Mieszkańcy Słupska chcą wycięcia topoli

Daniel Klusek
Daniel Klusek
Zaktualizowano 
Zdaniem ratuszowych urzędników fakt, że topole pylą, a ich korzenie rosną zbyt płytko pod powierzchni gruntu, nie jest dostatecznym powodem na to, by je wyciąć<br>
Zdaniem ratuszowych urzędników fakt, że topole pylą, a ich korzenie rosną zbyt płytko pod powierzchni gruntu, nie jest dostatecznym powodem na to, by je wyciąć
- To chwasty, które brudzą okolicę i niszczą chodniki oraz jezdnie - mówi nasza czytelniczka.

Pani Teresa mieszka na Zatorzu. Tuż obok jej bloku rośnie rząd topól. Zdaniem kobiety, te rośliny przeszkadzają mieszkańcom i powinny zostać usunięte.

- Kilka dni temu „Głos Pomorza” pisał o klonie rosną- cym przy budowlance, który decyzją urzędników został przeznaczony do wycięcia - mówi nasza czytelniczka. - Tam chodziło o zdrowe drzewo, które nikomu nie przeszkadzało. Tymczasem zaledwie kilka metrów od naszego bloku rośnie szpaler topól. Od lat chcemy, by je usunięto, ale na to urzędniczej zgody wciąż nie ma.

Jak twierdzi kobieta, topole przeszkadzają mieszkańcom, ale również kierowcom.

- Szpalery tych drzew rosną nie tylko obok nas, ale również na innych osiedlowych uliczkach w całym mieście. Wiele lat temu bardzo chętnie je sadzono, bo rosły szybko i zapewniały pochłanianie odpowiedniej ilości dwutlenku węgla - mówi pani Teresa.

- To prawda, że one dają nam tlen, ale również bardzo uprzykrzają życie. Przede wszystkim wiosną niemiłosiernie pylą. Potem ta wata leży na ulicach, chodnikach i trawnikach i nikt jej nie sprząta, za to wiatr rozwiewa po okolicy. Pył wdziera się również do mieszkań. Poza tym korzenie tych drzew, które rosną bardzo płytko pod powierzchnią gruntu, niszczą chodniki i ulice, które potem trzeba remontować.

Nasza czytelniczka i jej sąsiedzi zaproponowali urzędnikom wycinkę tych drzew, a w zamian zaoferowali nasadzenie żywopłotów.

Miasto na to się jednak nie zgodziło. Katarzyna Guzewska z wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska ratusza, przekonuje, że nie można wycinać zdrowych drzew.

- Topole, choć mają niską wartość przyrodniczą, podobnie jak wierzby czy klony jesionolistne, pełnią w środowisku naturalnym ważne funkcje - mówi Katarzyna Guzewska.

- Jeśli nie jest to zasadne, nie zgadzamy się na wycinkę nawet tych drzew. A fakt, że drzewa pylą przez dwa tygodnie w roku i mają rozrośnięty system korzeniowy nie jest powodem, by je usunąć. Wiele osób błędnie uważa, że topolowy puch jest uczulający. A w tym samym czasie, gdy pojawia się puch topoli, pylą również trawy. I to ich pyłki uczulają. Dlatego pozbycie się wszystkich topól w mieście, a są ich setki, z tego tylko powodu, że to topole, jest nie tylko nieuzasadnione, ale również nierozsądne. Razem z nimi miasto straciłoby znaczną część drzewostanu.

Zobacz także: Sadzenie drzew z fundacją Nadzieja

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 47

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 29.06.2017 o 20:55, czarna pantera napisał:

1. ...przyrodnik z ciebie ze ho ho ! :DZaparkuj sobie latem auto pod lipa...zaparkuj. :DPoszukaj sobie w internecie czym to grozi, nie chce mi sie tego tlumaczyc, szkoda mi na to czasu...przyrodniku. :lol:.2. ...najwazniejsze zeby tylko nie z toba. :D

co ma parkowanie  samochodu wspólnego z przyrodą, zaparkuj tam gdzie jego miejsce w garażu, a lipę zostaw jej samej. Pszczoły uwielbiają, z samochodami ty wojuj. co to za samochód co sie boi lipy

G
Gość
W dniu 29.06.2017 o 15:10, axxa napisał:

 wyciąć,jestem ZA a w to miejsce można zrobić parkingi dla samochodów. 

