Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miliardy na słupskie tory. PKP otwiera przetargi, a wykonawcy liczą na więcej

olo
PKP PLK zaplanowało 710 mln zł brutto na modernizację stacji kolejowej w Słupsku.
PKP PLK zaplanowało 710 mln zł brutto na modernizację stacji kolejowej w Słupsku. PKP PLK
PKP PLK otworzyło koperty z ofertami dla dwóch dużych projektów kolejowych w regionie. Mowa o przebudowie stacji oraz o budowie drugiego toru w kierunku Gdyni. Oczekiwania potencjalnych wykonawców są zdecydowanie wyższe od szacunków kolejarzy.

Ponad trzy miliardy złotych może kosztować budowa drugiej nitki torów na odcinku 50 km od Słupska do Lęborka. Taką propozycję złożyło konsorcjum SBM i Treck Tec Construction z Wrocławia. Jest to najdroższa oferta z dziewięciu, które spłynęły do PKP PLK w odpowiedzi na ogłoszony przetarg. Chodzi o przebudowę istniejącego i budowę drugiego toru, który ma zwiększyć przepustowość linii 202. Co ciekawe, najtańsza propozycja i tak jest wyższa od zakładanych w budżecie PKP PLK środków. Kolej liczyła na wydatek rzędu 1,9 mld zł, kiedy konsorcjum ZUE i NDI roboty wyliczyło na 2,65 mld zł.

Nie lepiej jest w przypadku drugiego z przetargów. Chodzi o zapowiadaną przebudowę stacji Słupsk. PLK tę inwestycję obliczyło na 710 mln zł, a znów najtańsze ZUE do pary z NDI roboty oszacowało na 1 049 989 527 zł.

Nie udało nam się uzyskać komentarza, który wyjaśniłby, czy znajdą się w kolejowym budżecie dodatkowe środki. Wiadomo jednak, że w założeniach PLK budowa drugiego toru miała zakończyć się do 2026 roku. Inwestycja ma objąć przebudowę lub remont prawie 80 obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów, wiaduktów kolejowych i drogowych. Linia zyska nową sieć trakcyjną, a po zakończeniu robót pociągi po trasie pojadą z prędkością do 160 km/h zamiast obecnych 120 km/h.

Plany zakładają też przebudowę i budowę nowych peronów na stacjach i przystankach: Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwić mają nowe przystanki w Runowie, Łebieniu i projektowany do odbudowy w Siemianicach.

W przypadku zmian na stacji Słupsk, jak nas poinformowano, wyłonienie wykonawcy i podpisanie z nim umowy ma nastąpić do końca roku. Pewność w deklaracjach PKP PLK może wskazywać, że są rezerwy, po które można sięgnąć.

Przypomnijmy, że ten projekt to przebudowa trzech peronów oraz układu torowego w rejonie stacji. Perony mają być wyższe, a ich historyczny charakter podkreślą odrestaurowane zabytkowe wiaty i kioski. Pojawić ma się też nowoczesny system informacji pasażerskiej i nowe lokalne centrum sterowania wyposażone w komputerowe systemy i urządzenia. Na Słupi zbudowany zostanie nowy most kolejowy i drugi tor, który usprawni obsługę ruchu kolejowego. W Kobylnicy Słupskiej będzie drugi peron, co ułatwi podróże na trasie Słupsk – Szczecin. Przebudowa obejmie też wiadukt nad ulicą Szczecińską.

W ramach tych prac dokończona zostanie też budowa tunelu pod torami. Część tej inwestycji jest już realizowana przez kolej i miasto. W opracowywaniu wciąż jest za to projekt budynku nowego dworca.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza