posiłki, napoje alkoholowe czy większy wybór filmów na długie loty. Tak jest np. w liniach Delta Air Line i JetBlue.

Czasem nawet, by załapać się na miejsce przy wyjściu ewakuacyjnym, trzeba być członkiem programu lojalnościowego danej linii.

Jednak nawet wierni klienci linii lotniczych nie zawsze mogą siedzieć w wygodnych fotelach przy wyjściach ewakuacyjnych z samolotu. Trzeba jeszcze spełnić dodatkowe wymogi! Kto może, a kto nie może siedzieć na miejscu awaryjnym?

Drzwi ewakuacyjne w samolocie
Zajmowanie miejsca awaryjnego w samolocie to nie tylko przywileje, ale też obowiązki. W razie awaryjnego lądowania pasażer z tego miejsca będzie musiał asystować załodze przy przeprowadzaniu ewakuacji. Zdjęcie na licencji CC BY-SA 3.0 DE. Túrelio, CC BY-SA 3.0 DE

Kto może siedzieć przy wyjściu awaryjnym w samolocie?

Wszystkie linie lotnicze na całym świecie mają przeważnie podobne kryteria, które muszą spełniać pasażerowie, zajmujący miejsca w rzędach przy wyjściach awaryjnych z samolotu. Dlaczego? Dlatego, że w razie awaryjnego lądowania osoby siedzące na miejscach awaryjnych muszą pomóc załodze samolotu przeprowadzić ewakuację. To wymaga słuchania poleceń załogi, otwarcia ciężkich nieraz drzwi ewakuacyjnych (czasem ważą do 30 kg!) i umiejętności zachowania zimnej krwi w sytuacji kryzysowej.

Siedzieć przy wyjściu awaryjnym może więc każdy pasażer, który wyraża na to zgodę, czyli godzi się wziąć na siebie obowiązek pomocy załodze w przypadku awaryjnego lądowania.

Niektóre osoby są jednak wykluczone. Komu nie wolno zajmować miejsca awaryjnego w samolocie?

  • Osobom zbyt młodym lub zbyt starym. W niektórych liniach lotniczych minimalny wiek wynosi 12 lat, w Ryanairze i Wizz Airze to 16 lat. Część przewoźników wyznaczyła też górną granicę wieku, przeważnie w okolicy 60 lat.
  • Osobom w złej kondycji fizycznej, cierpiącym na nadwagę, niesprawnym ruchowo, wymagającym asysty.
  • Osobom nie znającym języka angielskiego lub innego, którym posługuje się załoga samolotu (przeważnie chodzi po prostu o język kraju, w którym zarejestrowana jest dana linia lotnicza).
  • Kobietom w ciąży i matkom z niemowlętami.
  • Osobom podróżującym ze zwierzętami domowymi.
  • A także, oczywiście, pasażerom, którzy stwierdzą, że jednak nie chcą siedzieć w rzędzie przy wyjściu ewakuacyjnym.

Jeśli ktoś nie spełnia kryteriów do zajmowania fotela przy wyjściu awaryjnym, zostanie poproszony o zmianę miejsca. Osoby, które wykupiły takie miejsce, mają prawo do zwrotu kosztów.

W niektórych liniach lotniczych ściśle przestrzega się wymogów stawianych pasażerom zajmującym miejsca awaryjne (np. Qantas), w innych załoga może spojrzeć z przymrużeniem oka na kogoś, kto np. słabo mówi po angielsku.

Zobacz na filmiku, jak otwiera się drzwi ewakuacyjne samolotu:

Miejsce awaryjne w samolocie – czy na pewno warto?

Zanim wyciągniesz kartę kredytową, by opłacić miejsce przy wyjściu ewakuacyjnym, zastanów się, czy na pewno warto dopłacać. Może się zdarzyć, że podróż w takim fotelu wcale nie będzie wygodniejsza niż na zwykłym miejscu w klasie ekonomicznej. Na Reddicie można znaleźć wiele historii pasażerów, których miejsca awaryjne rozczarowały.

