Ponad trzy miliardy złotych może kosztować budowa drugiej nitki torów na odcinku 50 km od Słupska do Lęborka. Taką propozycję złożyło konsorcjum SBM i Treck Tec Construction z Wrocławia. Jest to najdroższa oferta z dziewięciu, które spłynęły do PKP PLK w odpowiedzi na ogłoszony przetarg. Chodzi o przebudowę istniejącego i budowę drugiego toru, który ma zwiększyć przepustowość linii 202. Co ciekawe, najtańsza propozycja i tak jest wyższa od zakładanych w budżecie PKP PLK środków. Kolej liczyła na wydatek rzędu 1,9 mld zł, kiedy konsorcjum ZUE i NDI roboty wyliczyło na 2,65 mld zł.
Nie lepiej jest w przypadku drugiego z przetargów. Chodzi o zapowiadaną przebudowę stacji Słupsk. PLK tę inwestycję obliczyło na 710 mln zł, a znów najtańsze ZUE do pary z NDI roboty oszacowało na 1 049 989 527 zł.
Nie udało nam się uzyskać komentarza, który wyjaśniłby, czy znajdą się w kolejowym budżecie dodatkowe środki. Wiadomo jednak, że w założeniach PLK budowa drugiego toru miała zakończyć się do 2026 roku. Inwestycja ma objąć przebudowę lub remont prawie 80 obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów, wiaduktów kolejowych i drogowych. Linia zyska nową sieć trakcyjną, a po zakończeniu robót pociągi po trasie pojadą z prędkością do 160 km/h zamiast obecnych 120 km/h.
Plany zakładają też przebudowę i budowę nowych peronów na stacjach i przystankach: Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwić mają nowe przystanki w Runowie, Łebieniu i projektowany do odbudowy w Siemianicach.
W przypadku zmian na stacji Słupsk, jak nas poinformowano, wyłonienie wykonawcy i podpisanie z nim umowy ma nastąpić do końca roku. Pewność w deklaracjach PKP PLK może wskazywać, że są rezerwy, po które można sięgnąć.
Przypomnijmy, że ten projekt to przebudowa trzech peronów oraz układu torowego w rejonie stacji. Perony mają być wyższe, a ich historyczny charakter podkreślą odrestaurowane zabytkowe wiaty i kioski. Pojawić ma się też nowoczesny system informacji pasażerskiej i nowe lokalne centrum sterowania wyposażone w komputerowe systemy i urządzenia. Na Słupi zbudowany zostanie nowy most kolejowy i drugi tor, który usprawni obsługę ruchu kolejowego. W Kobylnicy Słupskiej będzie drugi peron, co ułatwi podróże na trasie Słupsk – Szczecin. Przebudowa obejmie też wiadukt nad ulicą Szczecińską.
W ramach tych prac dokończona zostanie też budowa tunelu pod torami. Część tej inwestycji jest już realizowana przez kolej i miasto. W opracowywaniu wciąż jest za to projekt budynku nowego dworca.
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?