Parking dla swojego złomu kupionego na raty za "pincet"  zrób sobie w pokoju stołowym,  albo w sypialni, bo cały czas go będziesz miał na oku.

B
Betonowe głowy?
W dniu 29.06.2017 o 22:39, gość napisał:

wyciąć w diabły,święty spokój, tylko czekać jak jakieś poleci na samochód na parkingu.

Może przesiądź się na rower bo jeżdżąc autem /z takim poziomem umysłu/ stanowisz zagrożenie dla życia pozostałych mieszkańców miasta. Nasi sąsiedzi walczyli z jesionem bo zacienial im mieszkanie. Wykorzystali pobliską budowę by "pomóc" mu uschnąć. Dziś płacą coraz więcej za energię elektryczną, bo pompa odwadniającą pracuje dzień i noc z trudem utrzymując​ poziom wód gruntowych by nie zalały im mieszkania, które częściowo znajduje się w piwnicy.
g
gość

wyciąć w diabły,święty spokój, tylko czekać jak jakieś poleci na samochód na parkingu. 

L
Luki Gdynia Redłowo
W dniu 28.06.2017 o 23:04, czarna pantera napisał:

Taaa, topole wyciac bo pylom (przez 2 tygodnie), mewy i golebie pozabijac bo srajo caly rok. :D...dla starszych eutanazja, dla pedzi sluby i adopcja dzieci, a w marcu wystrzelac wszystkie koty bo siem marcujom i wyjom strasznie pod oknami...koguty bo piejom z rana (a nieroby takie jak obecny chcom jeszcze spac na wsi) itd...itd. :D...i nie bedzei juz nic ...Kononowicz

b
banowy song
W dniu 28.06.2017 o 23:55, Mieszkancy tego bloku napisał:

Redaktor Glosu Pomorza Piotr P. mieszka w tym bloku na fotografii (od urodzenia chyba :D ), moja ciocia z wujkiem tam mieszkaja od ponad czterdziestu lat, w tym bloku na fotografii...i jakos nic nam nie wiadomo zeby komus te topole przeszkadzaly. :) Lapy precz od topoli ! :)czarna pantera

G
GoSC

Kolo szkoły nr 6 tez by mogli te drzewa pousowac bądź poprzycinac raz do roku i nie było by latającego "puchu"
Niby topola nieuczula co jest nieprawda bo drażni śluzowkę co jest następstwem lzawienia z oczu i kataru.

G
GoSC

Kolo szkoły nr 6 tez by mogli te drzewa pousowac bądź poprzycinac raz do roku i nie było by latającego "puchu"
Niby topola nieuczula co jest nieprawda bo drażni śluzowkę co jest następstwem lzawienia z oczu i kataru.

c
czarna pantera
W dniu 29.06.2017 o 12:19, przyrodnik napisał:

1. chwast pn. topola w Finlandii nie ma prawa bytu po 8 latach. Można go zastąpić: lipą, akacją (pięknie kwitną i dają aromat), bukiem (kochają go ptaki i wiewiórki), wiśnią japońską, wymieniać można długo. warto uzyskać porad dendrologa, a nie urzędnika z placu Zwycięstwa..2. Z kim tam rozmawiać na ten temat, no z kim...