Poniżej kilka wad zajmowania miejsca awaryjnego w samolocie:

  • W niektórych liniach lotniczych pasażerowie, którzy wykupili miejsca awaryjne, proszeni są o stawienie się do odprawy na lotnisku, tak by pracownik linii mógł ocenić ich rzeczywistą kondycję. Nie ma wtedy możliwości odprawienia się online.
  • Przy starciu i lądowaniu wszystkie bagaże muszą zostać umieszczone w schowku nad głową, nie wolno trzymać niczego pod fotelem naprzeciwko. Dostęp do swoich rzeczy uzyskasz dopiero, gdy będzie można rozpiąć pasy.
  • Czasem załoga zabrania pasażerom zajmującym miejsca awaryjne noszenia słuchawek w uszach w czasie startu i lądowania.
  • W dużych samolotach (np. w czasie lotów międzykontynentalnych) tuż za pierwszym rzędem ewakuacyjnym znajduje się drugi. W takim przypadku fotel w pierwszym rzędzie ewakuacyjnym nie odchylają się, co zmniejsza komfort podróży, zwłaszcza jeśli planujesz drzemkę.
  • Rzędy ewakuacyjne często znajdują się w pobliżu łazienek. Pasażerowie stojący w kolejce do WC hałasują, do tego często stają właśnie w rzędzie ewakuacyjnym, by przepuścić innych. Nieustanny ruch i odgłosy rozmów mogą zmniejszać komfort podróżowania na miejscu awaryjnym.
  • Jeśli rząd z miejscami awaryjnymi znajduje się z tyłu samolotu, dodatkowym problemem może być zwiększony hałas silnika.
  • Okna w drzwiach ewakuacyjnych samolotu często są bardzo małe – jeśli liczysz na dobre zdjęcia, siedzenia na miejscu awaryjnym może pokrzyżować ci plany.
  • Na miejscach awaryjnych bywa chłodno, zwłaszcza w bezpośrednim sąsiedztwie wyjścia ewakuacyjnego.

Teraz już wiesz, jakie zalety i wady mają miejsca przy wyjściach ewakuacyjnych w samolocie. Przy następnej podróży zwróć uwagę na możliwość zajęcia lub wykupienia takiego miejsca. Jeśli podróżujesz daleko i będziesz leciał długo, warto zaryzykować i wykupić miejsce awaryjne, by zapewnić sobie więcej miejsca na nogi i większy komfort podróży.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Podróży codziennie. Obserwuj Stronę Podróży!

Źródła: EASA, Wikipedia, Ryanair, TripSavvy, Quora, Reddit

Czytaj też: Razem w samolocie Ryanair i Wizz Air. Jak za darmo dostać miejsca obok siebie w tanich liniach? Internauci podpowiadają!

Dodaj firmę
Logo firmy POLSKIE LINIE LOTNICZE LOT S. A.
Warszawa, Komitetu Obrony Robotników 43
Autopromocja
FAQ – prawa pasażera samolotu

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot czy zniszczony bagaż? O co powinien zadbać przewoźnik w przypadku odwołania lotu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące praw, jakie przysługują pasażerom samolotów na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Norwegii.

Przydzielono mi miejsce w niższej klasie – czy mogę żądać zwrotu pieniędzy?

Częściowo – tak. Kwota zwrotu będzie różnić się w zależności od trasy, tzn.:

  • 30 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości do 1500 km,
  • 50 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości powyżej 1500 km w obrębie UE (z wyłączeniem francuskich departamentów zamorskich) oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
  • 75 procent zwrotu – w przypadku lotów, które nie dotyczą dwóch pierwszych punktów.

Przydzielono mi miejsce w wyższej klasie – czy muszę dopłacić?

Nie. Przewoźnik za umieszczenie pasażera w klasie wyższej niż wskazana na bilecie nie może wymagać dopłaty.

Odmowa przyjęcia na pokład, a osoba z niepełnosprawnością

Osoby z niepełnosprawnością są chronione przed dyskryminacją w transporcie lotniczym – przewoźnik może odmówić przyjęcia na pokład osoby z niepełnosprawnością tylko wtedy, kiedy nie pozwalają na to możliwości techniczne, np. nieodpowiedni rozmiar drzwi lub samolotu. W takim wypadku pasażer może ubiegać się o pełen zwrot kosztu biletu oraz przeplanowanie podróży.