 

1. ...przyrodnik z ciebie ze ho ho ! :D
Zaparkuj sobie latem auto pod lipa...zaparkuj. :D
Poszukaj sobie w internecie czym to grozi, nie chce mi sie tego tlumaczyc, szkoda mi na to czasu...przyrodniku. :lol:
.
2. ...najwazniejsze zeby tylko nie z toba. :D

G
Gość
W dniu 29.06.2017 o 00:21, Jadwiga napisał:

Nie wyobrażam sobie tej ulicy bez tych topoli, bo to dzięki nim mam za oknem zieleń. Argumenty pani z osiedla są mało przekonujące, ale zgodzę się z komentarzem osoby, która zwróciła uwagę na wybrzuszenie ulicy na rogu Kr.Jadwigi 5 - tu władze powinny zadziałać wycinając fragment korzenia jeśli to możliwe, a oszczędzając drzewa. Wycięcie drzew nic nie zmieni, nie zrobią tam miejsc parkingowych tym bardziej, bo beda zbyt blisko okien tym razem i zaczną się litanie, że spaliny. Czyli tak źle i tak nie dobrze. Ale z topolami jest dobrze.

 


Nie wyobrażam sobie tej ulicy bez tych topoli, bo to dzięki nim mam za oknem zieleń. Argumenty pani z osiedla są mało przekonujące, ale zgodzę się z komentarzem osoby, która zwróciła uwagę na wybrzuszenie ulicy na rogu Kr.Jadwigi 5 - tu władze powinny zadziałać wycinając fragment korzenia jeśli to możliwe, a oszczędzając drzewa. Wycięcie drzew nic nie zmieni, nie zrobią tam miejsc parkingowych tym bardziej, bo beda zbyt blisko okien tym razem i zaczną się litanie, że spaliny. Czyli tak źle i tak nie dobrze. Ale z topolami jest dobrze.

tak samo blisko okien jest parking zrobiony naprzeciwko,blok nr4 ale jakoś wszyscy z bloków gdzie rosną lipy parkują na tym parkingu

a
axxa
W dniu 28.06.2017 o 23:39, Gosc napisał:

Wycinać skoro szkodzą. W końcu to ci ludzie muszą się męczyć a nie ci co siedza w urzedzie albo pisza bzdurne komentarze. Decyduje gospodarz. Moze bedziemy niebawem mówić co mają robić mieszkańcy w Warszawie, Katowicach albo w Londynie.Komuna posadziła to dziadostwo chyba z zemsty i czas z tym zrobic porzadek

 


Wycinać skoro szkodzą. W końcu to ci ludzie muszą się męczyć a nie ci co siedza w urzedzie albo pisza bzdurne komentarze. Decyduje gospodarz. Moze bedziemy niebawem mówić co mają robić mieszkańcy w Warszawie, Katowicach albo w Londynie.

Komuna posadziła to dziadostwo chyba z zemsty i czas z tym zrobic porzadek

wyciąć,jestem ZA a w to miejsce można zrobić parkingi dla samochodów.

d
dak

I nie tylko. Przy wielu słupskich ulicach stoją stare jawory, klony czy lipy z wypróchniałymi w środku pniami. Zagrażają ludziom, samochodom i domom, wywalają chodniki i ścieżki rowerowe dopiero co zrobione. Efekt estetyczny żaden, inne pożytki podobnie. Dlaczego w ich miejsce nie dokonać nowych, ładnych nasadzeń? Czy musi dojść do jakiejś tragedii żeby to usunąć?

j
japoneczka
W dniu 29.06.2017 o 10:39, Gość napisał:

Topole są pięknymi drzewami, szkoda je wycinać, chronią przed mocnym słońcem dając mocny cień.

kup sobie parasolkę, to tylko 9,90

p
przyrodnik

chwast pn. topola w Finlandii nie ma prawa bytu po 8 latach. Można go zastąpić: lipą, akacją (pięknie kwitną i dają aromat), bukiem (kochają go ptaki i wiewiórki), wiśnią japońską, wymieniać można długo. warto uzyskać porad dendrologa, a nie urzędnika z placu Zwycięstwa. Z kim tam rozmawiać na ten temat, no z kim...

G
Gość

podlewajcie solą za rok będą do wycięcia ;)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3