Strajk na lotnisku a odszkodowanie – kiedy przysługuje rekompensata?

Chociaż prawo pasażera do odszkodowania stanowi, że podróżnemu nie należy się rekompensata, jeżeli na odwołanie czy opóźnienie lotu miały wpływ „nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków” (wśród nich wymienia się m.in. strajki mające wpływ na działalność przewoźnika), to istnieje możliwość na wypłatę odszkodowania, o ile strajkującymi są pracownicy zatrudniani przez przewoźnika. Należy jednak pamiętać, że inaczej jest w przypadku pozostałego personelu lotniska (np. służby celnej), który nie ma nic wspólnego z liniami lotniczymi.

Problemy z bagażem – zniszczenie, zgubienie lub późniejsze dostarczenie

Jeżeli bagaż rejestrowany zostanie przez przewoźnika zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, pasażerowi przysługuje odszkodowanie o maksymalnej wartości 1300 euro. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku, w którym uszkodzenie wynika z zaniedbania właściciela lub wady samego bagażu – wtedy nie można liczyć na żadną rekompensatę. W przypadku bagażu podręcznego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenia powstałe z ich winy.

Obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia na pokład

Jeżeli wskazane sytuacje zaistniały z winy przewoźnika, ma od wobec swoich pasażerów obowiązki. Po pierwsze – pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. Każdemu z nich, oprócz pomocy w ułożeniu nowego planu podróży, linie lotnicze powinny zapewnić wyżywienie i napoje, w przypadku długiego oczekiwania na kolejne połączenie – zakwaterowanie (włączając koszty transportu z i na lotnisko) oraz możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili.

Odmówiono mi przyjęcia na pokład – co mogę zrobić w takiej sytuacji?

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. W przypadku tzw. overbookingu – sprzedaży większej ilości biletów, niż miejsc w samolocie – przewoźnik powinien na początku poszukać ochotników, którzy za rekompensatę finansową i opiekę wynikającą z praw pasażera, zdecydują się na podróż następnym lotem. Osoby, które nie zostały przyjęte na pokład z winy przewoźnika, mają następujące możliwości:

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.

Opóźniony lot – odszkodowanie i zwrot biletu

Jeżeli opóźnienie spowodowane jest ono zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne), odszkodowanie nie należy się podróżnym. Dobrą wiadomością jest fakt, że pasażerowie, których lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin mają prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu. 

Podróżni, których lot został opóźniony (nie w wyniku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej) mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Kwota ta może zostać zmniejszona o połowę jeśli dotyczy lotu innego niż wewnątrzwspólnotowy, o długości powyżej 3500 km, a czas opóźnienia na przekracza 4 godzin.

Odmowa przyjęcia na pokład – kiedy pasażerom należy się odszkodowanie, a kiedy nie?

Jeżeli podróżujący nie zostanie przyjęty na pokład z powodu nieposiadania wymaganych dokumentów, przeciwwskazań natury zdrowotnej lub wymogów bezpieczeństwa, nie przysługuje mu odszkodowanie za lot. W przypadku, kiedy wina nie leży po stronie pasażera, może się on ubiegać o wypłatę odszkodowania.

Jakie odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Odwołany lot – możliwości pasażera

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów

Kiedy nie można ubiegać się o odszkodowanie pomimo odwołania lotu?

Istnieją przypadki, w których prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu nie obowiązuje. Są to sytuacje związane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne). Przewoźnik nie jest także zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformował pasażerów o odwołaniu kursu: co najmniej dwa tygodnie przed planowanym wylotem, od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem i zaoferował zmianę planu podróży na podobny (różnice do kilku godzin).

Jakie odszkodowanie za odwołany lot?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Podane kwoty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeżeli czas przylotu alternatywnego rejsu (w stosunku do planowanego) nie przekracza:

  • dwóch godzin (loty o długości do 1500 km),
  • trzech godzin (loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 1500 km),
  • trzech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km),
  • czterech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Miejsce awaryjne w samolocie. Czemu warto je zająć? Komu nie wolno się do niego zbliżać? Jakie ma wady? To musisz wiedzieć! - Strona Podróży

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza